ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הוטס מגרמניה לישראל

ברוך דיין האמת: החזן המפורסם הלך לעולמו

החזן הנודע הרב בנימין זאב מונק ז"ל הלך לעולמו בליל שבת קודש • לאחר שאיבד את הכרתו בגרמניה לפני כשבועיים הוא הוטס לארץ • היכן למד את תורת החזנות והקשר לישיבת חברון ולנוסח של ר' שלום שבדרון • ברוך דיין האמת

ברוך דיין האמת: החזן המפורסם הלך לעולמו
הרב בנימין מונק ז"ל

אבל בעולם החזנות: החזן המפורסם בנימין זאב מונק ז"ל הלך לעולמו בליל שבת קודש, בבית החולים 'מעיני הישועה' בבני ברק, והוא בן 56 בפטירתו.

הרב מונק, חזן הקהילה היהודית בקלן שבגרמניה, איבד לפני שבועיים את הכרתו והועבר לבית החולים המקומי בעיר. בבית החולים מצבו המשיך להתדרדר, וביום ראשון שעבר הוטס לישראל. כסגולה לרפואה הוסיפו לו את השם חיים, אך בליל שבת קרסו מערכות גופו והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

ר' בנימין ניהל במשך שנים רבות את המכון לחזנים בירושלים, היה חזן במינכן ובקלן בגרמניה ובבית הכנסת 'אמת ואמונה' בירושלים. העמיד מאות תלמידים במשך השנים שלמדו אצלו חזנות. היה גם בעל טור קבוע בעלון השבת הפופולארי 'שבתון'.

לפני שלוש שנים, בחודש ניסן תשע"ה, נפטרה רעייתו, הגברת חנה מונק ע"ה, בתו של הגאון רבי ברוך הורוויץ ראש ישיבת דבר ירושלים והיא בגיל 52, לאחר מחלה קשה. לאחר הפטירה, נישא ר' בנימין בשעה טובה ומוצלחת בזיווג שני. כמה שנים קודם לכן, בתאריך ט"ז בכסלו תשע"ג, בנו ישראל ע"ה הלך לעולמו.

החזן המנוח מונק היה תלמידם של החזן נפתלי הרשטיק ושל המנצח אלי יפה, ולמד במכון ת"א לחזנות בגלגולו הראשון. בנוסף למד את תורת החזנות והתפילה מהחזנים משה שטרן, יצחק השל, שמואל ברוך טאובה ואליהו גרינבלט.

הפיק מספר תקליטים בחייו, 'פניני חזנות' בליווי רביעיית מיתרים, ובו נכלל גם יצירה לא נודעת של יוסל'ה רוזנבלט, תקליטי נוסח לשבת, ותקליט ייחודי של נוסח ר' שלום שבדרון – נוסח חברון לימים נוראים.

החזן בנימין מונק ז"ל - סליחות תשע"ז בעיר קלן שבגרמניה

אחד מתלמידיו אומר ל'בחדרי חרדים': "זכיתי ללמוד אצלו את נוסח תפילות השבת. מדהים היה לראות בכל פעם מחדש את הסבלנות שלו לתלמידיו ואת מאור הפנים. היה מסוגל לשבת עם תלמידים שוב ושוב ושוב עד שנוסח התפילה שהיה כל כך חשוב לו – היה ספוג בהם".

עוד הוסיף תלמידו ל'בחדרי חרדים': "היה אדם ירא שמים, אהוב ובעל תפילה ונוסח. למרות ייסורים שעברו עליו – שמר על חיוך ושמחה והמשיך בעבודת הקודש – עבודת התפילה, בארץ ובחו"ל".

חזן מפורסם אומר הערב ל'בחדרי חרדים': "הביצועים של החזן מונק היו פשוט בית-ספר לחזנות. הוא הצליח תמיד להוציא מן היצירה את המיטב שבה, עם כל-כך הרבה רגש, כל-כך הרבה 'תפילה'..".

לדבריו, "היה אפשר לנתח את הביצועים שלו וללמוד מכל מילה ומכל פראזה, פשוט לעצום עיניים, להתרכז, ולשמוע מהי חזנות אמיתית, בכל תפארתה".

החזן מוסיף בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "מבחינה חזנית ואומנותית החזן בנימין מונק ז"ל, עלה על רוב החזנים ה'כוכבים' של זמננו, כולל כל אלו המופיעים ומככבים בקונצרטים".

הלוויתו תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר בירושלים, להר הזיתים, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

אבל כבד ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד