י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בעקבות איום של ה-OECD

האוצר נגד הגמ"חים: "ישראל תאבד מעמדה"

משרד האוצר מאשים את מוסד הגמ"חים בכך שנמנע עד כה להעביר את הדיווחים הנדרשים ל-OECD, מה שהוביל את הארגון הכלכלי הבינלאומי רב ההשפעה לאיים על ישראל בקנס כספי ואף בהוצאה אפשרית משורותיו

השפעה בינלאומית? גמ"ח בירושלים
השפעה בינלאומית? גמ"ח בירושלים

האם ישראל תמצא עצמה מחוץ לארגון ה-OECD בגלל הגמ"חים החרדים? ישראל לא מעבירה דיווחים כלכליים אותם התחייבה להעביר בשל ניסיון למנוע דיווחים על הגמ"חים שלא נמצאים תחת פיקוח

בשבוע שעבר הופיעה נציגת משרד האוצר בפני הכנסת והזהירה כי ישראל עלולה להיקנס או אפילו לאבד את מעמדה כחברה בארגון המדינות המפותחות ה-OECD, אם לא תצליח לעמוד בדרישות הדיווחים הכלכליים של הארגון, בהתאם לאמנה עליה היא חתומה. כך פורסם אמש באתר 'טיימס אוף יזראל'.

הנציגה דיווחה, כי מכתב ששלח מזכיר ארגון המדינות המפותחות אל ראש הממשלה ושר האוצר, הזהיר את השניים בשל החריגה הישראלית מחובת הדיווח. הסיבה בשלה ישראל עוד לא העבירה את הדיווחים היא הגמ"חים, מוסדות הלוואת הכספים ללא כוונת רווח, המשרתים בעיקר את הציבור החרדי.

חובת הדיווח החלה בעקבות כסף מולבן שהתגלה כי סייע למימון הפיגוע בבנייני התאומים, וגרם לארצות הברית להעביר חוק המחייב את כל המדינות לדווח על חשבונות בנק של אזרחיה המתגוררים בהן. ארגון המדינות המפותחות צעד בעקבות ארצות הברית, ואמנה שנחתמה בו מחייבת כעת דיווח בין כל המדינות החתומות, על חשבונות בנק של אזרחים החיים מחוץ למדינת המוצא שלהם.

גם ישראל חתומה על האמנה, אך בשלב זה טרם העבירה את הדיווחים הנדרשים. הסיבה המרכזית לכך היא, כאמור, הגמ"חים החרדים - שלא נמצאים כיום תחת אף פיקוח. חבר הכנסת גפני, יושב ראש ועדת הכספים של הכנסת, מסרב להעביר את הדיווח מבלי שיובטח לו כי פעילות הגמ"חים תישאר ללא פיקוח.

למרות חשיבותם האדירה של הגמ"חים בציבור החרדי, מומחים כלכליים טוענים שחוסר הפיקוח על הגמ"חים עלול להוות סכנה גדולה לכלכלה הישראלית, כיוון שבחלקם מתבצעת פעילות הלבנת כספים. המומחים קוראים להכניס את הגמ"חים לפיקוח וניטור רציף על מנת למנוע את התופעה.

מעצרים שנערכו וגמ"חים שנחשפו מלמדים על כך שקרטלי סמים ומלביני הון אחרים משתמשים בגמ"חים על מנת להפוך את הכסף אותו הם מרוויחים לחוקי. הגורמים הללו שמים את הכסף אותו הרוויחו בגמ"ח ולאחר מכן פודים אותו בצורה חוקית.

בראיון ל'טיימס אוף יזראל' שיערו מומחים, כי רוב הגמ"חים לא מלבינים כספים, והיו שאמרו כי רגולציה של גמ"חים עלולה לגרום לקריסה כלכלית בציבור החרדי - שלא מעט ממנו נעזר בכסף שלווה בגמ"חים על מנת לכלכל את עצמו.

במענה לשאלה האם גפני יצליח לעצור את הדיווח ל-OECD, שיפגע בגמ"חים, השיבו המומחים כי הכל תלוי ברמת הלחץ שיפעילו ארגון המדינות המפותחות וארצות הברית, שלטוב ולמוטב חזקות יותר מגפני.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד