ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

מהם החלומות שלך? • תבלין לשבת

מה ניתן ללמוד משקיעת החמה בבית-אל ומחלומות יעקב? • יוסף חיים בולטון, לומד מפרשת שבוע, איך דווקא אחרי כשלון מתממשים חלומות • תבלין לשבת פרשת ויצא

מהם החלומות שלך? • תבלין לשבת



וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא.

"הכרזה על כישלון, היא הדרך הטובה ביותר של עצלנים ופחדנים, להישאר במקום ולא לעשות דבר למען ההתקדמות"

כאשר במילים אלה, פתחתי הרצאה, קם אחד מהנוכחים שזע על מקומו באי נוחות לשמע ההצהרה ואמר בקול: "אבל יש מצבים שבהם אנו נפגעים, ולכן אנחנו לא מוכנים לחזור ולנסות שוב"

השאלה היא, האם אני מרגיש בנוח עם זה שאני לא מנסה שוב? או, אילו לא היה קורה מקרה כזה בו נפגעתי, האם אז הייתי ממשיך עם זה עד עצם היום הזה?

כאשר כואב לנו על אי התקדמות או אי עשיה שלנו בתחום מסוים בחיים, זה אומר שאנו מונעים מעצמנו את ההתקדמות.

אך כדאי שנזכור שזו טבעת חנק שאנו כורכים סביב צווארנו, כי מצד אחד כואבת לנו אי ההתקדמות אבל מאידך, בגלל ההתעסקות שלנו בכאב וברחמים העצמיים, אנו לא מתקדמים ובעצם כך אנו מגבירים במו ידינו אנו את כאב הסבל והתסכול.

ויפגע במקום

בפרשת השבוע כתוב: "ויִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא".

מפרש רש"י:

"ויפגע במקום: לא הזכיר הכתוב באיזה מקום אלא במקום הנזכר במקום אחר, הוא הר המוריה שנאמר בו (לעיל כב ד) וירא את המקום מרחוק. ויפגע: כמו 'ופגע ביריחו', 'ופגע בדבשת'. ורבותינו פירשו לשון תפלה כמו (ירמיה ז טז) 'ואל תפגע בי', ולמדנו שתקן תפלת ערבית. ושנה הכתוב ולא כתב ויתפלל, ללמדך שקפצה לו הארץ, כמו שמפורש בפרק גיד הנשה (חולין צא ב):

כי בא השמש: היה לו לכתוב ויבא השמש. כי בא השמש, משמע ששקעה לו חמה פתאום שלא בעונתה כדי שילין שם:"

לפי פרוש רש"י אנו יכולים ללמוד כמה דברים עבור חיינו:

ה'פגיעה' וה'מקום' בפירושו, הם מקשה אחת. "ויפגע במקום". בחיבור בין הפגיעה למקום, הוא מדבר על הר המוריה, מקום המקדש. גם אחרי כמה וכמה אלפי שנים.

"מקום" הוא אחד מהתארים של הקב"ה. לכן בניחום האבלים אומרים "המקום (הקב"ה) ינחם אתכם".

כאשר אנו סופגים מכה, כדאי שניקח את זאת לתשומת לבנו. גם את המקום שבו אנו נמצאים בעת קבלת המכה, וגם את העובדה כי המקום (הקב"ה) מתכנן עבורנו גדולות ונצורות, דווקא במיקום או במקום בו נפגענו.

פתאום שקעה השמש

דבר נוסף אפשר ללמוד מרש"י: היה אמור להיות כתוב 'ויבא השמש'. אבל נכתב 'כי בא השמש'. - ששקעה לו חמה פתאום.

זאת אומרת, שכאשר אנו רואים שהכל חשוך סביבנו בחיים, ואנחנו לא מצליחים לראות את האור בקצה המנהרה, אז אולי נחשוב על האופציה שהקב"ה עשה לנו "שקיעה", בכדי שנישן קצת, אבל שנישן כמו שיעקב ישן, לא סתם שינה, אלא כזו שמוציאה מאיתנו את החלומות של חיינו, חלומות אשר נותנים משמעות לחיינו. שילהיבו אותנו עד כדי עשייה, שיעצימו אותנו כאשר נראה איך אנו מתקדמים ומה אנו משנים - כך שמכאן אנו רק נגדל ונעלה.

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:

א.מה היית אומר לחבר שלך אילו הוא היה מקבל מכה כמו שקיבלת?

ב.האם אתה יכול לנסות לחשוב למה הקב"ה גרם לכך שזה יהיה מצבך?

ג.מהו חלומך, לחייך שלך?

יוסף חיים בולטון. מאמן בכיר בקאוצ'ינג

[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד