י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סערת חוק הלאום

נתניהו איים בבחירות – הח"כים החרדים קיפלו מיד את הדרישות

ח"כי המפלגות החרדיות העבירו לרה"מ דרישות תקיפות לריכוך חוק הלאום המקודם באינטנסיביות במליאה, ואז התקפלו מיד כשהלה שלף את איום פירוק הקואליציה והליכה לבחירות. "הם מפחדים ולכן מיישרים קו - בלי לקבל אפילו את חוק הגיוס בתמורה", טוען ח"כ מ'הבית היהודי'

נתניהו איים בבחירות – הח"כים החרדים קיפלו מיד את הדרישות
נתניהו חולף על פני ח"כים חרדים במליאה צילום: פלאש 90

סאגת חוק הלאום: חוק הלאום שצפוי לעלות מחר (שני) להצבעה בוועדה, ולאחר מכן במליאת הכנסת לאישור סופי, גורם לדרמה של ממש בתוך הקואליציה ומעורר תמיהה כיצד המפלגות החרדיות נותנות יד להעברת חוק כזה.

הערב דווח ב'וואלה' כי בסיעות החרדיות חוששים מפרשנות מוטעית ע"י הבג"ץ, מאחר ומדובר בחוק יסוד המחזיק בערך עליון על ידי הבג"ץ, פנו לראש הממשלה בדרישה להכניס סעיף לחוק, שיקבע כי לחוק המוצע לא יהיה את המעמד העליון - כך שלא יוכל לקבל עדיפות ע"י הבג"ץ.

אלא שעל פי דיווח של העיתונאי יקי אדמקר, החרדים שהעבירו את הנוסח המדובר לשר יריב לוין - הממונה מטעמו של נתניהו על החוק - נתקלו בסירוב מוחלט של ראש הממשלה, שדחה את ההצעה ואף איים בבחירות באם יתעקשו על הסעיף.

בנוסף, חה"כ אחמד טיבי שוחח עם נציגי הסיעות החרדיות בוועדה המיוחדת והביע חשש על כך שחלק מסעיפי החוק מהווים פגיעה משמעותית בציבור בוחריו, מה שעלול לפגוע בהבנות הקיימות בין הרשימה המשותפת לחרדים - שבמסגרתו נמנעו הערבים והחרדים יצאו מההצבעה במליאה על חוק הגיוס.

מאוחר יותר קיבל הדיווח גיבוי מצד חה"כ בצלאל סמוטריץ', שכתב ברשת הטוויטר: "‏אחרי לא מעט שיחות עם גורמים בכירים המפלגות החרדיות סביב חוק הלאום - מתברר שכולם שם חושבים שזה חוק רע ומסוכן (מדברים שם על מחדל חוק יסוד כבוד האדם וחירותו 2), אבל רה"מ הודיע להם שבלי חוק הלאום הוא הולך לבחירות והם מפחדים מבחירות ולכן מיישרים קו - בלי לקבל אפילו את חוק הגיוס בתמורה".

כזכור, תחת הכותרת "פנימי – לא להפצה", הודלף היום (ראשון) מסמך סודי של התנועה הרפורמית שחושפת את תוכנית הרפורמים כיצד להשתמש בחוק הלאום להתנגח בחרדים.

ע"פ המסמך, שחשף העיתונאי יאיר שרקי ב"החדשות", עולה כי למרות שבתנועה הרפורמית יוצאים במתקפה חזיתית נגד חוק הלאום, מאחורי הקלעים הם כבר רוקמים את הדרך להכות בחרדים ביום שאחרי העברת החוק.

במסמך נכתב, "התנועה הרפורמית בישראל מתנגדת נחרצות לחוק, ומאמינה כי בצד הסתירה של ערכים דמוקרטיים חשובים הוא מציב איום גם על אופייה של המדינה כמדינת העם היהודי, המעניקה ביטוי לערכים המוסריים והחברתיים של מסורת ישראל והנוצרת" .

"בהקשר זה'' הוסיפו שם, "התנועה הרפורמית מתנגדת באופן נחרץ לכוונה לשלב בחוק את הקביעה שפעולתה של המדינה לטיפוח הזיקה בין מדינת ישראל לבני העם היהודי תוגבל לתפוצות, בעקבות דרישתם של המפלגות החרדיות".

לכן הוצע כי, "עד להשלמת החקיקה התנועה תמשיך להתנגד לחוק בכל זירה אפשרית, לרבות באמצעות גיוס התנגדות בקרב יהדות התפוצות.

במידה והצעת החוק תאושר, יהיה מקום לעשות שימוש נרחב ואינטנסיבי בסעיפיו כדי להעניק עוגן חוקתי למהלכים המשפטיים לקידום שוויון הזכויות לזרמים הלא אורתודוכסים ולקידום חופש הדת בישראל וכדי להוביל ליצירת פרשנות של בית המשפט העליון לחוק היסוד שתפגע בכוונות של מנסחיו".

בין היתר תעשה התנועה שימוש בחוק ותבקש לתקן ולעדכן את העתירות נגד העתירות בנושאי הכותל והגיור על מנת להשיג שתי מטרות:

• גביית מחיר משפטי וציבורי מהמפלגות החרדיות בגין תמיכתן בחקיקת חוק היסוד.

• קידום פרשנות של בג"ץ לחוק היסוד החדש ש-"מצמצמת את הנזק" שבחוק ומאפשרת הישגים משמעותיים בתחום יחסי הדת והמדינה.

בהמשך המסמך מפרטים בתנועה את הדרך המשפטית בו הם ישתמשו כדי להזיק לציבור החרדי ע"י חוק הלאום. בהם: התחשבות בתנועה הרפורמים, ולהכיר בררפורמים בזרם מוכר.

בנוסף, הם מתכוונים להיאבק בכל חקיקת גיור עתידית, שתבקש להגביל את האפשרות של מתן זכות מכח חוק השבות למי שנתגיירו בגיור אורתודוכסי במסגרת מערך הגיור הממלכתי.

וכן, להיאחז בחוק על מנת לדרוש מהמדינה לפעול נחרצות כנגד ביטויי וגילויי הסתה כנגד התנועה הרפורמית וארגונים נוספים, אשר נרדפים בשל זהותם היהודית בתוך מדינת ישראל. בנוסף לתמיכות תיקציביות לחוק והכנסת תכנים למסודות החינוך.

בנוסף, 'בחדרי חרדים' דיווח כי בישיבת סיעת 'יהדות התורה' בשבוע שעבר דנו החברים בסעיפי החוק, כשבמהלך הדיון הביע חבר הכנסת ישראל אייכלר התנגדות נחרצת לחוק. לטענתו, למרות שהתקבלו כל הדרישות החרדיות, קיים חשש מהותי מבג"ץ שיפרשן את החוק בצורה שתזיק לחרדים.

כך למשל, סעיף 6 לחוק קובע, כי "המדינה תפעל לשימור המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי בקרב יהודי התפוצות", לדברי אייכלר הסעיף הזה יכול להכניס את ההכרה ברפורמים בכותל וצפוי להביא לבעיות של "העם היהודי" לעומת "ההלכה היהודית".

חה"כ ישראל אייכלר הודיע נחרצות כי יתנגד לחוק בכל מחיר ועדכן כי ייתכן ויבקש לקבל את תשובת גדו"י, בטרם יחליט כיצד להצביע, דרך מזכיר המועצת הרב מרדכי שטרן, שיעלה את ההתלבטויות לגבי החוק על שולחנם של גדולי האדמו"רים.

 

חוק הלאום בח בנימין נתניהו מפלגות חרדיות יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד