י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פערים של אלפי שקלים במחירי חופשות הסקי

אם תיכננתם לצאת לחופשת סקי בחנוכה, ברוב האתרים המובילים כבר אין מקום; אבל העונה רק מתחילה - זה הזמן לבקש חופשה, להשוות בין החבילות ולא לחכות לרגע האחרון

פערים של אלפי שקלים במחירי חופשות הסקי



"אני מחכה לחופשת הסקי שלי יותר מלחופשת הקיץ", מודה דוד, איש היי-טק שנוסע כבר עשר שנים מדי חורף לגלוש. "אנחנו נוסעים כמה חברים כל שנה, מתנתקים מהעולם, מהסלולרי, מהטלוויזיה ואפילו מהאינטרנט - ופשוט נהנים מהשלג. גולשים ביום וחוגגים כל הערב והלילה. האווירה באתרי הסקי באירופה היא אווירה של חגיגה אינסופית".

דוד לא לבד. יותר ויותר ישראלים נמשכים לענף הסקי. לפי הערכות, 35 אלף גולשים צפויים לצאת לחופשת סקי השנה - 70%-80% מהם גברים. "מדובר בעלייה של 15% לעומת השנה שעברה", אומר רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת הנסיעות סקי דיל.

אתרי הסקי בעולם יחלו להתמלא החודש בגולשים, אך שיא העונה הוא בין ינואר למארס. את פתיחת העונה מסמנת חופשת חג המולד והשנה החדשה, שחלה השנה במקביל לתאריכים של חנוכה.

כשהתקשרנו בשבוע שעבר לכמה חברות תיירות שמשווקות חבילות סקי ליעדים פופולריים באירופה, כדי לברר מה המחירים של חבילות סקי בתאריכים אלה, הסבירו לנו הנציגים הטלפוניים שאיחרנו את המועד בחודשיים בערך. "היו הרבה חבילות, אבל הן נחטפו מזמן", אמרה סוכנת הנסיעות של איסתא.

הגולשים המנוסים מנסים לכוון לתקופה שבה השלג הוא האיכותי ביותר, אם כי קל לפספס בעניין הזה. "פברואר נחשב פעמים רבות לשיא העונה מבחינת הביקושים, מכיוון שהוא ידוע כחודש מוצלח יותר מאחרים באיכות השלג, אבל זה משהו שאי אפשר לדעת בוודאות", אומרת שרון כהן, מנהלת איסתא סקי, ומזכירה כי בשנה שעברה איכות השלג בינואר היתה טובה יותר מזו של פברואר ומארס. "אין כל יכולת לחזות. גם אנחנו וגם אתרי הסקי לא נותנים סטטיסטיקות בעניין הזה", היא אומרת.

איך בוחרים באתר הסקי המתאים? לכל אחד מהאתרים יש יתרונות ומאפיינים ייחודיים שמתאימים לגולשים מסוגים שונים. עבור הגולש המתחיל, כל אתר יכול לבוא בחשבון - אבל לגולשים מנוסים, עוד כמה קילומטרים של מרחבי גלישה או מעליות הם קריטיים. אתרי הסקי יודעים את זה, כמובן, מנהלים מלחמה סמויה בניסיון להתעלות זה על זה, ומפרסמים כל שדרוג שנעשה באתר.

פרט לתחרות בין האתרים עצמם, אחת המלחמות העיקריות בענף קשורה למה שנקרא אפרה-סקי (הבילויים שאחרי הסקי). "אתרי הסקי בצרפת מובילים מבחינת איכות המסלולים והמרחב שלהם, אבל חלשים מבחינת אפשרויות הבילוי המוצעות לגולש אחרי שעות הפעילות", אומרת כהן. "רק בשנתיים האחרונות נעשה מהלך דרמטי בעניין הזה באזור שלושת העמקים הפופולרי.

הם הקימו שני מועדונים חדשים והיצע של ברים כמו באתרים האוסטריים". עם זאת, ולמרות הניסיונות של הצרפתים להפוך את עיירות הסקי שלהם ליותר חמימות ומסיבתיות, "אוסטריה היא עדיין מלכת האפרה-סקי", קובעת כהן.

הקרבה למעליות מכפילה את המחיר

חופשות סקי נמשכת לרוב שבעה לילות - משבת עד שבת. מתוך שמונת הימים שהנוסע נמצא בחו"ל הוא גולש רק במשך שישה ימים. היום הראשון והיום האחרון מוקדשים בדרך כלל לנסיעות, ולכן גם הסקי פס מותאם רק לשישה ימים. "משך הנסיעה מהעיירה לשדה התעופה הוא לרוב שלוש שעות. בנוסף, צריך לגיע לשדה התעופה שלוש שעות לפני הטיסה, כך שהגלישה ביום האחרון אינה אפשרית", אומרת כהן.

קריטריון מהותי ביותר בעת רכישת החבילה הוא מיקום המלון. אם בפירוט על כל בית מלון בעיר אירופית כתוב מה המרחק שלו ממרכז העיר או מהרכבת התחתית - בפירוט של בית מלון באתר סקי מצוין המרחק שלו מהמעליות, וההמלצה היא להישאר בגבול ה-300 מטר מהן.

עם זאת, מי שרוצה להוזיל את עלות החופשה יכול לבחור במלון מרוחק יותר - ככל שבית המלון רחוק מהמעליות והגישה ממנו למסלול מסורבלת יותר, כך הוא יהיה זול יותר. "הפער בין מלונות באותה רמה בסן אנטון שבאוסטריה, הנמצאים ליד המעלית או במרחק ממנה, יכול להגיע לעד פי שניים", אומר כ"ץ. "זה חיסכון חשוב, אבל מאחר שבאים למקום לשבוע ימים וזה חורף, עדיף שהחופשה תהיה נעימה ולא תצריך התנהלות לוגיסטית מתישה".

העלויות של העונג הלבן אינן נמוכות. באתרים במערב אירופה כמו אוסטריה, צרפת ואיטליה, המחירים הם 1,000-1,500 יורו לאדם לשבעה לילות, כולל העברות משדה התעופה לעיירה וסקי פס. מי שרוצה ליהנות משלג במחירים נמוכים יותר, יצטרך לנסוע לאתרים במזרח אירופה, כמו אנדורה, בולגריה או צ'כיה, שמציעים חבילות סקי ב-800 יורו לאדם באותה התקופה.

בענף טוענים כי מחירי החבילות יציבים בשנים האחרונות, ושגם אם היו עליות במחירים, הן היו בשיעור של אחוזים בודדים. מעבר לכך שאזורי מזרח אירופה מאפשרים שהייה של שבוע בפחות מאלף יורו לאדם - הם גם מאפשרים שהייה קצרה יותר מזו המחויבת באתרים במערב אירופה. "באתרים האלה יש אפשרות לרכוש חבילות סקי של שלושה ימי גלישה, מה שמוזיל את ההזמנה בכ-30%. זה בהחלט יכול להתאים לחובבי סקי שאתר גדול פחות רלוונטי להם", אומר כ"ץ.

הרכבה עצמית עולה יותר

כדי לבדוק איפה הכי כדאי להזמין חבילת סקי השנה ואם יש פערי מחירים בין חבילות דומות, ביררנו את ההצעות של חברות התיירות לחבילות נופש של שבעה לילות בפברואר, שנחשב לשיא העונה. ביקשנו ללון בבית מלון ברמה של 3-4 כוכבים, קרוב למסלול.

במקרים שבהם היה מדובר באותו מלון, המחיר ברוב הסוכניות היה דומה. כך שאם אתם נעולים על מלון ספציפי - לא בטוח שיש צורך לבצע סקר מחירים. עם זאת, במקרים רבים הסוכנים הציעו בתי מלון שונים, שלדבריהם ענו על הפרמטרים שביקשנו, ואז כבר ניכרו הבדלים שהגיעו לפעמים לאלפי שקלים.

אם אתם שוקלים להרכיב חבילת סקי באופן עצמאי כדי להוזיל עלויות במקום לפנות לסוכן, בענף טוענים כי חבל על המאמץ שלכם. "בניגוד לחבילות נופש ליעדים באירופה או נופשונים, בסקי החבילות אף פעם לא יהיו יקרות יותר מחבילה שהלקוח מרכיב באופן עצמאי", אומר איזי מדם, מנכ"ל איזי טרוול. "להרכיב לבד חבילת סקי זה דבר מורכב יותר מלהזמין מטוס ובית מלון".

מדם מתכוון לכך שחבילת הסקי כוללת לרוב גם את מחיר הסקי פס, הציוד, ולפעמים גם הדרכות. מכיוון שמדובר בקנייה סיטונית של הספק, בענף טוענים שמחיר חבילה תמיד יהיה נמוך יותר מחבילה בהרכבה עצמית. "רק נושא ההעברות של הלקוח משדה התעופה לבית המלון הוא סיפור בפני עצמו ומהווה הוצאה משמעותית. זה לא כמו שמגיעים לפאריס ולוקחים רכבת או מונית למרכז העיר ב-50 יורו ומסתדרים. בשביל להגיע לעיירה באופן עצמאי צריך לשכור רכב".

לא משתלם להיות ספונטניים

בנוסף, אם אתם חושבים לחכות עם ההזמנה ולנסוע באופן ספונטני - בענף טוענים שהרגע האחרון הוא בימים אלה ממש. "התפישה בסקי שונה מזו של הנופשונים של הקיץ. לאנשים שנוסעים לנופשונים פחות קריטי באיזה מלון הם ילונו, כל עוד יש ים וחוף בקרבת מקום", אומרת כהן. "בחופשת סקי יש פרמטרים אחרים שצריך לקחת בחשבון, כמו גודל האתר, הגובה שבו הוא נמצא, אפשרויות הבילוי בעיירה ותנאי השלג.

כך שמי שרוצה להזמין ברגע האחרון ימצא תמיד מקום, אבל יכול להיות שהוא יצטרך להתפשר על דברים שחשובים מאוד בחופשת סקי. הרגע האחרון יכול להיות אידיאלי למי שגמיש ביציאות שלו ולא משנה לו לאן הוא נוסע, אבל זה פחות קיים אצל הגולשים המנוסים".

כ"ץ מוסיף אספקט בעייתי אחר של נסיעה ספונטנית לסקי: "ברגע האחרון אפשר להשיג מספר מועט של מקומות - ובסקי, בניגוד לחופשות אחרות, נוסעים בדרך כלל בקבוצות שרוצות להיות ביחד. הסיכוי שקבוצה כזו תצליח למצוא מקום לכולם באותו מלון ובאותה טיסה ברגע האחרון במחיר טוב - לא גבוה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד