י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אמו של בן לאדן מדברת לראשונה:

"היה ילד טוב, מאוד אהב אותי. היינו בהלם"

שבע עשרה שנים לאחר מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, בה נהרגו כמעט שלושת אלפי בני אדם כאשר מטוסים התרסקו לתוך בנייני התאומים, מתפרסם ראיון ראשון עם אמו של הארכי-טרוריסט שניצח על הפיגועים, כשהיא מספרת על ילדותו, תהליך ההקצנה שעבר ותחושותיה האישיות

"היה ילד טוב, מאוד אהב אותי. היינו בהלם"
בן-לאדן צילום: ארכיון

כמעט 17 שנים חלפו מאז אסון התאומים, בו נהרגו מעל 3,000 בני אדם, כאשר שני מטוסים מלאים בנוסעים, התנגשו במגדלי התאומים שהיו מרכז הסחר העולמי. לאחר מכן התברר כי טרוריסטים מוסלמים ממוצא סעודי השתלטו על ארבעה מטוסים וריסקו אותם.

האסון אירע בבוקר יום שלישי, 11 בספטמבר 2001 בערים ניו יורק ווושינגטון. תשעה עשר טרוריסטים שהשתייכו לארגון הטרור אל-קאעידה חטפו ארבעה מטוסי נוסעים, החוטפים הטיסו שניים מהמטוסים, לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי שבעיר ניו יורק. שני המגדלים קרסו בתוך שעתיים.

כמו כן ריסקו החוטפים טיסה נוספת אל תוך בניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי אל תוך בניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק בשדה פתוח ליד שנקסוויל בפנסילבניה, לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים. 2,996 אנשים נהרגו בהתקפות אלו, המספרים כוללים את נוסעי ארבעת המטוסים 227 האזרחים ו-19 הטרוריסטים שמהם לא שרד איש.

עיתון הגרדיאן הבריטי מביא ראיון ראשון ונדיר עם אמו של הארכי-טרוריסט שעמד מאחורי המתקפה, אוסמה בן לאדן. הראיון נערך בביתה שבעיר ג'אדה בסעודיה.

עליה גאנאם, בשנות ה-70 לחייה, מספרת כי בנה אוסמה "היה ילד שאיבד פתאום את הדרך. היה לי קשה כי הוא היה רחוק ממני. הוא היה ילד טוב, הוא מאד אהב אותי".

הכתב שראיין את האם סיפר, שרק לאחרונה אישרה סעודיה לראיין אותה, לאחר שהנסיך מוחמד בין סלמאן החליט כי הוא מעוניין שידעו את הסיפור, ובכדי להוריד את העננה מעל סעודיה, שבעבר נטען כי ידעה על תכניתו של בן לאדן ושתקה.

הראיון נערך לפני חודש וחצי, ומסיבות שונות פורסם רק כעת.

גאנאם מספרת כי: "האנשים באוניברסיטה שינו אותו, הוא הפך לאדם אחר. אחד האנשים שפגש שם היה עבדאללה עזאם, חבר ארגון האחים המוסלמים, שגורש מאוחר יותר מסעודיה והפך ליועצו הרוחני של אוסאמה. הוא היה ילד טוב מאוד עד שפגש כמה אנשים ששטפו לו את המוח בשנות ה-20 המוקדמות שלו. אפשר לקרוא להם כת, היה להם כסף בשביל ההטפות שלהם. תמיד הייתי אומרת לו להתרחק מהם, והוא לעולם לא סיפר לי מה הוא עושה, כי הוא מאד אהב אותי".

"בתחילת שנות ה-80 הוא נסע לאפגניסטן כדי להילחם בכיבוש הרוסי. כל מי שפגש אותו בימיו הראשונים כיבד אותו", אומר אחיו חסן. "בהתחלה היינו מאוד גאים בו. אפילו ממשלת סעודיה נהגה בו בצורה אצילה ומכבדת מאוד, ואז הוא הפך לאוסאמה המוג'אהיד".

"אני גאה בו מאוד במובן שהוא היה אחי הבכור", מצהיר חסן. "הוא לימד אותי הרבה, אבל אני לא חושב שאני גאה בו מאוד כאדם. הוא הגיע לבמה העולמית, והכול היה בחינם".

"הוא היה ישר מאוד, טוב מאוד בבית הספר, הוא באמת אהב ללמוד, הוא בזבז את כל כספו באפגניסטן, הוא היה משתמש במסווה של עסק משפחתי כדי לקדם את עצמו".

האם חשדת שאי-פעם שהוא עלול להפוך לג'יהאדיסט? נשאלה האמא "זה מעולם לא עלה על דעתי". איך הרגישה כשנוכחה לדעת שהוא הפך לארכי טרוריסט? "היינו נסערים מאוד, לא רציתי שכל זה יקרה, למה הוא הפך את עצמו לכל זה ככה?" אמרה האמא.

לדברי המשפחה, הם ראו את אוסאמה באפגניסטן בפעם האחרונה בשנת 1999, בשנה שבה ביקרו אותו פעמיים בבסיס הצבאי שלו מחוץ לקנדהאר. "זה היה מקום ליד שדה התעופה שהם תפסו מהרוסים", אמרה גאנאם. "הוא שמח מאוד לארח אותנו, הוא עשה לנו סיור שם, הוא שחט כבש, היה לנו חג, והוא הזמין את כולם".

אחד האחים למחצה של אוסאמה אומר "זה כבר 17 שנה שהיא חיה בהכחשה על אוסאמה", אומר אחמד. "היא אהבה אותו כל כך וסירבה להאשים אותו. במקום זאת, היא מאשימה את הסובבים אותו, היא מכירה רק את הצד הטוב של הילד, את הצד שכולם ראינו, היא מעולם לא הכירה את הצד הג'יהאדיסטי.

האח הוסיף על רגע הפרסום על הפיגוע "הייתי המום, המום, זו היתה הרגשה מוזרה מאוד, ידענו מההתחלה שזה היה אוסאמה בתוך 48 השעות הראשונות, מהצעיר ועד הבכור, כולנו התביישנו בו, ידענו שכולנו עומדים בפני תוצאות איומות, המשפחה שלנו המורחבת שהתה בחו"ל, כולם חזרו חזרה לסעודיה. הם היו מפוזרים בסוריה, לבנון, מצרים ואירופה. המשפחה שלנו נחקרה על ידי השלטונות, ובמשך תקופה נאסר עלינו מלעזוב את סעודיה".

אסון התאומים אוסמה בן לאדן ג'יהאד עולמי ערב הסעודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד