י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאחר 22 שנות דיונים

סוכם: המתווה שישים סוף לגנרטור השבתי

ועדת הכלכלה של הכנסת הגיעה מול משרד האנרגיה לסיכום על מתווה שנועד לשים קץ לצורך בגנרטורים בכל הריכוזים החרדיים, כשבמקום זאת תוכלנה הרשויות לייצר חשמל כשר ללא מגע יד אדם

גנרטור שכונתי. צילום: בעוז בן ארי
גנרטור שכונתי. צילום: בעוז בן ארי

בפעילות חברי הכנסת החרדים, ועדת הכלכלה הגיעה לסיכומים עם משרד האנרגיה להשגת מתווה לייצור ושיווק חשמל כשר לשימוש בשבת בתהליך אוטומטי ללא מגע יד אדם.

זאת, במהלך דיון מתמשך ברפורמת החשמל, שעברה בקריאה ראשונה לפני 22 שנה, והגיעה רק היום (חמישי) לסוף הדיונים - לקראת סיום החקיקה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא.

חברי הכנסת החרדים יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי ניצלו את ההזדמנות ופעלו למען החשמל הכשר בשבת, כך שרשויות יוכלו לייצר חשמל - בפרט בערים החרדיות שבהם רבים מעוניינים בחשמל כשר בשבת.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל הודיע בדיון הבוקר כי: "יש רצון של רשות החשמל ומשרד האנרגיה לקדם את עניין החשמל הכשר בשבתות. אני מתחייב לעשות הכל כדי לקדם את ההליך ומודה לחברי הכנסת יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי על הובלת הנושא".

בטיוטת ההסכם הודגש כי יהיה מתן מענה הולם לייצור והספקת החשמל בשבתות ומועדי ישראל, המקיים את צביון השבת והמועדים. עוד סוכם כי מתקן החשמל הקהילתי יפעל באוטומציה מלאה בייצור והספקת חשמל באופן אוטומטי, וללא מגע יד אדם, לכל אורך התהליך, לרבות אוטומציה באספקת מקור האנרגיה לייצור החשמל.

במקביל תוקם רשת אוטונומית בערים מסוימות שניתן לנתקה מרשת החשמל הארצית ולהפעילה באופן עצמאי. בנוסף סיכמו הח"כים עם הדרגים המקצועיים, כי בעיר בית שמש יוקם פיילוט של המערכת החדשה ויתאפשר לחברת חשמל להקים תחנה בהספק של עד חמישים מגה-וואט. כמו כן, ייבדקו אפשרויות להקמת מתקני אגירה מערכתיים לשכונות ותיבחן אפשרות שמשרד האנרגיה יסייע בהקמת פיילוט.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה על הפרטת משק החשמל, דרשו חברי הכנסת יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי למצוא פתרון והסדרה במסגרת הרפורמה לייצור ושיווק חשמל קהילתי כשר.

חברי הכנסת הסבירו כי אלפי משפחות בציבור החרדי, לא משתמשות כיום בחשמל בשבת ונעזרות בגנרטורים, והאפשרות לייצור ושיווק חשמל כשר לשימוש בשבת שיסופק בתהליך אוטומטי ללא מגע יד אדם תחסוך לאלפי משפחות את העלויות הגבוהות של תפעול הגנרטורים ויתרום לאיכות הסביבה.

בשבוע האחרון נפגשו חברי הכנסת אשר ומלכיאלי, בנוסף לפגישות שבהן השתתף גם חה"כ גפני ויו"ר הועדה כבל, שנועדו עם מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי ויו"ר רשות החשמל אסף אילת, יחד עם היועצת המשפטית של הועדה ועוזריו של שר האנרגיה, כדי לקדם את הפתרון לייצור חשמל כשר לשימוש בשבת - מה שהוביל להסכמות עליהן דווח בועדת הכלכלה.

ח"כ אשר בירך על הסיכומים שהושגו והודה ליו"ר ועדת הכלכלה על נחישותו להשגת הפתרון עבור אלפי משפחות, כשהוא מביע תקווה כי בקרוב יהיה יישום של הסיכומים בערים ובשכונות החרדיות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד