י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חברי הוועדה הופתעו

זעם ב'כולנו' ו'ישראל ביתנו': סעיף מרכזי בחוק הגיוס - שונה

במהלך דיון הבוקר בוועדה להסדרת מעמד בני הישיבות, גילו חברי הוועדה להפתעתם, כי סעיף 'המטרה' של חוק הגיוס שונה. בנוסח החדש נכתב, כי המדינה מכירה בלימוד תורה כ'ערך'. חברי הוועדה מ'כולנו' ו'ישראל ביתנו' זעמו על השינוי שהוכנס ללא ידיעתם ודרשו להוציאו מנוסח החוק

זעם ב'כולנו' ו'ישראל ביתנו': סעיף מרכזי בחוק הגיוס - שונה
יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר (רביעי), התכנסה וועדת הגיוס לדיון חמישי בחוק הגיוס המוצע. במהלך הדיון גילו חברי הוועדה כי סעיף 'המטרה' של חוק הגיוס שונה, ובו נכתב כי מדינת ישראל מכירה בלימוד תורה כ'ערך'.

בסעיף ששונה נכתב: "מטרתו של פרק זה לעגן בחוק הסדר לדחיית שירות לתמידי ישיבות אשר תורתם אומנותם, תוך הכרה בערך לימוד התורה, וכן הגברת שילובם של בוגרי ישיבות ומסודות החינוך חרדים במעגל התעסוקה".

זאת, בשונה מהסעיף המקורי ששם נכתב כי "מטרתו של פרק זה לצמצם את האי שוויון בגיוס לשירות הסדיר ולשירות הלאומי אזרחי תוך הכרה בחשיבות לימוד תורה".

שינוי הסעיף מעורר זעם במפלגות הקואליציה 'כולנו' ו'ישראל ביתנו', ובמפלגת 'יש עתיד' שתמכה בחוק על אף היותה באופוזיציה. עודד פורר חבר ועדת הגיוס מטעם סיעת 'ישראל ביתנו' הודיע כי, ״השינויים שלכאורה בוצעו בחוק הגיוס אינם מקובלים על ישראל ביתנו, כפי שהבהרנו גם בדיוני הוועדה. לפיכך הפרסומים כאילו ישנה הסכמה על שינויים כאלה ואחרים אינם נכונים״.

נציגת מפלגת 'כולנו' בוועדה, חה"כ מירב בן ארי אמרה גם כי, "סעיף המטרה שהוצע היום אינו מקובל על רוב חברי הועדה ועליי, הוא אינו מאוזן וכלל אינו מתאים לחוק שירות הביטחון. לימוד התורה הוא ערך חשוב המקובל על כולם אולם כל מטרת החוק היא לקדם את השירות הצבאי וגם הלאומי בקרב החרדים ולא הפוך"

גם ביש עתיד שתמכו בחוק בקריאה ראשונה ואמרו כי יתכנו בחוק רק אם לא יעשו שינויים מהותיים הודיעו כי אם הסעיף הזה יבוא למליאה סיעת יש עתיד תתנגד לחוק הגיוס. "לחשוב שערך לימוד התורה היה קיים בקרב העם היהודי לפני ערך השירות זו פשוט בורות. אברהם אבינו נלחם עוד לפני שעם ישראל קיבל את התורה", אמר חה"כ אלעזר שטרן נציג יש עתיד בוועדה.

נציין, כי השינוי הגיע בעקבות דרישתו של חה"כ אורי מקלב נציג החרדים בוועדה שדרש להסיר את המילה 'שוויון' מניסוח החוק, חה"כ מקלב מצידו אמר היום במהלך הדיון כי , "לא היה סעיף מטרה באף חוק עד היום, גם הבג"ץ לא התייחס לזה, אסור לשכוח שמשרד הביטחון שהביא את תזכיר החוק הביא סעיף מטרה אחד".

מקלב ציין בדבריו כי, "הם (משרד הבטחון א.ק.) לא ישבו איתנו, וקבעו את הערך הזה ועל פיו הביאו את תזכיר החוק המסדיר את לומדי התורה כי יש ערך ללימוד התורה, עכשיו אתם מכניסים עוד ערכים ואתם מקטינים את ערך לימוד התורה, קשה לנו הדבר הזה כי הכנסת הערכים אחרים מקטינה את ערך לימוד התורה בחוק".

חוק הגיוס אורי מקלב סעיף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד