י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרסום ראשון

'דגל' ליו"ר הקואליציה: המשך בדיוני וועדת הגיוס למרות הדחייה

יו"ר הקואליציה נקרע משני הצדדים. בעוד ב'אגודת ישראל' דורשים ממנו ומראש הממשלה להשיג דחייה לחוק מבג"צ, ב'דגל התורה' דורשים להמשיך את הדיונים בוועדה ויהי מה • כל הפרטים בפרסום ראשון

יו"ר הקואליציה דודי אמסלם
יו"ר הקואליציה דודי אמסלם

פרסום ראשון: בסיעת 'דגל התורה' לא מוותרים על קידום חוק הגיוס בזמן הקרוב ופנו ביממה האחרונה ליו"ר הקואליציה בדרישה להמשיך בקידום חוק הגיוס בוועדה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי נציג 'יהדות התורה' בוועדה חה"כ אורי מקלב, ביקש מיו"ר הוועדה ויו"ר הקואליציה דודי אמסלם כי למרות שלא יביאו את חוק הגיוס להצבעה בשבוע הבא, להתקדם בדיוני הוועדה גם במהלך הפגרה כדי לסיים בזריזות את הכנת סעיפי החוק.

בסיעה הליטאית מעוניינים להוריד את סאגת חוק הגיוס מסדר היום במהירות הניתנת, ולכן הם מצפים כי ההצבעה על החוק תגלוש אל תוך פגרת הקיץ או לכל המאוחר בפתח מושב החורף.

נציין, כי עדיין נרשמים חילוקי דעות בתוך הסיעות החרדיות, בעיקר סביב סעיף פקיעת החוק. כאשר ב'אגודת ישראל' ניתנה הוראה של מועצת גדולי התורה באם החוק יעבור במתכונתו הנוכחית בקריאה שנייה ושלישית, לפרוש מהקואליציה.

כזכור, יו"ר הקואליציה אמסלם פנה אמש (רביעי) למזכיר הממשלה למזכיר הממשלה עו"ד צחי ברוורמן, בדרישה לבקש דחייה מבג"ץ כדי להשלים את חקיקת חוק הגיוס.

במכתב פירט יו"ר הקואליציה אמסלם את הליך חקיקת חוק הגיוס מאז שבוטל ע"י בג"ץ, עד שמשם - בהליך ארוך - הגיע בשבוע שעבר להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

"מאז קיימה ארבעה דיונים שנמשכו שעות ארוכות", כותב אמסלם לברוורמן, "במהלך הדיונים הוצגו ההסדרים המוצעים בהצעת החוק, החל שיח מעמיק בין חברי הוועדה, נשמעו התייחסויות של נציגי הממשלה והצוות המשפטי של הוועדה".

אמסלם כתב עוד: "כידוע, הצעה זו מעוררת שאלות חברתיות עקרוניות, רגישות ומורכבות, המצויות בליבו של שיח ציבורי נוקב מזה עשרות שנים. בנוסף, במהלך הטיפול בהצעת החוק נוכחתי כי ההסדרים המוצעים בהצעת החוק אינם בשלים דיים ומחייבים בחינה וליבון מעמיקים של הסוגיות הרלוונטיות".

בנוסף, התייחס אמסלם במכתבו לחילוקי הדעות בסיעה החרדית 'יהדות התורה' שלדבריו, "לאור התהליכים הפנימיים שעוברת החברה החרדית ולאור המחלוקת העמוקה ביחסה לסוגיה זו, ובכלל זה אף לטיבו של המתווה הראוי".

עם זאת, כתב אמסלם: "הוועדה המיוחדת בראשותי שואפת לגבש הסדר מקיף וראוי, על בסיס הסכמה רחבה, ובהתייחס לקביעות בית המשפט העליון בפסקי הדין שניתנו במהלך השנים".

אמסלם חתם את מכתבו כי הוא נוכח לראות ש"לעת עתה לא ניתן לגבש מתווה סדור וסופי, מה גם שניסיון העבר מלמד כי הטיפול בסוגיה זו חייב להיות זהיר ומכבד". לדבריו, "אני צופה כי התהליך עשוי לארוך זמן ונדרשים עוד מספר חודשים להשלמת הליכי החקיקה".

במהלך השבוע הביע יו"ר  הקואליציה עמדה נחושה יותר בנושא, כאשר כינס את ועדת הגיוס שבראשותו והכריז: "לטעמי חוק הגיוס במדינת ישראל בסוף יחוקק, אני בדרך כלל לא עושה 'ברכה לבטלה' - לא עובד סתם". הוא הוסיף אז, ואמר כי אין שינוי בעמדה ובינתיים ימשיכו את דיוני הוועדה כרגיל, כאשר גם אם לא יביאו את החוק להצבעה בשבוע הבא - "אפשר להביא את זה להצבעה גם בפגרה".

הדחייה הגיעה לאחר שסגן השר ליצמן הודיע לראש הממשלה כי הוא צפוי להתפטר באופן מידי מהקואליציה, באם לא יושג דיחוי מבית המשפט העליון, בתשובת המדינה על חוק הגיוס - בתוך שבוע.

דגל התורה אורי מקלב אגודת ישראל דודי אמסלם חילוקי דעות חוק הגיוס בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד