י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אלפי חרדים מצטרפים כל שנה לשוק העבודה - מה איתך?

תכניות לימודים לציבור החרדי שיפתחו בפנייך את הדלת לקריירה

אלפי חרדים מצטרפים כל שנה לשוק העבודה - מה איתך?

העולם החרדי משנה את פניו. בעשור האחרון יותר חרדים מאי פעם יוצאים ללמוד ולעבוד. בכל שנה, אלפים משתלבים בשוק העבודה בתפקידים מספקים ומבוקשים. כדי להגיע למשרות הללו, רבים מהם בוחרים בלימודים במסלולים שונים שיכולים לתת להם את הידע והכלים לעשות את הצעד המשמעותי הזה ולפרנס את משפחתם בכבוד.

נתונים על מספר הסטודנטים החרדים היום מצביעים על עלייה חדה במספר החרדים שבוחרים ללמוד לתואר או לתעודה. בתוך פחות מעשור מספר החרדים באקדמיה זינק ביותר מ - 140 אחוזים. אם לפני עשר שנים היו רק כאלפיים סטודנטים חרדים באקדמיה, היום כבר לומדים בה כמעט 15,000 סטודנטים, ומספרם רק הולך ועולה מדי שנה.

המקצועות שהסטודנטים החרדים בוחרים ללמוד הם בעלי אוריינטציה למשק, מתוך שאיפה ברורה לקדם את עצמם מבחינה מקצועית. התחומים הפופולריים ביותר הם ניהול, מנהל עסקים, הנדסה ומשפטים. אלה תחומים שיש להם דרישה רבה מאוד בקהילה החרדית, כשבוגרי הלימודים יכולים להשתלב בתפקידי מפתח רבים בעזרת התואר שבידיהם.

העלייה במספר הסטודנטים החרדים נמדדה לא רק בתואר הראשון אלא גם בתארים מתקדמים, כחלק מהבנה של הסטודנטים את מצב הדברים בשוק העבודה שבו תואר ראשון לא תמיד מבטיח הכנסה בטוחה. מספר החרדים שבוחרים להמשיך לתואר שני גדל פי ארבעה בשנים האחרונות וגם מספר החרדים שפונים לדוקטורט הולך ועולה.

איך מוצאים מסלול או מוסד מתאים למגזר הדתי חרדי?

באתר לימודים בישראל שירות ייחודי ללא תשלום המסייע לחרדים ודתיים לאתר מוסדות לימוד ומסלולים מיוחדים עבור המגזר. באתר ניתן לפנות אל נציגי השירות האישי ולקבל הכוונה מהירה וחינמית, וקישור ישיר עם מוסדות מתאימים.

חרדים באקדמיה - אקדמיה באווירה חרדית? זה אפשרי

עד לא מזמן, האקדמיה נתפשה כמקום לא נגיש בעבור הציבור החרדי. עם זאת, האקדמיה מתאימה את עצמה יותר ויותר לצורכים של בוגרי ישיבות ומאפשרת להם ללמוד באווירה שמותאמת להם ולאורח החיים שלהם, מה שמביא ליותר ויותר חרדים שבוחרים בלימודים אקדמיים.

היום אפשר למצוא מגוון רחב מאוד של מסלולי לימודים אקדמיים ייעודיים לסטודנטים מהמגזר החרדי. תכניות אלה ללימודים לחרדים נבנו במיוחד עבור הסטודנטים, הן מאפשרות להם ללמוד באווירה חרדית וכך להמשיך לשמור על אורח חיים שמותאם לערכי ההלכה ולשמירת המצוות במהלך הלימודים. גברים ונשים לומדים בקמפוסים נפרדים או בימים נפרדים באותו מוסד הלימוד. חלק מתכניות הלימודים גם כוללות לימוד תורה או בית מדרש במסגרת התואר, ותכניות אחרות משלבות תכנים מן התורה וההלכה בחומר הנלמד בכיתה.

מי שחוששים שלא יעמדו בתנאי הקבלה ללימודים שכוללים בדרך כלל דרישה לבגרות מלאה ולציון בפסיכומטרי, יכולים לראות כי האקדמיה באה לקראת סטודנטים חרדים ומציעה להם תנאי סף גמישים ומותאמים. ברבים מהמוסדות אפשר למצוא מכינות ייעודיות לחרדים, אלה הם מסלולי מכינה קדם אקדמית שמתאימים במיוחד לעולמם של הסטודנטים ומציעים להם להשלים פערים ולהגיע מוכנים יותר ליום הראשון של התואר.

למבקשים להשלים בגרויות או לגשת לפסיכומטרי כדי לשפר את הסיכויים שלהם להתקבל ללימודים, קיימות אפשרויות רבות ללמידה. בשוק יש שלל תכניות להשלמת בגרויות לציבור החרדי, שמאפשרות להגיע לתעודת בגרות מלאה ואיכותית. קיימים גם מגוון של קורסים להכנה לפסיכומטרי לחרדים, שנערכים בהפרדה בין נשים לגברים.

 

לימודים לחרדים - מה ללמוד ואיפה?

אחת ההתלבטויות שיש לכל סטודנט היא מה הכי כדאי ללמוד והיכן. הבחירה בלימודים היא צעד לא פשוט, אבל הבנה מעמיקה של מצב הדברים בשוק העבודה יכול לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה. משום כך, כדאי מאוד לפנות לתחומים שיש בהם ביקוש ודרישה לעובדים, או ענפים שיש בהם מחסור במגזר החרדי.

בין תחומי הלימוד הפופולריים בקרב סטודנטים מהציבור החרדי בשנים האחרונות אפשר למצוא לימודי משפטים, לימודי חינוך וכן לימודים במקצועות פרא רפואיים, שבהם סטודנטים חרדים מהווים כ - 10 אחוזים מכלל הסטודנטים בארץ. מיעוט של סטודנטים חרדים בוחרים ללמוד את מקצועות המדעים וכן את תחומי מדעי הרוח.

מי שמחפשים תכנית קצרה יותר בהיקפה, שיכולה להעניק להם כלים פרקטיים להשתלבות במקצוע נחשב יכולים לפנות ללימודי תעודה וקורסים שונים. מסלולים להכשרה מקצועית נערכים במגוון של תחומים, חלקם מתאימים מעצם טבעם לעולם החרדי, כגון קורסים להכשרת סופרי סת"ם או משגיחי כשרות. נוסף על כך, ישנם קורסי במגוון של נושאים נוספים, אשר באים לספק מענה לצורכים ספציפיים בשוק העבודה של היום.

בין התחומים המבוקשים בלימודי התעודה נמצאים קורסי הייטק ומחשבים, שמעניקים מיומנויות תכנות ועבודה בסביבות מתקדמות. אחוז החרדים בהייטק הולך ועולה וחברות רבות מגייסות לשורותיהן עובדים חרדים לתפקידים שונים, וכמו כן, גורמים ציבוריים שונים שואפים להמשיך ולהעלות את אחוז החרדים בהייטק ומעודדים רבים נוספים להצטרף וללמוד תחום זה.

קורסים לחרדים מתקיימים בעוד מבחר תחומים, כגון שיווק, נדל"ן, חשבונאות, מדיה והכשרות טכנאים. רבים מקורסים אלה מכינים את המשתתפים לקראת מבחנים שנערכים על ידי גורמים רשמיים כגון משרד העבודה או משרד האוצר, לצורך קבלת תעודת מקצוע מוכרת.

באשר לבחירת מקום הלימודים, גם זו שאלה שאין להקל בה ראש. בשנים האחרונות אפשר לראות כיצד כמעט מחצית מן הסטודנטים החרדים לומדים במכללות אקדמיות. כעשרה אחוזים מהם לומדים באוניברסיטאות, שמפעילות שלוחות חרדיות או תכניות ייחודיות שמותאמות לחרדים.

כ - 10 אחוזים נוספים מן הסטודנטים החרדים לומדים באוניברסיטה הפתוחה. זהו מוסד לימודים שמציע תכניות ייחודיות וגמישות לתואר ראשון ושני, שמאפשרות לשלב בין הלימודים לבין שגרת החיים, העבודה וחיי המשפחה ללא צורך להתפשר על רמת הלימוד.

מלגות לסטודנטים חרדים והכשרות על חשבון המדינה: איך לממן את הלימודים?

נושא עלות הלימודים הוא היבט חשוב מאוד לסטודנטים החרדים שרובם בעלי משפחות אשר אחראיים על פרנסת ילדיהם ובני ביתם. הצורך לממן את הלימודים עלול להקשות על הסטודנטים להצטיין במהלך התואר וכך מציעים גורמים שונים מלגות לימודים לחרדים, שיכולות להקל עליהם מבחינה כלכלית ולסייע להם להמשיך ולהתמיד בלימודיהם.

ישנם גופים שונים שמציעים מלגות לחרדים, כגון קרן קמ"ח שמממנת בוגרי ישיבות קטנות וגדולות, מלגות שר החינוך שגובהה כשליש משכר הלימוד לתואר הראשון, ומלגות מטעם משרד העבודה.

משרד העבודה והרווחה מפעיל גם תכניות לימודי תעודה לחרדים, כאשר רבים מן הקורסים הללו ממומנים על ידי המשרד ומתקיימים על חשבון המדינה. הקורסים הללו נערכים בדרך כלל בתחומים שיש להם ביקוש בעולם החרדי, כגון קורסים בחשבונאות, קורסי טכנאים וכן לימודים להכשרת הנדסאים. משרד העבודה מסייע גם בהפניה של בוגרי הלימודים למקומות עבודה דרך שירותי הכוונה תעסוקתית והוא פועל ליצור חיבור בין הסטודנטים לבין מקומות תעסוקה כדי לעודד גיוס של עובדים חרדים לתפקידים מבוקשים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד