י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הדרך לשיפוץ מתווה הכותל נסללה. הסמכויות הועברו מרגב לנתניהו

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', ההצבעה על העברת הסמכויות מהשרה רגב לידי נתניהו, התקיימה אמש לאחר צאת הצום, במשאל טלפוני אישרו רוב חברי הממשלה, מלבד 3 שרים שהצביעו נגד בשלבים הבאים הליך אישור ההרחבה צפוי להיתקע

נתניהו ושטייניץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו ושטייניץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בתום יום סוער בישיבת הממשלה וכפי שהתחייב ראש הממשלה נתניהו לשר אריה דרעי, אישרו אמש (ראשון) שרי הממשלה את העברת סמכויות הוועדה לאישור שיפוצים במבני דת לראש הממשלה.

הדרמה החלה לאחר שהשרה מירי רגב שעמדה בראש הוועדה המיוחדת למתן היתרים לעבודות במבני דת עתיקים, סירבה לכנס את הועדה כדי לאשר את שיפוץ רחבת מתווה הכותל הרפורמי (עזרת ישראל), בתגובה נתניהו הדיח את רגב מתפקידה וחיפש שר אחר מטעמו שיחליפה.

בישיבת הממשלה חיפש נתניהו מחליף או מחליפה מטעמו, שי/תעמוד בראש הוועדה אך רוב שרי הממשלה סירבו לקחת את התקפיד, לכן בלית ברירה, נתניהו לקח את התפקיד על עצמו והוא אשר יעמוד בראשות הוועדה.

אמש (ראשון) אישרה הממשלה את העברת הסמכויות לידי נתניהו, וכן את מנויו של שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ לחבר הוועדה במקומה של השרה איילת שקד, שהודיעה אתמול בישיבת הממשלה כי גם היא עוזבת את תפקידה בוועדה. כעת, יכהנו בוועדה, ראה"מ ושר החוץ בנימין נתניהו שיעמוד בראשה, השר שטייניץ והשר לשירותי דת דוד אזולאי.

השרים דרעי, אזולאי ואורי אריאל הצביעו נגד העברת הסמכויות לידי נתניהו.

כעת השלב הבא הוא, שההצעה תעלה להצבעה במליאת הכנסת, שם לא ברור אם יושג הרוב הנדרש, מאחר ודרוש רוב מיוחד של 61 חברי כנסת ומסתמן כי חברי הכנסת החרדים יצביעו נגד.

לאחר האישור תתכנס הוועדה ותאשר את העברת הסמכויות ולאחמ"כ תעלה הבקשה לוועדת המשנה לתכנון ובניה, שם יתקשה נתניהו להשיג את הרוב הדרוש, מאחר ובוועדה יש רוב מוחץ לחרדים.

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף אתמול (ראשון), כי בעקבות פניית השר אריה דרעי לראש הממשלה, נדחתה ההצבעה בממשלה, בנושא העברת הסמכויות במתווה הכותל, לאחר צום י"ז בתמוז. 

השר דרעי ציין בישיבת הממשלה כי, "קדושת הכותל חלה על כל הכותל המערבי לכל אורכו ולכן הוא קורא לראש הממשלה, לנהוג באחריות בסוגיה זו, ולהיוועץ עם הרבנים הראשיים לישראל". 

השר דרעי הוסיף ואמר, "יש לנו מקום אחד שמכיל בתוכו את כל היהודים בעולם, ספרדים אשכנזים, דתיים וחילוניים וזהו הכותל המערבי". 

לדבריו, "יצירת פיצול והפרדה בתוך העם דווקא ביום י"ז בתמוז היא פגיעה קשה בזיכרון חורבן בית המקדש ואחדות העם. כמו שיש לנו מדינה אחת יש לנו רבנות ראשית אחת ונכון יהיה להיוועץ בכובד ראש בעמדתם של הרבנות הראשית לישראל בנושא זה". 

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בעקבות דבריו של דרעי, נענה ראש הממשלה לבקשתו והנחה את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, מיד עם צאת הצום ליצור קשר עם הרבנים הראשיים לישראל. 

לדברי ראש הממשלה, מדובר אך ורק בהסדרה של רחבה קטנה יותר, אך קבועה במקום הרחבה הזמנית. לדבריו "לא מדובר ברחבה רפורמית אלא ברחבה שתהיה מנוהלת ע"י החברה לפיתוח הרובע היהודי תחת סמכות שר השיכון יואב גלנט". 

נתניהו הדגיש כי "אחדות ישראל יקרה וחשובה גם לו, אך יחד עם זאת הרחבה הקיימת שהוקמה ע"י השר נפתלי בנט, מהווה סכנה בטיחותית ואינה נגישה לנכים". 

בתוך כך, הכתבת הפוליטית מורן אזולאי דיווחה בחשבון הטוויטר שלה, כי רה"מ פנה לשרי 'הליכוד' בישיבה השבועית ושאל מי מתנדב לקבל לידיו את הסמכויות בעניין מתווה הכותל במקום רגב. אולם, נרשמה דממה. 

כמו כן, שרת המשפטים איילת שקד מסרה הודעה בממשלה, לפיה, היא מבקשת לא להיות חברה בוועדה. שקד עושה זאת לאחר שהשרה מירי רגב פרשה מראשות הוועדה, לאחר סירובה לכנס אותה כדי לדון בהרחבת שטח הכותל הרפורמי. על פי הדיווח ב'חדשות', נתניהו נזף בשרים ואמר, "אני אטפל בזה".
מתווה הכותל בנימין נתניהו הכותל הרפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד