י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פרסום ראשון

משרד החינוך: הת"ת לא חייב לקבל מ'הפלג'

תלמוד תורה ליטאי סירב לקבל לשורותיו ילדים ממשפחות המשתייכות לפלג הירושלמי, כשהוא טוען בין השאר: "אי ההתאמה מתבטאת בהשתייכות המשפחה לזרם קיצוני הפועל בניגוד לחוק". המשפחות עתרו למחוז החרדי במשרד החינוך - ושם דחו את עתירתן במהלך חסר תקדים

משרד החינוך: הת"ת לא חייב לקבל מ'הפלג'

פרסום ראשון: החלטה דרמטית שהתקבלה היום (רביעי) על ידי המחוז החרדי במשרד החינוך - עשויה להשליך על מקרים רבים הנמצאים בליבת ההתכתשות בין 'הפלג הירושלמי' לבין הזרם הליטאי המרכזי המשתייך ל'דגל התורה'.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי המחוז החרדי דחה את הערר שהגישו חמש משפחות המשתייכות ל'פלג הירושלמי', לאחר שתלמוד תורה מקומי במועצה החרדית רכסים סירב לקבל את בניהם, בטענה שהם משתייכים ל'פלג הירושלמי' ש"יוצא להפגנות לא חוקיות ופרובוקציות נוספות הקוראות תיגר על הוראות גדולי הדור שליט"א".

המחוז החרדי קיבל את עמדת התלמוד תורה ומחלקת החינוך במועצה, וקבע כי הת"ת לא מחוייב לקבל לשורותיו את בני המשפחות המשתייכות ל'פלג הירושלמי', וכי לא מדובר באפליה האסורה על פי חוק.

הסיפור החל לאחר שחמש משפחות המשתייכות ל'פלג הירושלמי' ביקשו שבניהן ילמדו בת"ת המקומי ברכסים. הן התבקשו לחתום על תקנות, אך סרבו. בעקבות כך, המוסד הודיע למשפחות כי בניהן לא יכולים ללמוד בת"ת.

המוסד לא הסתיר את הנימוק שגרם להחלטה, וכך נכתב בתשובת הת"ת למשפחות הפלג: "לא נוכל לקבל את בתכם לגנ"י/לביה"ס בשל העדר התאמה בין רוח הבית ורוח המוסדות. אי ההתאמה מתבטאת בהשתייכות המשפחה לזרם קיצוני הפועל בניגוד לחוק ובכך נלחם ופועל בניגוד להוראות גדולי דורנו שליט"א. זאת, בין היתר על ידי יציאה להפגנות לא חוקיות ופרובוקציות נוספות הקוראות תיגר על הוראות גדולי הדור שליט"א, ועומדות בניגוד לחוק".

ההורים הגישו ערר למחוז החרדי במשרד החינוך ודרשו לכפות על תלמוד התורה לקבל את ילדיהם למוסד הלימודים. כאמור, היום התקיים דיון בערר שהגישו המשפחות, אך כאמור הוא נדחה על ידי משרד החינוך בנימוק כי אי קבלתם למוסד לא נעשה מסיבות של אפליה אלא כדי לשמור על הרוח החינוכית של המוסד, ועל כן היא מוצדקת. משרד החינוך הורה למחלקת החינוך בעיריית רכסים לשבץ את הילדים במוסדות אחרים בעיר.

בעמדת הת"ת הליטאי למשרד החינוך ניתן לקבל הצצה לקו העימות בין 'הפלג הירושלמי' לבין הזרם הליטאי האחר - עימות הכולל לעיתים אלימות פיזית, מתחים ותככים. "התומכים בפלג הירושלמי כפופים להוראותיו ופסיקותיו של הרב אוירבך זצ"ל ודוחים מעליהם את פסיקותיו והכרעותיו של הרב שטיינמן זצ"ל כך שלא ניתן לקבל את פסקיהם במקביל", כתב המוסד שהתנגד לקבל לשורותיו בנים ממשפחות 'הפלג הירושלמי'.

עוד נטען שם כי "מוסד טוען כי לאור כך שחלק מהמבקשים מחנכים את ילדיהם הגדולים במסגרת המוסד החינוכי ניתן לראות את המתח בו שרויים התלמידים בעקבות הסתירה בין הרבנים באופן יומיומי".

כך לדוגמא מציין המוסד החינוכי כי: "המצב המתואר יוצר אצל תלמידי המוסדות המגיעים ממשפחות הפלג מצב חמור מאד של סתירה מהותית בין ערכי הבית וערכי המוסדות. התלמידים קרועים ומתוסכלים, מפוחדים ולעיתים אף מבודדים. הסתירה הזו יוצרת מתחים חינוכיים וכן מצוקה חברתית אצל התלמידים, למשל במקרים בהם הם מביעים חוסר כבוד לרבנים המקובלים על כלל הקהילה. כתוצאה מכך הם אף סופגים אלימות מחבריהם, שאינם יכולים לשאת את הזלזול ברבנים ובהוראותיהם".

מנהלי התלמוד תורה הוסיפו כי "כאשר חולקו חוברות, החזירה ילדה המשתייכת ל'פלג הירושלמי' את החוברת שקיבלה, בה נכתבו דברים בשבחו של הרב שטיינמן, והסבירה כי "זה לא הרב שלנו". תלמידה אחרת חזרה עם חוברת מתוקנת שערך אביה בשל תפיסת עולם שונה ממה שהופיעה בחוברת. בנם של משפחה נוספת המשתייכת ל'פלג הירושלמי' סבל מעימותים חברתיים על רקע הפער בין תפיסת העולם המשפחתית והערכים לפיהם מחנכים במוסדות, נטען.

עוד נטען בעמדת הת"ת, כי "עיתון 'הפלס' הינו אחד הגורמים המלבים והמובילים את המתיחות בין הזרמים, אנשי הזרם מחויבים לרכוש מינוי לעיתון זה. בהינתן עובדה זו, יצאה הוראה עליה חתומים מספר רבנים ובניהם הרב שטיינמן זצ"ל המורה להתרחק מעיתון זה, לפיכך ועל מנת להקטין את החיכוך המתמיד, התבקשו הורים התלמידים להתחייב שלא לרכוש מנוי לעיתון זה".

בנוסף, טענו מנהלי הת"ת כי אנשי ה'פלג הירושלמי' מונחים שלא לרשום את ילדיהם למוסדות החינוך של הזרם הליטאי הכללי אלא כאשר אין להם ברירה, לטענת המוסד במקרה זה מבקשים הורי התלמידים לרשום את ילדיהם למוסד הנדון כיוון שאין מספיק ילדים על מנת לאפשר פתיחת גן נפרד עבור ילדי הזרם.

בהחלטת משרד החינוך נגד משפחות 'הפלג הירושלמי' נטען כי "למוסד חינוך מוכר שאינו רשמי שמורה הזכות לאוטונומיה בדבר הדרך החינוכית אותה הוא מתווה למתחנכים בין כתליו. כל עוד הדרך החינוכית של משפחת התלמיד אינה תואמת את זו של המוסד החינוכי והמשפחה מסרבת לקבל על עצמה את אורחות החיים המצופים מהמתחנכים במוסד החינוך ובני משפחותיהם כפי שקבועים בתקנון בית הספר, הרי שמדובר בפגיעה בצביון המוסד החינוכי ובאוטונומיה שלו".

עוד נטען כי "כל קבוצת התלמידים שמשפחותיהם משויכות לפלג מצאה עצמה באותה סירה כך שעל פניו נראה כי המוסד החינוכי לא נקט באפליה אסורה אלא באבחנה מותרת שנועדה לשמר את הקו החינוכי של המוסד".

כמו"כ צויין בנימוק משרד החינוך כי "העובדה כי הורי התלמידים מסרבים לחתום על תקנון המוסד החינוכי מהווה תימוכין נוספים לכך שהם אינם מוכנים לקבל על עצמם את הנהלים וההנחיות המתווים את דרכו החינוכית של המוסד ובעצם דוחים את אורחות החיים של הקהילה אותה בא לשרת המוסד החינוכי".

הפלג הירושלמי בני תורה רכסים המחוז החרדי משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד