י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הסערה מחריפה לממדים היסטוריים

ראש הישיבה נגד תלמידיו ב'חברון': "איבדו את החלק לעולם הבא"

ראש ישיבת 'חברון-גבעת מרדכי', המכהן גם כחבר מועצת גדולי התורה, תוקף בחריפות חסרת תקדים את מאות בחורי ישיבתו שהשתתפו היום במחאה ההמונית שנערכה שם ומכריז בהתבטאות חריגה: "גיהנום כלה והם אינם כלים. לא תהיה להם כפרה עולמית". פרסום ראשון ובלעדי

הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון. צילום: יעקב לדרמן
הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון. צילום: יעקב לדרמן

שעות לאחר הסלמת המחאה בישיבת 'חברון-גבעת מרדכי', כאשר תלמידי הישיבה נמנעו שוב מלהיכנס לבית המדרש ורבים מהם אף עזבו את הישיבה במחאה והתחילו מוקדם את 'בין הזמנים', 'בחדרי' חושף לראשונה התבטאות חסרת תקדים בחריפותה של ראש הישיבה, הגאון רבי דוד כהן.

אחד מהורי התלמידים שהשתתפו במחאה, שוחח טלפונית עם ראש הישיבה, הגאון רבי דוד כהן, המכהן גם כחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', שמע ממנו דברים חריפים כנגד הבחורים המשתתפים במחאה.

בשיחתם, שהקלטה ממנה הגיעה לידי 'בחדרי חרדים', מספר השואל לראש הישיבה כי בנו תלמיד הישיבה חזר לביתו כחלק מצעדי המחאה, כשהוא מספר שראש הישיבה הגר"ד תומך בצעדי המחאה של הבחורים. האב מוסיף כי הוא אמר לבנו הבחור שהדבר לא ייתכן, אולם רצה לוודא זאת מול רה"י.

הגר"ד מגיב בתחילה בשאלה מי אמר כך, ומשנענה שהבן טוען שכך מספרים בישיבה, הוא מגיב באמירה נחרצת במיוחד. "גיהנם כלה והם אינם כלים. הם איבדו את החלק שלהם לעולם הבא", אומר ראש הישיבה.

בהמשך השיחה חוזר רה"י על הדברים שוב ושוב, בניסוחים שונים, כשהוא קובע בין השאר: "מי שמשחק עם זה - משחק עם העולם הבא שלו. לא תהיה להם כפרה עולמית".

בתשובה לשאלת אבי הבחור, האם מכתב בנושא מהגרי"ג אדלשטיין והגר"ח קנייבסקי עשוי לסייע בהשקטת המחאה, השיב הגר"ד כי שמהלך מסוג זה יהיה שלא לכבודם של גדולי הדור, מאחר שהוא צפוי להיתקל בהתעלמות מצד הבחורים המוחים.

כזכור, מוקדם יותר ביום רביעי התחדשו צעדי המחאה מצד הבחורים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי ביום שני הושג סיכום מול ראש הישיבה, הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין, שבאם המחאה תיפסק יוכלו הצדדים להידבר על הנושאים החשובים והבוערים.

במסגרת ההידברות, גובשה וועדה של שישה בחורים מוועד רביעי - שהתכוונו להציג סדרה של דרישות מטעם כל תלמידי הישיבה. הדרישה הראשונה, כך נודע ל'בחדרי', היתה כי בכל פעם שרוצים לזרוק בחור ידונו על כך עם נציגי הבחורים, וכמובן שהבחור שסולק בעקבות כך שנראה בתוכניות טלוויזיה - יוחזר לישיבה.

דרישה נוספת, לפי המידע שהגיע לידי 'בחדרי', היתה להגדיל את שעות המים החמים במקלחות בליל שישי, כך שיזרמו כל הלילה הבחורים דרשו גם להסיר את מצלמות האבטחה מחדר האוכל ולבטל את איסור הרישיונות בישיבה.

אולם בשלב הבא חל פיצוץ במגעים, עקב סירוב של ראש הישיבה הגרמ"מ פרבשטיין לפתוח במשא ומתן באופן ישיר. זאת, למרות שסדר הלימוד התנהל כרגיל וכל הבחורים נכנסו לבית המדרש.

הפיצוץ האמיתי התרחש, כך נודע ל'בחדרי', לאחר שבשעות הלילה ביום  סולקו מהישיבה שישה בחורים נוספים - מטובי הבחורים בועד רביעי. ה'מועפים' החדשים, ביניהם נכדו של אחד מראשי הישיבה, היו בין מארגני המחאה הגדולה בישיבה במהלך הימים האחרונים.

הרוחות בישיבת 'חברון' סערו עם הישמע הבשורה ואתמול, כתגובה ספונטנית, מאות בחורים לא נכנסו לסדר א' והסדר נשאר ריק. במקביל, עשרות בחורי וועד רביעי באופן ספונטני עזבו את הישיבה וסיימו את הזמן מוקדם מהרגיל.

המחאה עצמה פרצה בימים האחרונים עקב כך שאחד הבחורים המצוינים בישיבה, תלמיד וועד רביעי, 'הועף' מהישיבה. הסיבה להשלכתו מהישיבה, כך עולה מבדיקת 'בחדרי', היא שני ראיונות טלוויזיוניים שהעניק הבחור לתכניות שונות בשנים האחרונות. כך, התראיין הבחור בעבר למצלמות התכנית של אמנון לוי, בה סיפרו בחורים על כמה הם דורשים לחתונתם.

ביום רביעי האחרון הדבר החל להתפרסם בישיבה, וביום חמישי בבוקר החל גל המחאה. כל בחורי ועד רביעי שבו לומד הבחור, נמנעו באורח מופגן מלהיכנס לסדר א' בישיבה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד