י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
היו ימים

כשגפני פנה לראה"מ: "מחרימים את העיתון"

בעודו ניצב בחזיתו של חרם פרסומות נגד עיתון הפלג הירושלמי 'הפלס', מתברר כי לפני כשנים וחצי עשורים פנה יו"ר 'דגל התורה' לראה"מ דאז בדרישה שידאג להסרת חרם דומה על עיתונו, 'יתד נאמן'

המכתבים. מקור: ארכיון המדינה
המכתבים. מקור: ארכיון המדינה

בעוד 'דגל התורה' והעומד בראשה משה גפני ניצבים מזה כשש שנים בחזיתו של חרם פרסומות כנגד עיתון הפלג הירושלמי 'הפלס', חושף היום העיתונאי חיים לוינסון מכתב ששיגר לפני כשנים וחצי עשורים חבר האופוזיציה דאז משה גפני, לראש הממשלה דאז יצחק רבין, בדרישה שיפעל להסרת חרם דומה מעל עיתונה של 'דגל', 'יתד נאמן'

בהתכתבות, שנמאת בידי 'ארכיון המדינה', כותב גפני לראש הממשלה: "זה תקופה ארוכה אשר המשרד לעניני דתות פסק מלפרסם מודעות והודעות בעתון 'יתד נאמן', וזאת עקב הבעת דעות בעתון, אשר לא היו לרוחם של אישים במשרד".

גפני מציין כי: "מלבד שפע המודעות המתפרסמות לאחרונה בעתונות הכללית והדתית (מלבד 'יתד נאמן' כאמור) והנועדים אולי לפאר את ראשי המשרד, ישנם הודעות המתפרסמות דרך קבע או מעת לעת לפני העניין ובהם מועדי הגשת דוחות של מוסדות, ארגונים תרבות, מועדי בחינות וכד'".

לדברי הח"כ הצעיר דאז, הדבר פוגע בחופש העיתונות מאחר ו"חלק נכבד מהצבור הנזקק לשרותי המשרד איננו מקבל את המידע החיוני הנמנע ממנו כאמור, בתאריך כ"ג בתשרי תשנ"ד פניתי למשרד לעניני דתות ולמנהל הרבנות הראשית בנושא ועד עתה ללא מענה".

"לא יתכן בחברה דמוקרטית אשר נבחרי ציבור ינצלו את כוחם, תוך שימוש ציני במשרד ממשלתי שהופקד בידם לשרות הציבור , לצרכים פוליטיים תוך נסיון לסתימת פיות ופגיעה בחופש העתונות , דבר הגובל בעבירה על החוק ופגיעה בסדרי מינהל תקינים", סיים גפני את מכתבו, כשהוא מבקש מרבין "את התערבותך המידית להפסיק נוהג פסול זה ע"מ, למנוע אי נעימויות מיותרות".

מי שהשיב אז למכתבו של היו"ר דהיום היה יועצו האישי של רבין, איתן הבר, שכתב: "ראש הממשלה קיבל את מכתבך אליו מיום 10.11.93 בעניין הפרסום בעתון 'יתד נאמן'. ראש הממשלה הורה להעביר אתת מכתבך אל מנכ"ל משרד הדתות ומנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית".

פרסום המכתבים עורר סערה ברשתות החברתיות, כשעיתונאי 'וואלה', יקי אדמקר, תהה למשל האם "זה אותו גפני שתומך היום בחרם מודעות על הפלס 'עקב הבעת דעות'?".

על כך השיב לו הפרשן יעקב ריבלין" "להגן על גפני זה לא הקאפ אוף טי שלי אבל ההכרח כאן לא יגונה. עיתון הפלס שייך לחוג שלא מכיר במדינה ובחוקיה אלא רק בתקציביה. מי שמטיף לאי התייצבות ופריעת חוק ביד אחד לא יכול ביד השניה לבקש ממנה ממנה מודעות. שילמדו מבטאוני העדה החרדית והפלג הצפוני של התנועה האיסלמית".

עיתון הפלס יתד נאמן חרם פרסומי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד