י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מסתמן: סוף למשבר המתמחים • ליצמן ושטייניץ מברכים

הסוף למשבר המתמשך במערכת הבריאות • ההסכם בין הרופאים לאוצר לא יבוטל • הממתמחים יקבלו מענק בגובה 60 אלף שקל • שר האוצר: "זה לא סתם הסכם שכר"

הפגנת הרופאים. צילום: ארכיון
הפגנת הרופאים. צילום: ארכיון

מתווה שהושג בין נציגי המתמחים לבין משרד האוצר, עשוי להביא לסיומו של משבר המתמחים שהעיב על המערכת הרפואית בישראל מזה כמה חודשים.

בשלב זה לומדים המתמחים את פרטי ההסכם החדש ועם אישורו מאות המתמחים המתפטרים, ימשכו את מכתבי ההתפטרות שהגישו.

ההסכם הושג אמש בתיווכם של המגשרים שמונו על ידי בג"ץ, השופט בדימוס יצחק זמיר ופרופ' מוטי מירוני. על פי ההסכם יקבל כל אחד מהמתמחים מענק בגובה 60 אלף שקל, מתוכם 30 אלף בסיום שלב א' והיתר בסיום השלב השני והאחרון.

הרופאים המומחים יזכו אף הם לשיפור משמעותי בתנאי עבודתם, כולל קבלת תגמול על תורנויות ערב ולילה וקבלת זיכוי בכוננויות בתמורה לעבודה נוספת. התמורה בשכרם עשויה להגיע עד לכ-7,000 שקלים לכל אחד. רופאים שיבצעו תורנויות בסופי שבוע יזכו ביום מנוחה שבועי.

בכל הנוגע להסכם שנחתם בין ההסתדרות הרפואית לאוצר בסוף חודש אוגוסט - הוא לא יבוטל או יקוצר כדרישת המתמחים אלא יישאר בתוקף עד לשנת 2019, תוך מתן נקודת זמן לבחינה מחודשת – בינואר 2015.

לקראת תאריך זה תוקם וועדה שתבדוק את המצב בפועל על פי הוראות ההסכם. סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן התייחס לסיומו של המשבר הערב בדברים אותם נשא במליאה. הוא בירך את שר האוצר על ההסכם וקרא לבתי החולים שעדיין לא אישרו אותו לעשות זאת.

"אני לא כזה 'יס מן', שאחשוש להגיד אחרת, מדובר בהסכם מצוין ונראה בשנים הקרובות שיפור דרמטי ברפואה. הייתה כבר פנייה של אחד מבתי החולים לעבור לפריפריה. הנושא הזה מצטרף לנושאים חברתיים אחרים שיש לי הסכמה לגביהם עם שר האוצר, כמו הפעלת אם.אר. איי".

גם שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס לסיומו הצפוי של המשבר ואמר כי מחר עומדת להסתיים "תקופה לא פשוטה למערכת הבריאות בישראל". שטייניץ אף שיבח את ליצמן ואמר כי ראוי היה "שיהיה שר".

"הוא עושה עבודת קודש ובא בגישה נועזת ומקורית ושכנע אותנו לאשר מהלכים כמו רפואת שיניים חינם לילדים עד גיל עשר, שמעולם לא חשבנו להסכים להם. התוצאה הסופית היא טובה מאוד זה לא סתם הסכם שכר. יש פה הסכם כפול לחיזוק הרופאים וחיזוק הפריפריה. תרומה משמעותית לחיזוק תנאי הרופאים ושכר עבודתם ומצד שני זה תורם תרומה בלתי רגילה לרפואה בישראל אם על ידי הכנסת השעות ואם על ידי חיזוק הפריפריה. ליצמן עשה כמה מהלכים לחיזוק הפריפריה כמו האם. אר.איי. וכמו הקמת בית החולים בצפת וכמובן הסכם השכר הזה שיהפוך את השירות בפריפריה לאטרקטיבי לא פחות ממרכז הארץ".

שטייניץ בירך גם את הרופאים, "שעושים עבודת קודש", את המתמחים הצעירים שהם "מיטב הנוער בישראל", ו"את מערכת הבריאות בכלל".

"ההסכם ייזכר כהסכם היסטורי. שירותי הבריאות לאזרח הישראלי מתל-אביב ועד באר שבע, אילת, צפת וטבריה ישופרו בשנים הקרובות. זו קפיצת מדרגה", אמר.

בהמשך דבריו שיבח שטייניץ את בית המשפט העליון ש"קבע באופן מפורש שיש לכבד את החוק ומצד שני סייע לשני הצדדים לשבת באווירה טובה ולסיים את המשבר בדיאלוג ובדרכי שלום. אין אף הסכם שכולם מרוצים ממנו עד הסוף, אך אחרי הכול הגיע הזמן להבריא את מערכת הבריאות ולהצעיד אותה קדימה, לחזור לשגרה בריאה. אני בטוח שרגש האחריות והמסירות יגבר והמערכת תחזור לעבודה סדירה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד