י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פנייה דחופה: העברת הסמכויות לנתניהו אינה חוקית

לקראת הדיון הערב בכנסת בו אמורה ההכנסת בו המליאה להצביע על החלטתה מאמש, על העברת סמכויות משרת התרבות והספורט ושרת המשפטים, לראש הממשלה ולשר יובל שטייניץ - טוען חה"כ בצלאל סמוטריץ' כי ההעברה אינה חוקית

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לקראת הדיון הערב בכנסת בו אמורה ההכנסת בו המליאה להצביע על החלטתה מאמש, על העברת סמכויות משרת התרבות והספורט מירי רגב ושרת המשפטים איילת שקד, לראש הממשלה ולשר יובל שטייניץ - טוען חה"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) כי ההעברה אינה חוקית.

במכתב ששיגר סמוטריץ' ליועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, כותב כי הסמכות לאישור שיפוץ מבני דת עתיקים הוא בידי שר התרבות והספורט, שר הדתות ושר המשפטים. "מכוח סעיף זה, כל פעולת בינוי, הקמת מתקנים וכדומה, ברחבת הכותל הדרומית, טעונה אישור ועדת השרים הסטטוטורית, כהגדרתה בחוק".

סמוטריץ' כותב שכיוון ש"עד היום לא ניתן אישור הוועדה, ואף על פי כן בוצעו במקום פעולות בינוי וחציבה, והוקמה במת עץ גדולה. על כל פנים, מכתבי זה צופה פני עתיד: ראש הממשלה מבקש כעת להוסיף ולבנות ברחבת הכותל הדרומי, באתר העתיקות "גן דוידסון", אך הפעם הוא ביקש לקבל את אישור ועדת השרים על פי חוק העתיקות".

"אלא, שהוועדה לא אישרה את העבודות כפי שייחל ראש הממשלה. ביום 27.6.18 הודיעה יו"ר הוועדה, השרה מירי רגב, כי אין בכוונתה ליתן אישור לעבודות", לכן כותב סמוטריץ כי, "העברת הסמכויות אינה חוקית. העברת סמכויות השרות, חברות הוועדה מכוח חוק העתיקות, נעשתה בחוסר סמכות; אינה חוקית; ולכן בטלה".

סמוטריץ מנמק במכתבו את הבעיתיות בעברת המסכויות, וכותב, "האם היה עולה על הדעת כי שר הביטחון יישאר בתפקידו אולם יבקש בהחלטת ממשלה להעביר את סמכויותיו על צה"ל לשר אחר?! ברור הרי שלא. באותה המידה לא יכולים שרים להעביר סמכויות שהוענקו להם בחוק לשרים אחרים".

לדברי סמוטריץ, "הרכבה של וועדת השרים האמורה נקבע על ידי המחוקק לא בכדי והוא נועד לוודא כי כלל השיקולים הצריכים לעניין יהיו על השולחן הוועדה בבואה לדון בעניין ספציפי. כאשר עסקינן באתר ארכיאולוגי המשמש גם כאתר דתי ישנה חשיבות לשלוש הדיציפלינות הבאות: השיקול המקצועי ארכיאולוגי, השיקול הדתי והשיקול המשפטי. שלוש המישורים נדרשים לשם הכרעה ולא ניתן לכנס את הוועדה בהרכב אחר שיהא חסר את חלק מהשיקולים או כולם".

סמוטריץ מבקש מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט להעביר לידיו את חוות דעתו בעניין הנ"ל עוד קודם ההצבעה.
בצלאל סמוטריץ היועמש אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד