י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אחרי העדויות המזוויעות

צפו: התיעוד מרגעי האימה בבית שמש נחשף

העדויות הקשות והתיאורים המזוויעים שפורסמו אמש ב'בחדרי חרדים' מפי תושבי בית שמש, גררו אחריהם גל של תגובות ותיאורים נוספים של הצקות, הפחדות והתעללויות שונות ומשונות על ידי קבוצת נוער שוליים. בתיעוד שאנו מפרסמים כעת לראשונה, ניתן לקבל הצצה למתרחש  

צפו: התיעוד מרגעי האימה בבית שמש נחשף
נערים צילום: unsplash

אחרי העדויות המזוויעות, 'בחדרי חרדים' חושף תיעוד וידיאו מרגעי האימה. בתיעוד שמתפרסם כאן לראשונה, נראים עשרות נערי שוליים משתוללים ברחוב ריב"ל בעיר בית שמש, בזמן שהמתעד מתחנן בפני מוקדן המשטרה שישלח למקום שוטרים, "למה אתם מחכים להרוגים? הם נכנסים לתוך בתים, רעולי פנים, יורדים עם סכינים, יורדים עם מקלות. תגידו לי למה אתם מחכים?".

התיעוד אמנם חשוך יחסית, אך ניתן לחוש דרכו את רגעי הפאניקה שאחזו בתושבים לנוכח המחזה והרעש שהקימו אותם נערי שוליים, שהגיעו להטיל את חיתתם על יושבי המקום.

כזכור, אמש (שני) הבאנו כאן ב'בחדרי', כמה עדויות מזוויעות מתושבי הרחוב, שתיארו, הצקות בלילות, שיסוי כלבים בילדים, משיכת מטפחות לנשים נשואות, יידוי אבנים והכאת אברכים, כל אלה על ידי נערים ונערות המשוטטים ברחובות במטרה לחולל מהומות.

הנושא עלה לתקשורת הכללית בישראל לפני כשבוע, אודות לסרטון שתיעד נערה בת 16 נסה על נפשה בבית שמש מאימת עשרות קיצוניים שרדפו אחריה. התיעוד הביא לגינויים רבים ואף ראש העיר משה אבוטבול הסביר כי רודפי הנערה משתייכים לפלג חרדי קיצוני שמירר את החיים לכלל התושבים. אולם כאמור, 'בחדרי חרדים' חשף כי מאחורי ההתנגדות לתופעת נוער השוליים המשתולל ברחובות בית שמש - עומדים תושבים חרדים נורמטיביים לכאורה, שחשפו לראשונה עדויות קשות ומזעזעות.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', האשימו התושבים את ראש העיר אבוטבול שחומק מאחריות, ובמקום להסיר את התופעה שגורמת לבהלה, כלשונם, הוא מאשים את רודפי הנערים והנערות המשוטטים ברחובות - וטוען כי הם בכלל קבוצה קטנה וקיצונית שפועלת נגד דעת תורה, הידועה בשם הגנאי 'סיקריקים'. ברור לכל, כי כאשר ישנה מחאה כזו או אחרת, הקיצונים מצטרפים. אך כאמור על פי עדויות התושבים, הנורמטיביים הם שיוזמים את המחאות.

משה ג', תושב השכונה שוחח עם 'בחדרי חרדים' וסיפר כי במהלך החצי השנה האחרונה, תופעת הנוער המשתולל - היתה על אש נמוכה. לדבריו, "הם הסתובבו בשכונה, כשהם יושבים בכיכר ריב"ל, תוך שהם מציקים לתושבים, אך זה לא קרה הרבה. הרבנים היו בקשר עם הורי כמה מהבנות, ואלה קיבלו על עצמם לנסות ולהרגיע את השטח".

אולם בחודשיים האחרונים, לדבריו, המצב החמיר מאוד. "ילדים פחדו לעיתים לצאת מהבתים, מחשש שיציקו להם. עיקר ההצקות היו בלילות. התחילו לבוא נערים ונערות נוספות, הגיעו עם כלבים, אחד מהם ללא רסן. הם היו משסים את הכלבים בתושבים שנמלטו על נפשם", לטענתו, "אשה שחלפה בסמוך אליהם, משכו לה את המטפחת מהראש. גיסתי ישבה בפארק בין ריב"ל לריב"ז בשעות הערב, פתאום הגיע נער עם כלב, ושיסה את הכלב בילדים - וכמובן שהם נמלטו באימה".

לטענת תושב השכונה, נעשו מספר פניות למשטרה, ואכן ניידת משטרה הייתה מגיעה למקום, השוטרים הפרידו בין הניצים ובזה תם הטיפול. "ביום ראשון בשבוע שעבר, לאחר שרף הסבל של התושבים פג, מספר תושבים היכו את אחד הנערים. הוא הגיש תלונה למשטרה ואף מסר ארבעה שמות, אחד מהם התייצב ונעצר. הוא הובא לבית המשפט ומעצרו הוארך ביומיים, אז שוחרר".

לטענת תושבים נוספים, רבני העיר הרב נתן קופשיץ והרב רוטנברג היו בקשר עם המשטרה וביום חמישי האחרון הם הגיעו לסיכום שלא ייערכו יותר הפגנות והתגרויות מצד התושבים, גם לא אמירת תהילים - ובמקביל המשטרה תהיה נוכחת באיזור על מנת לשמור על הסדר. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הם טוענים כי "מרביעי בלילה לא נערכו הפגנות מצד התושבים, עמדנו בהבטחה. אתמול בתשעה באב, הנערים התקהלו בכיכר".

אולם אז, כ-50 נערים נכנסו כקבוצה לרחוב ריב"ל, שם החלו לזרוק אבנים, לרוץ אחרי אנשים, ונכנסו לתוך בית הכנסת ברחוב. צלצלנו למשטרה, אך הם הגיעו באיחור. "אברך משכונה חפציבה שחלף במקום הוכה קשות על ידי הנערים. כלי רכב ניזוקו. כאשר המשטרה הגיעה, היא עיכבה את אחד הנערים שהחזיק מקל עץ. הנערים התפזרו" תיאור דוד א' תושב השכונה.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' האשים משה ג': "הפקירו את הדם שלנו, למרות שעמדנו בכל מילה בהסכם עם המשטרה, הפרות הסדר נמשכו ואף החריפו. אני חושש לשלוח את הבת שלי למכולת, אני לא יודע מי יחכה לה למעלה".

התושבים עמם שוחחנו אף הביעו ביקורת על ראש העיר משה אבוטבול, בגין דברים שאמר בתקשורת, "מדובר בקומץ שגם המשטרה לא יכולה לצפות את התנהגותם ואינה מסוגלת לשלוט בהם", אמר אבוטבול בראיון לגלי צה"ל לאחר פרסום סרטון המרדף אחר הנערה. אבוטבול אף החריף את אמירתו ואמר כי "מצידי שיעזבו את העיר. איני זקוק לתושבים כאלה". בנוסף, בראיון לאיילה חסון ברדיו 103 אמר אבוטבול כי "אותו פלג ממרר גם לנו את החיים. זו קבוצה קטנה וצעקנית שאין לנו קשר ישיר איתה. גם הרבנים נאבקים בקבוצה הזו כי הם גורמים גם להם למבוכה - זו אינה דרכה של תורה".

משה ג' התייחס לסרטון שפורסם שבו נראים תושבים מבריחים נערה: "בסרטון שגרם לסערה הגדולה, לא רואים בכלל מישהו ספציפי שרודף אחריה. זה עיוות המציאות. היא רצה על המדרכה, ואילו התושבים היו על הכביש. הייתה שם מהומה, אנשים רצו לכל עבר, אכן זה נראה לא טוב, אבל אף אחד לא רדף אחריה. אני לא מצדיק אלימות, אבל אי אפשר לדחוק לפינה את התושבים הסובלים".

לדבריו, ביום ראשון ישבו תושבים זועמים אצל הרבנים רוטנברג וקופשיץ, הגיעו לביתו של אבוטבול, הוא בדיוק היה ברכב למטה. הוא אמר שקיבל הוראה מהרבנים, כי בכל פעם שיש מהומות, להפיל את זה על הקיצונים שאינם מייצגים את כולם. הרבנים הסבירו לו את העניין, שלא מדובר כלל בעניין שקשור לדת, אלא באיכות חיים של התושבים.

לטענתו של ג', "הרבנים דרשו מראש העיר לטפל בתופעה המטרידה, אך אבוטבול טען כי עד כה לא קיבל פניות בעניין ולא היה מודע למצוקה".

בתגובה לטענות על תגובת אבוטבול לתקשורת, שיגר דוברו של ראש העיר אבוטבול תגובה ל'בחדרי חרדים', לפיה "ראש העיר משה אבוטבול הגיב לסרטון שנראה איום ונורא ופנה למשטרה למצות כל דין למי שמרים יד על תושב".

בהתייחס לטענות שהועלו על ידי התושבים, נמסר כי "ראש העיר ראה ושמע על הצד השני של המטבע, שישנם תושבים ובפרט נערים שמתנהגים באלימות כלפי החרדים וגם כלפי כך הוא ביקש מהמשטרה שיחמירו בענישה. ואכן, המשטרה ערכה ביממה האחרונה מעצרים של נערים שהתנהגו באלימות כפי שמשתקף מהסרטונים החדשים שהגיעו לידי המשטרה".

לדברי אבוטבול, "אלימות הינה תופעה אסורה ופסולה הן מבחינה ההלכתית והן מבחינה חוקית. ראש העיר מגנה כל סוג של אלימות כלפי כל אזרח בעיר, וקרא וקורא למשטרה לטפל באלימות בחומרה. כמו כן, נתבקשו כל הפועלים ברשות המקומית בתחומי הנוער, לפעול בקרב הנערים להרחיקם מכל סוג של ריב ואלימות בשכונה - כי אין זו דרכה של תורה".

בתוך כך, אמש דווח ב'בחדרי חרדים', כי במשטרת מרחב ציון, בפיקודו של תנ"צ עופר שומר, ביצעו פעולות חקירה ומעקבים אחר המתרחש, ומאז יום ראשון ועד לצהריי שני, נעצרו תשעה נערי שולים, שאחד מהם בן 16 נעצר עם מוט ברזל בידו. 

"לא נרפה ולא נוותר לאף אדם הלוקח חלק בהתפרעות אלימה, בתקיפה ובהפרת סדר קשה המשבשים ופוגעים בחיי האזרחים, לאותם חשודים אנו נגיע באמצעים העומדים לרשותנו ונדאג להביאם לחקירה בגין מעשיהם". ציין קצין משטרה, ביחס לשרשרת האירועים בבית שמש. 

נערי השוליים שנעצרו, הינם בגילאי 15-17, פעילות נרחבת זו שנערכה ביומיים האחרונים, הנה המשך ישיר לפעילות שנערכה באותו אזור בשבוע החולף, במהלכה נעצרו 11 חשודים. "כנגד החשודים אנו מתכוונים לפעול למיצוי מלוא הדין, ויחד עם זאת נפעל בנחישות בכל דיווח על מנת לוודא שהתפרעויות אלו לא יתרחשו בשנית" נמסר.

בית שמש נוער שוליים הצקות משטרה תיעוד בלעדי תיעוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד