י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ה"סגולה" הבדוקה שתצמצם את האפשרות להיפגע בתאונת דרכים

מחקר בינלאומי מגלה כי תאי העצב מאטים את תגובותיהם בזמן עייפות – דבר אשר לו השפעה קריטית בנהיגה • במיוחד בתקופת בין הזמנים: ריכזנו עבורכם מספר עצות הבטיחותיות ומעשיות כדי לצמצם את הסיכויים למעורבות בתאונות דרכים

ה"סגולה" הבדוקה שתצמצם את האפשרות להיפגע בתאונת דרכים
צילום: פיקסביי

מחקר ישראלי בינלאומי שפורסם בכתב העת Nature Medicine מגלה כי תאי העצב עצמם מאטים את תגובותיהם בזמן עייפות או חסך שינה – דבר שעלול להיות קריטי ביותר בזמנים הדורשים עירנות, כמו נהיגה לדוגמה.

מדובר במחקר משותף של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) ואוניברסיטת ויסקונסין.

"בזמן חסך שינה, לעיתים קרובות אנו לא מצליחים להגיב ביעילות למתרחש סביבנו. בסיטואציות מסוימות, לטעויות מסוג זה יכולות להיות השלכות הרסניות" אומר ד"ר יובל ניר, אחד מעורכי המחקר.

בסקר שפורסם בשנים האחרונות התברר כי יותר מ-20% מתאונות הדרכים קשורות לעייפות בנהיגה. על פי הסקרים העדכניים כ-28% מהנהגים דיווחו על הירדמות של ממש בזמן נהיגה.

נהיגה בהשפעת עייפות מהווה גורם סיכון בכל ימות השנה, אבל הופך רלוונטי יותר בתקופת בין הזמנים, בה עם ישראל מצוי זמן רב יותר בכביש. בנוסף לכך, אברכים רבים אינם נוהגים במהלך השנה, ולכן  פחות מנוסים בנסיעות ארוכות. כמו כן, מזג אוויר חם או נהיגה לאחר טיול ממושך עלולים להשפיע על ערנות הנהג ולפגוע ברמת הריכוז, במהירות התגובה ובתשומת הלב שלו לנעשה בכביש.

כאמור, מודעות לכללי הבטיחות בדרכים ושמירה עליהם חשובות בכל יום בשנה, אך ברלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) מבקשים להדגיש את חשיבותם אף יותר בתקופת בין הזמנים, על מנת להימנע מתאונות ולמנוע אסון:

אם עייפים – לא נוהגים!

לפני שיוצאים לנסיעה ארוכה חשוב לתכנן את מסלול הנסיעה ולהכיר את מקומות העצירה המוסדרים בדרך: עצירה בשול הדרך מסוכנת ומסכנת נהגים אחרים!

מומלץ לא לנהוג אחרי ארוחה כבדה או אחרי פעילות גופנית מאומצת.

בדרך, אם חשים עייפות, עוצרים להתרענן או להתחלף עם נהג אחר, במקום מוסדר ובטוח (ורחוק מהכביש) וחוזרים לנהוג רק לאחר שמתאוששים.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד