י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
עידן חדש

חרדים, הגיע הזמן להשתחרר מכבלי הפריץ

"אם פעם 'צום צדקיהו' תפס, אזי היום חייבים לשנות אסטרטגיה. הרזולוציות כל כך נמוכות, עד כדי כך שמעסיקים חילונים יודעים לדקלם את סוגיית 'דבר האבד' ולמה מותר לעבוד בחול המועד" • גולדי גלהר על התופעה החרדית שחייבים להיפטר ממנה

חרדים, הגיע הזמן להשתחרר מכבלי הפריץ
צילום: pixabay

פיזית, אנחנו בני המגזר החרדי, חיים בשנת 2018. למרות זאת, ישנן תרבויות עתיקות שהשתרשו בנו, וכמו יהודים טובים - אנחנו שומרים באופן הרמטי על המסורת.

זוכרים את 'מושק'ה' מהעיירה? הוא מהפכן ומתווה דרך מצוין לאיך מתנהלים עם פריצים מרושעים למינהם ואיך מוח יהודי טוב יודע לשטות בפריץ. בעצם מה אני מסבירה, מי לא קרא על הדוב המרקד?

בהיותי מלווה חרדים רבים בעולמם התעסוקתי, קיימות בעיני שתי מגמות עיקריות:

מול מעסיק חרדי, קיים מערך של אמון, יחסי עובד מעביד רגילים, מה שנקרא בעולם התעסוקה החוזה הפורמלי והבלתי פורמלי. אך כשמדובר במעסיק חילוני או תאגיד גדול - רמת החששות עולה באופן מיידי, וישנה התעלמות מוחלטת מהחוזה הבלתי פורמלי. כל סעיף בחוזה נראה חשוד ביותר ועולה ישר תחושה חריפה של 'מי יודע מתי המעסיק יעשה שימוש בלתי הוגן בחוזה ויהפוך אותו נגדי'.

הבעיה היא, שהחששות הללו יוצרים מן מעגליות של חוסר אמון בין הצדדים, החל משלב של מו"מ ועד לדרישות שהופכות להיות בלתי סבירות ובסוף פוגעות בנו, החרדים.

זה ממש בסדר ואף רצוי לנהל מו"מ, אבל בתוך כל מו"מ - חייב להיות אמון בסיסי, בדיוק כמו זה שאנחנו מנהלים עם המעסיק החרדי. המעסיק החילוני לא מעסיק אותנו בתור המצווה השנתית שלו, הוא מעסיק חרדי כמו שהוא מעסיק כל עובד אחר, מטעמים עסקיים לחלוטין.

מעסיק מבין שאם בחרת לעבוד אצלו - זה אומר שבחנת את מכלול היתרונות והחסרונות בחברה אליה התמיינת ולבסוף מתוך מכלול השיקולים של: שכר, תנאים, היקף משרה וכד' בחרת לעבוד אצלו.

השוק היום מבין, שעובד בוחר בחברה בה הוא יעבוד ולא להפך, לכן מו"מ גרידי או שאלות שמביעות חוסר אמון בחוזה או במעסיק - פוגעות בעיקר בעובד.

חשוב גם לדעת, כי גם שימוש באלמנטים דתיים לא מקוריים - יעבוד פחות היום בעידן בו גוגל נותן מענה של תלמידי חכמים גם לתינוקות שנשבו.

אם פעם 'צום צדקיהו' תפס, אזי היום חייבים לשנות אסטרטגיה. הרזולוציות כל כך נמוכות, עד כדי כך שמעסיקים חילונים גם יודעים לדקלם את סוגיית 'דבר האבד' ולמה מותר לעבוד בחול המועד.

הגיע הזמן להשתחרר מכבלי הפריץ ולהבין שאנחנו החרדים העובדים - מכרה זהב למשק הישראלי, ובדיוק כמו שאנחנו נתייחס לעצמינו - באותה מטבע גם נקבל הכרה, החששות יתרככו ובעיקר נשתחרר מכבלי הפריץ.

'ברוכים הבאים לעידן החדש'. Welcome.

• הכותבת היא מומחית בתעסוקת חרדים

תעסוקה חרדים פריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד