ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
למרות המחלוקת בנושא

הח"כ הש"סי יוזם: כסף לקוברים בקומות

בעקבות מחסור קשה בקבורה בישראל, חה"כ מלכיאלי יוזם מענק תמריץ כספי למשפחות הקוברות את יקיריהן בקבורה רוויה - במקום לחברות הקדישא

הח"כ הש"סי יוזם: כסף לקוברים בקומות
קבורה רווייה בהר המנוחות צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מספר שנים לאחר ש'וועדת סלבין', שהוקמה על פי ההסכם הקואליציוני לתת פתרונות למצוקת הקבורה ברחבי הארץ, סיימה את תפקידה, מסתבר שאף דבר לא קודם הלכה למעשה, ומצוקת המקום הגדולה עומדת בעינה, ואף ישנו חשש גדול כי בשנים הקרובות, לא יהיו יותר קבורת שדה לאנשים החפצים להיטמן בקרקע.

בעקבות כך, הגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הצעת חוק, לפיה יוענק תמריץ כספי למשפחות הקוברות את יקיריהן בקבורה רוויה, על פי פסיקת רבותיהן - במקום המענק המוענק כיום לחברות הקדישא.

כידוע, על פי החוק, לכל תושב ישראל מוקנית הזכות להיקבר חינם אין כסף במקום מגוריו בישראל. אין זה משנה היכן נפטר בארץ או בחוץ לארץ, כאשר רק במקרים מאוד מסוימים ניתן לגבות על כך תשלום.

אך בשל צפיפות ההולכת וגדלה כמו גם המחסור בקרקעות בבתי העלמין ברחבי הארץ, תוך הבנה שבעיה זו רק תלך ותחריף, בשנים האחרונות עמלים על המצאת פתרונות קבורה יצירתיים.

כך נולד הרעיון והרצון לעודד מעבר משיטת הקבורה הרווחת המכונה 'קבורת שדה' לקבורה רוויה דוגמת קבורה בכוכים (סנהדרין) קבורה זוגית (מכפלה) וקבורה בקומות (קבורה רמה) היינו - גדילה לגובה במקום להתרחב על חשבון קרקעות מסביב.

חבר הכנסת מסביר כי לשם עידוד הקבורה הרוויה, החליטה הממשלה לפני מספר שנים להעניק מענקים בדרכים שונות לחברות הקבורה. במקביל, אדם הבוחר להיקבר בקבורת שדה במקומות המאפשרים קבורה רוויה, נדרש לשלם מחיר גבוה במיוחד. "אי לכך, יזמתי הצעת חוק שבהתאם להחלטת הממשלה לעידוד הקבורה הרוויה", אומר מלכיאלי.

לדבריו: "משפחות הנפטרים אשר יבחרו בקבורה רוויה יתומרצו ישירות, כאשר התמריץ יהיה דיפרנציאלי, בהתאם לרמת הצפיפות בקבורה ובהתאם לסוג הקבורה. חלוקת התמריצים תאפשר כאמור מחד לכל אזרח להיקבר לפי רצונו ותפיסת עולמו ומאידך תעודד את עקרון הקבורה הרוויה".

מיכאל מלכיאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד