י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מגעים לפשרה מוסכמת

מחאת ענק בישיבת הדגל הליטאית: בית המדרש התרוקן; מגעים לפשרה

מאות תלמידי ישיבת דגל ליטאית מובילה פתחו במחאה המונית, ומסרבים להיכנס לבית המדרש בסדר הבוקר • ראש הישיבה וחבר ה'מועצת' הכריז כי איננו מוחל למשתתפים וראש ישיבה נוסף פתח במגעים אינטסיביים מול הבחורים • כל הפרטים על הסיפור החם בעולם הישיבות

היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי ריק מבחורים. צילום: ארכיון
היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי ריק מבחורים. צילום: ארכיון

מחאה גדולה בישיבת 'חברון-גבעת מרדכי': מאות בחורי הישיבה לא נכנסו היום לסדר א' בישיבה, עקב כך שאחד הבחורים המצוינים בישיבה, תלמיד וועד רביעי, 'הועף' מהישיבה. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

הסיבה להשלכתו מהישיבה, כך עולה מבדיקת 'בחדרי', היא שני ראיונות טלוויזיוניים שהעניק הבחור לתכניות שונות בשנים האחרונות. כך, התראיין הבחור בעבר למצלמות התכנית של אמנון לוי, בה סיפרו בחורים על כמה הם דורשים לחתונתם.

כבר אז לא ראו בישיבה בעין יפה את המשפטים על סכומים שנזרקו בחלל מפי הבחור, שהתבקש בתמימותו להתראיין. אולם אז, לפני כשבועיים הוא נראה במקרה בכתבה על הרמת משקולות שפורסמה ב'כאן 11' על ידי עקיבא וייס, לשם הבחור הולך פעמיים בשבוע - לצורכי בריאות בלבד. יצויין כי הבחור לא השתתף כלל בתחרות, ואף לא התראיין.

אולם בעקבות הופעתו הטלוויזיונית השניה, אחד מאנשי הצוות בישיבה, ה'משגיח קטן' הרב ויסבלום, הודיע לו לפני כשבועיים על 'העפתו' לצמיתות. הבחור ניסה להסביר שלא התראיין ואף לא השתתף בתחרות, אך דבר לא עזר והוא נאלץ ללכת הביתה.

רק ביום רביעי האחרון הדבר החל להתפרסם בישיבה, וביום חמישי בבוקר החל גל המחאה. כל בחורי ועד רביעי שבו לומד הבחור, נמנעו באורח מופגן מלהיכנס לסדר א' בישיבה. ראש הישיבה, חבר ה'מועצת' הגאון רבי דוד כהן, הביע את צערו ממחאת הבחורים והתבטא במילים קשות.

כך, למשל, אמר הגר"ד שהוא לא מוחל למשתתפי המחאה, והביע תמיהה מדוע לא התייעצו עמו קודם. ראש הישיבה הוסיף וטען כי אינו קשור למהלך ושאל מדוע מפגינים נגדו.

הבוקר (ראשון), נרשם שיא בישיבת 'חברון', כאשר התסיסה התרחבה ליותר מאלף בחורים - מבני שיעור א' ועד וועד רביעי - כאשר כמעט שלושת רבעי מהישיבה לא נכנסו לסדר א'. בחורי הישיבה למדו בחדר האוכל ובמקומות נוספים, כשבית המדרש נותר ריק.

לדברי הבחורים, מדובר בקש ששבר את גב הגמל. ל'בחדרי חרדים' נודע כי גל המחאה פרץ בעקבות 'העפתו' של אחד ממצוייני הבחורים, אך המשיך לתחומים נוספים, כגון רישיונות ועוד, בהם הישיבה מגבילה את הבחורים. 

אחד הנושאים שהרגיזו את הבחורים היה ביטול מנייני תפילת מעריב ב-12:00 וב-1:00 בלילה, הנערכים בהיכל ה'כולל' בישיבה ונועד לבחורים שחוזרים מחתונות ופגישות.

לפני מספר חודשים שונו רשמית זמני המניינים ל-11:30 ו-12:30 בהתאמה. אולם הבחורים - למרות הודעת הישיבה על השינוי - המשיכו כרגיל בשעות מקדמא דנא.

בחורים ששימשו כחזנים היו מועמדים ל'העפה', והרוחות בישיבה סערו. מה שהביא לכך שבגל המחאה הנוכחי השתרבב לו בעוצמה גם עניין זה. 

קבוצה מבחורי הישיבה דנו היום עם ראש הישיבה, הגאון רבי יוסף חברוני, במטרה לגבש מתווה להפסקת המחאה. על פי התוכנית המסתמנת, תוקם וועדה של בחורים, שיהיו בקשר עם ראשי הישיבה, במטרה להבין את צרכיהם של הבחורים, כאשר כל צעד ייעשה בהידברות. 

 

 

ישיבת חברון העפת בחורים תחרות משקולות מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד