י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

למרות המסע נגד הסיגריות: בישראל ממשיכים לעשן

למרות החוק ולמרות פעילות ההסברה נגד סיגריות, בישראל ממשיכים לעשן גם במקומות ציבוריים • אחוז גבוה מתושבי ישראל אינו עוסק בספורט ואינו צורך תזונה בריאה

עשן ללא הפסקה. צילום: אילוסטרציה
עשן ללא הפסקה. צילום: אילוסטרציה

סקר מקיף עולה כי למרות החוק מ-2007, אחוז גבוה מהלא מעשנים ששהו במקומות ציבוריים במהלך השנה האחרונה, נחשפו לעשן בניגוד לרצונם. מנגד, רק כשליש מהמעשנים דיווחו כי החוק סייע להם לעשן פחות.

אלו הם רק חלק מהנתונים הלא מעודדים שהוצגו בכנס לקידום בריאות.

מהנתונים שנאספו בסקר שהקיף 3,000 איש, עולה כי הפער בין המודעות לאורח חיים בריא להתנהגות עדיין גבוה. במבחן המציאות – ישראלים עדיין חשופים לעשן, שותים משקאות עתירי סוכר וכמעט ולא הולכים ברגל.

בנושא העישון, השיבו 41.5% מהנשים היהודיות, 38.7% גברים ערבים, 34.9% גברים יהודים ו-20% מהנשים הערביות כי החוק גרם להם לעשן פחות. מנגד, 73.1% מיהודיות לא מעשנות ששהו במקום בילוי בשנה האחרונה דווחו על חשיפה לעישון כפוי, בהתאם גם 70.3% מהגברים היהודים, 55.1% מהגברים הערבים ו-53.3% מהנשים הערביות.

בנושא התזונה, נמצא כי יותר מ-75% מודעים לתזונה נכונה, אך בפועל צורכים יותר סוכר, מלח ושומן מהמומלץ. 75.6% השיבו כי הם משתדלים להמעיט בצריכת שומנים, 69.2% משתדלים להמעיט בצריכת סוכר, 61.1% משתדלים להמעיט בצריכת קלוריות ו-53.2% משתדלים להמעיט בצריכת מלח. אלא שבשאלות ממוקדות על מזונות ספציפיים, התגלה שהצהרות לחוד ומעשים לחוד: למשל 65.1% מהגברים הערבים שותים מדי יום משקאות ממותקים, כולל מים בטעמים ומשקאות אנרגיה, כמו גם 42.6% מהערביות, 24.8% מהיהודיות ו-16.5% מהגברים היהודים. משקאות ממותקים נחשבים לאחד התורמים המרכזיים לצריכת סוכרים.

ומה עם קצת ספורט? קרוב למחצית מהמרואיינים דיווחו על הליכה יומיומית (54.9% מהגברים הערבים, 52% גברים יהודים, 44.5% נשים יהודיות ו- 35.6% נשים ערביות). אך הרבה פחות מכך עוסקים בפעילות ספורטיבית אחרת.


הנתונים לקוחים מ"סקר ידע, עמדות והתנהגות בריאות לאומי" הנערך באמצעות ראיונות טלפוניים בשפות עברית, ערבית ורוסית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד