י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רעידת האדמה - הימים שאחרי

הימים שאחרי הרעידה: "ישנה עם חצי עין פתוחה"

לאחר רעידת האדמה רבת העוצמה שזעזעה השבוע את ישראל והורגשה היטב בכל רחבי המדינה, אמהות בצפון - שם היה מרכז הרעש - מספרות ל'בחדרי' על תחושות החשש בימים שאחרי. "אצלנו כולם ישנים בממ"ד", מספרת אחת, בעוד אחרת אומרת: "הלילות שלי די ארוכים"

הימים שאחרי הרעידה: "ישנה עם חצי עין פתוחה"
צפת צילום: דוד כהן, פלאש 90

רעידות האדמה בצפון הפכו בשבוע האחרון לאיום הגדול ביותר על אזור הצפון. יותר מהטילים של חיזבאללה ויותר מלוחמים איראנים על הגבול, נראה כי הפחד הקיומי הגדול של התושבים הצפוניים הוא הפחד מהטבע, או לפחות מהתופעה הטבעית בה כדור הארץ משחרר לחץ בין לוחות טקטוניים וכתוצאת לוואי גורם לאדמה לזוז בחוזקה.

לא קל להיות אמא המתגוררת בצפון בימים אלו של רעידות אדמה. ביום-יום לא חושבים או חוששים מרעידות אדמה, אך הימים האחרונים הזכירו לאמהות לדאוג. "החשש מהרגע בו תתפוס אותי הרעידה הבאה גורם לי לשחרר את הילדים הרבה פחות", סיפרה אורלי כהן, אמא לשלושה ילדים המתגוררת בצפת.

"משום מה יש לי אשליה שכל עוד הם לידי אני אוכל להגן עליהם בקלות. אני יודעת שזה לא נכון, אבל אני באמת חוששת. אני מאפשרת הרבה פחות יציאות בלעדי. אני דואגת בזמן שהם בקייטנות עם מדריכות צעירות, והלילות שלי די ארוכים, כי אני ישנה עם חצי עין פתוחה כדי להרגיש אם חלילה האדמה רועדת".

אומנם פיקוד העורף פרסם שוב את הנחיותיו להתגוננות בזמן רעידת אדמה, אך נראה כי אחד החששות העיקריים נובע מהעובדה שאין באמת דרך להתמודד עם הרעידות ואי אפשר לדעת מה תהיה העוצמה שלהן.

"רעידת אדמה חזקה באמת עלולה לסכן את המבנים וכבר היו דברים מעולם, גם פה בצפת", מזכירה כהן את רעידת האדמה שהחריבה את העיר לפני 170 שנה.

גם ל', מישוב הסמוך לכינרת, משתפת בחששותיה ומספרת כי העבירה את כל בני המשפחה לשינה בממ"ד המשפחתי -למרות החסרונות. "אצלנו כולם ישנים בממ"ד, ברור לי שזה לא לנצח, אבל אני פשוט מפחדת בימים האחרונים. לא כל כך נוח להצטופף בממ"ד, אבל זה עדיף בהרבה על חוסר שינה מדאגה במיטה בחדר", היא אומרת.

חששותיהן של אורלי, ל', ואמהות נוספות אינם מופרכים, שכן כידוע ישראל יושבת על נקודה אסטרטגית במפגש בין לוחות טקטוניים - שכשהם זזים, משתחרר לחץ רב, הגורם לאדמה לרעוד. בהיסטוריה הארץ-ישראלית מתועדות רעידות אדמה חזקות מאוד שהחריבו ערים כמו צפת או או טבריה אחת לכ-100 שנה. ומאז הרעידה החזקה האחרונה, עברו כמעט 100 שנים.

חשוב לזכור שהרעידה עצמה אינה מסוכנת, אך היא עלולה להוביל לקריסת עצים או אפילו חלילה מבנים וזה כמובן עלול לסכן בני אדם. צורת ההתגוננות הטובה ביותר מפני רעידות אדמה היא קודם כל שמירה על קור רוח ולאחר מכן לצאת ממבנים ולהתרחק מהם עד שתסתיים הרעידה. אם אין אפשרות לצאת לשטח, יש להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת פתוחה או במקרה הגרוע ביותר להיכנס אל מתחת לרהיט כבד על מנת להימנע מפגיעה של חפצים שיפלו.

רעידת אדמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד