י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כל הסיעות מלבד אחת חתמו: הוראות 'העדה' יהוו אפליה

הצעת חוק המקודמת בימים אלו בכנסת, וזכתה כבר לחתימותיהם של עשרות ח"כים מכל סיעות הבית מלבד 'יהדות התורה', מבקשת להכליל באיסור על אפליה גם הנחיות מטעמי כשרות

כל הסיעות מלבד אחת חתמו: הוראות 'העדה' יהוו אפליה
קייסים צילום: פלאש 90

בעקבות הסערה שפרצה לאחר שהתפרסם כי ב'עדה החרדית' אסרו על עובדים ממוצא אתיופי לגעת ביין ביקבי ברקן, יוזמים בכנסת חקיקה שתמנע צעדים דומים מצד גופי כשרות.

הצעת החוק, עליה חתומים 40 חברי כנסת מכל סיעות הבית מלבד 'יהדות התורה' קובעת כי יוכנס סעיף בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שלפיו: "לעניין זה לא יראו בהפליה של אדם בשל מוצאו הנובעת מתנאי כשרות, כהפליה המתחייבת מאופיים או ממהותם של התפקיד או המשרה"

בדברי ההסבר נכתב, "החברה הישראלית, על כל גווניה, עושה מאמצים להכיל את הגיוון שבה, לקלוט עליה ולנהוג בסובלנות כלפי השונה. למרות מאמצים אלו, יש המנסים בכל כוחם לשמר את הפילוג ולשסע שוב ושוב קרעים בעם".

לכן, "בשל הזרמים השונים ביהדות, אנו רואים שוב ושוב כיצד פוסל זרם אחד את האחר. הפליה היא מעשה פסול, ולא ייתכן כי באמתלה של שמירה על כשרות, ככל שלא תהיה, תתבצע בשל כך אפליה במקום עבודה. היהדות היא דת סובלנית, שבה דרך ארץ היא ערך עליון".

לדברי היוזמים, "אין דבר אשר עבורו ראוי לרמוס דרך ארץ, להלבין פניו של אדם, או להעניק לאדם את התחושה שהוא שווה פחות מחברו. לכן, הפליה במקום העבודה על רקע מוצא, לטובת קבלת תעודת כשרות היא מעשה פסול ערכית וחברתית, וראוי כי החוק יתייחס לסוגיה זו באופן מובחן ושאינו משתמע לשני פנים. לפיכך מוצע לקבוע כי אפליה בשל דרישת גוף כשרות, לא תחשב להפליה המתחייבת מאפיים וממהותם של התפקיד או המשרה, אלא תחשב להפליה אסורה".

כזכור, לאחרונה פרסם הכתב אוריה אלקיים ב'כאן11', תחקיר ממנו עלה כי בעקבות הנחיית בד"ץ 'העדה החרדית', נאסר על עובדים אתיופים לגעת ביין ב'יקבי ברקן' שבהשגחת ההכשר הפופולרי, ועקב כך הם פוטרו ממשרתם.  

אלא שלאחר יממה סוערת בתקשורת, חברת 'טמפו' החליטה כי תשיב את האתיופים שפוטרו לעבודתם - ז'ק בר מנכ"ל קבוצת 'טמפו' אליה משתייך 'יקב ברקן', שעמד בעין הסערה, פרסם הודעה בה כתב כי "קבוצת טמפו-ברקן מקדמת העסקה שוויונית ומתנגדת לכל גילוי של גזענות או אפליה. כפי שיו"ר ומנכ"ל טמפו מר ז'ק בר הודיע הבוקר, בטמפו עובדים מיטב אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין", נאמר עוד. 

בחברה הוסיפו בהודעתם: "מכיוון שנקלענו לסיטואציה שאיננה קשורה בנו, והבנו שאנו נגררים לסיטואציה פוליטית כזו או אחרת, ומכיוון שכל עובדינו יקרים לנו במידה שווה, נתן מנכ"ל החברה הנחיה מיידית שלא להזיז אף עובד מתפקידו. יודגש שבכל מקרה, גם אם היה זז מתפקידו אחד העובדים, לא הייתה נפגעת פרנסתו". 

בעקבות כך הוסרה כשרות 'הבד"ץ העדה החרדית' מהיקב.

העדה החרדית יקבי ברקן סערת יקבי ברקן אתיופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד