י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

מה ההבדל בין שור תם לשור מועד?

על ההיקש ההגיוני בין החלוקה ההלכתית בין שור תם לשור מועד ובין החלוקה הקיימת בין סוגי הנהגים בכביש

מה ההבדל בין שור תם לשור מועד?
יעקב נחומי

מה ההבדל בין שור תם לשור מועד? כל ילד חרדי מכיר את המקורות בתורה, במשנה ובגמרא, לפיהם ההבדל בין השור התם, שלא נגח אדם, לשור המועד, שכן נגח, נוגע לבסוף גם לפיצוי על הנגיחה: אם שור מועד נגח וגרם נזק, בעליו ישלם נזק שלם "במיטב הארץ". אך אם שור תם נגח והזיק, משלם בעליו חצי נזק בלבד.

גם הסיבה לכך הגיונית, מובנת ומוצדקת: אם אתה מחזיק בשור מועד, עליך להביא בחשבון את הסכנה הנשקפת ממנו ואת הזהירות והאחריות שמתחייבת ממך, כבעליו של השור. אם שוב ינגח שורך המועד, יהיה עליך לשלם את מלוא הנזק, משום שלא שמרת עליו כיאות. אם אתה מחזיק בשור תם, עומדת לך חזקת חפות מסויימת, משום שלא היתה בידך כל ידיעה באשר למסוכנותו של השור, ולכן תשלם רק חצי מהנזק.

לאחרונה לבש ההיגיון היהודי העתיק הזה צורה מודרנית, בדמות שיתוף פעולה חדש וראשון מסוגו בין עמותת "אור ירוק" לחברת "ביטוח ישיר", המבטחת נהגים וכלי רכב. במסגרת שיתוף הפעולה יהיו זכאים נהגים צעירים, אשר לקחו חלק בפרויקט "אור ירוק לחיים", של עמותת "אור ירוק", להנחה של 300 ₪ במחיר הביטוח לרכב, אותו ירכשו ב"ביטוח ישיר".

נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם בקהל הנהגים. עמותת "אור ירוק" חרטה על דגלה להירתם למאבק להפחתת מספר הנהגים הצעירים הנפגעים בתאונות דרכים, ולשם כך הושק, לצד פעילויות נוספות של העמותה, פרויקט "אור ירוק לחיים", המקנה לנהגים הצעירים הכשרה נוספת ומעשירה בתחום הבטיחות בדרכים.

באמצעות פרויקט 'אור ירוק לחיים' שהושק בשנת 2004, נפגשים מתנדבי העמותה, מידי שנה, עם יותר מ 32 אלף נהגים צעירים והוריהם, לפגישה בת כשעה בביתם, ובה מקנים ידע מעשיר ומעשי הן להורים והן לנהגים הצעירים במהלך תקופת הליווי שלאחר קבלת רישיון הנהיגה. עד היום, השתתפו בפרויקט "אור ירוק לחיים" יותר מ 240 אלף נהגים צעירים.

אור ירוק לחיים מופעל גם בישיבות הגדולות, חינם אין כסף, באמצעות אברכים צעירים אשר מעבירים לתלמידי הישיבות הנהגים החדשים את ההכשרה החשובה במסגרת שירות אזרחי.

זהו פרויקט מציל חיים! מחקר שנערך בטכניון מגלה כי צעירים שהשתתפו במפגשי 'אור ירוק לחיים' מעורבים בכ-15% פחות בתאונות דרכים, מנהגים שלא לקחו חלק בפרויקט.

אנו באור ירוק שמחים על שיתוף הפעולה עם חברת "ביטוח ישיר", ועל הכרתה של חברת ביטוח מהמובילות בישראל בערכו המשמעותי של פרויקט "אור ירוק לחיים" בהטמעת נהיגה בטוחה בקרב צעירים.

גם רענן סעד, משנה למנכ"ל ביטוח ישיר, מסכים עימנו ואף מוסיף את הערכת החברה לאור ירוק, ובטוח שההוזלה בעלויות הביטוח של הנהגים הצעירים בוגרי הפרויקט, תוכיח את עצמה. "זו דרכה של ביטוח ישיר מיום הקמתה", הוא אומר, "התאמת הסיכון למחיר". תורת ישראל, בפרשת משפטים בספר שמות, מסתבר, הגדירה את זה מעט לפניו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד