י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בעקבות פניית הסיקריקים: היועמ''ש ממליץ לבטל את מעמד "ועד הישיבות"

במענה לפניית 'איחוד הישיבות', ארגון המזוהה עם הפלגים הקיצוניים, היועמ"ש מציע לבטל את מעמד 'ועד הישיבות' • לאחרונה תקף בחריפות הביטאון הרשמי של סאטמר את הארגון: "איך אתם מעזים? מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי?" • הפרטים המלאים

צילום אילוסטרציה: אהרן ברוך ליבוביץ
צילום אילוסטרציה: אהרן ברוך ליבוביץ

במענה לפניית 'איחוד הישיבות', ארגון המזוהה עם הפלגים החרדיים הקיצוניים, פנה היועץ המשפטי לממשלה, למזכיר הממשלה, והציע לבטל את מעמדו של 'ועד הישיבות' כגוף ממליץ על רשימת הישיבות שתלמידיה מקבלים דחיית שירות מצה"ל.

כזכור, וכפי שנחשף בעבר ב'בחדרי חרדים', ארגון המשתייך לסיקריקים הגיש עתירה בבקשה לבטל את מעמדו של 'ועד הישיבות' בכל הקשור לדיחוי גיוס בני ישיבות, ולהחיל מעתה הסדר חדש. על פי ההסדר המוצע, צה"ל ומשרד הביטחון יפעלו ישירות מול כלל תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים, ללא תיווך של הועד.

בהמשך לאותה עתירה קנטרנית, נערכה ביום חמישי האחרון פניה מסודרת ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, על ידי <a href=" http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=126176">איחוד הישיבות בארץ ישראל</a>, שדבר הקמתו נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'. שמו המקורי של הארגון הינו 'מרכז ההצלה', שעל משרדיו פשטה המשטרה בעבר.

בפנייתם, מבקשים ב'איחוד הישיבות, לבטל את מעמדו של 'ועד הישיבות' בכל הקשור לדיחוי גיוס בני ישיבות ולהחיל מעתה הסדר חדש, על פיו צה"ל ומשרד הביטחון יפעלו ישירות מול כלל תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים, ללא תיווך - או ללא בלעדיות - של 'ועד הישיבות'.

בפניה ליועמ"ש הועלו פחות או יותר הטענות שאותן פירטנו כבר בהרחבה, כמו למשל כי 'ועד הישיבות' הוא גוף פרטי שפועל בניגוד לחוק, כי עובדיו אינם עובדי מדינה ובשל כך - על משרד הביטחון וצה"ל לבטל את סמכותו ומעמדו.




שלשום, ביום ראשון השבוע, פנה היועץ המשפטי לממשלה למזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, והתייחס לרשימת הישיבות שנכללים בהסדר במסגרתו ניתן לקבל דחיית שירות בצה"ל. על פי ההסדר, שר הביטחון יקבע בהמלצת ועד הישיבות, אילו ישיבות יכללו בהסדר. "יש קושי בכך שזכותו של היחיד (ועד הישיבות) לקבל או שלא לקבל דחיית שירות, תלויה בשאלה באיזה מוסד פרטי יבחר ללמוד; וקושי נוסף בכך שסמכות שר הביטחון לקבוע את רשימת הישיבות כרוכה בהמלצה של גוף פרטי בעל עניין", כתב היועמ"ש.

לדברי מנדלבליט, "בכך ניתן יתרון לגוף פרטי (ועד הישיבות) לישיבות מסויימות על פני ארגון גג אחר (התאחדות הישיבות) והישיבות המאוגדות בתוכו". סוגיה זו, כך היועמ"ש, התעוררה והתחדדה בעתירות שהוגשו בשנה האחרונה כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', וצפויה לשוב ולהתחדד "בשל פגיעת הסעיף בשיוויון וכריכת במסכות המנהלית לקבוע בצו את רשימת הישיבות בהמלצת גוף פרטי בעל עניין", שהוא ועד הישיבות.

"הצעתנו היא לשקול להגמיש את התנאים האישיים שנקבעו בתזכיר לקבלת הדח"ש, ובכלל זה את התניית הדח"ש באישור ראש הישיבה" כותב היועמ"ש מנדלבליט במסמך, שהגיע לידי 'בחדרי'. "אנו מציעים לשקול לבטל גם את סמכות לקבוע את רשימת הישיבות - דבר שלגישתנו, אין בו צורך. ככל שרשימת הישיבות תיוותר על כנה, ראוי להיטיב ולהבנות בחקיקה את שיקול דעת שר הביטחון ליצור את הרשימה; ולשקול לבטל את אזכורו כגוף ממליץ של הגוף הפרטי "ועד הישיבות" בחקיקה הראשית".

מי שהגיש את העתירה, עו"ד נדב גדליהו אומר ל'בחדרי חרדים' בעקבות המכתב של מנדלבליט: "אנחנו רואים שהיועץ המשפטי לממשלה למעשה מקבל את עמדת העותרים וקובע כי הגוף שנקרא 'ועד הישיבות' אינו יכול לפעול בדרך שהוא פועל, בלי שום אמות מידה מנהליות כלשהן. אנחנו שמחים שהוא מקבל במלואן את טענותינו בעתירה".

כזכור, כאשר נחשפה הגשתה על ידי 'בחדרי', גררה העתירה זעם רב בקרב הח"כים החרדים, שטענו כי הנה נחשף קלונם של אלו שמסיתים נגד גדולי ישראל ומציגים עצמם כמובילי המחאה נגד "גזירת הגיוס".

לטענת הח"כים, בעתירה העותרים מבקשים לחזק את אחיזת המדינה, משרד הביטחון וצה"ל בתלמידי הישיבות ומטרתם של העותרים להגדיל את היקף הגיוס וזאת בכדי להוכיח כביכול שאכן קיימת "גזירת גיוס".

מי שעומד מאחורי ארגון 'איחוד הישיבות בארץ ישראל', הוא דוד קרויס, בנו של יואליש קרויס. שם משפחתו של קרויס במשרד הפנים הינו אפשטיין, על שם אמו – זאת מאחר ואביו הנפיק תעודת זהות רק בשנים האחרונות - לאחר שהואשם כי אין ברשותו תעודה מזהה.

כפי שנחשף ב'בחדרי' בעת הגשת העתירה, 'איחוד הישיבות בארץ ישראל', הינה עמותה שנפתחה שלושה ימים לפני כן - ביום ראשון בשבוע שעבר - ושוכנת במשרדים מפוארים ברחוב מלאכי 10 - מרחק של מספר בניינים ממשרדי 'ועד הישיבות', שהעמותה שבמסגרתה הוא פועל כיום הוקמה לפני למעלה משלושים שנה.

כתובת העמותה רשומה בבית סבתו של דוד קרויס, שאף מעורה בארגון 'ועד ההצלה' - שעל משרדיו פשטה המשטרה באוגוסט עם צו בית משפט, החרימה מסמכים ועצרה חשודים - אולם עד כה לא הוגשו כתבי אישום נגדם.

ח"כים חרדים אמרו אז בזעם ל'בחדרי': "האמת על הקיצונים נחשפה, הם עותרים לבג"צ נגד ועד הישיבות ומבקשים להעצים את כוחם של המדינה וצה"ל במטרה להרחיב את מעגל הגיוס ולהוכיח כביכול את 'גזירת הגיוס' לצורך מטרות של גיוס תרומות וכדומה".

ח"כ חרדי נוסף התבטא בחריפות ואמר בעת הגשת העתירה ל'בחדרי חרדים' כי: "חמור מאוד המעשה שלהם, רשעים ארורים, הם רוצים שכל הבחורים ילכו לצבא, הם מושחתים. היה צריך בשביל זה לעשות הפגנות מתחת לבית שלהם, הם רודפים, זה עתירה קנטרנית שדינה להדחות על הסף".

אביחי מנדלבליט ועד הישיבות איחוד הישיבות דחיית שירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד