י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הפכנו להיות אזרחים סוג ב' "

הפגנת אלפים נגד חוק הלאום בכיכר רבין

אלפים הפגינו אמש בכיכר רבין נגד 'חוק הלאום' שמוביל לסערת ענק במגזר הדרוזי • הדרוזים: "הפכנו להיות אזרחים סוג ב'" • דיסקין: "לא ארד להסתה של ה'פודלים' שנשלחו לחזית להגן" • השרה רגב: "בזמן שהעפיפונים בוערים באוויר ובלוני התבערה ממשיכים לסכן את חיי התושבים בדרום, גבאי ומחנה השמאל ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה"

הפגנת אלפים נגד חוק הלאום בכיכר רבין
הפגנת הדרוזים בכיכר רבין צילום: גילי יערי, פלאש 90

אלפים הפגינו אמש (מוצאי שבת) בכיכר רבין נגד 'חוק הלאום' שמוביל לסערת ענק במגזר הדרוזי. המפגינים מבקשים לתקן את החוק, שלטענתם פוגע במעמדם בישראל. זאת למרות מתווה הפשרה שהניח בפניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במהלך ההפגנה נאם חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, שנו נהרג בשנה החולפת במהלך פיגוע בהר הבית, ואמר: "ב-14 ביולי 2017, בהר הבית בירושלים הקדושה, החזיר בני אהובי - כמיל, עם חברו - האיל סיתאווי, את נשמתו לבורא עולם, ואני התחלתי חיים חדשים שמלאים בהרים של כאב וים של דמעות, ונשארתי אדם מאמין. ב-18 ביולי 2018, עת נחקק 'חוק הלאום', הבנתי שהפכתי להיות אזרח סוג ב', וכי בני הפך להיות חלל סוג ב', והכאב הלך והתגבר".

עוד הוסיף שנאן כי "חוק הלאום הוא פרי של פחד, שנאה וייאוש, ואלה לא הערכים שעליהם גדלתי. כי מלא אני באהבה, תקווה ואמונה. כשבדקו אם אני מוכן להשמיע את קולי נגד החוק עניתי שאני חייב, וחשתי שליחות על כתפי. הלכתי לכנסת ולכל מקום אפשרי וביקשתי מהמחוקקים לא לעשות זאת, לא לטמא את ספר החוקים, ולא לקבור אותנו מחוץ לבית הקברות. לא עזר לי כי הם עשו זאת לצערי".

במהלך ההפגנה נשא גם דברים ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שתקף את התנהלותו של נתניהו: "אנחנו רוצים שוויון מלא במדינת ישראל" אמר. "אני מאמין כי העם היהודי זכאי למדינת לאום. יחד עם זאת, אני משוכנע שמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית חייבת להיות דוגמה ומופת לכל המדינות ולכל העמים ביחסה למיעוטים ולבני דתות אחרות, דווקא משום שאנחנו היהודים היינו מיעוט נרדף אלפיים שנה בגלות. מי שמחפש אסמכתאות מהתורה, ימצא שלל אמירות על איך היהדות מתייחסת לגר".

"אני לא יכול שלא לומר כמה מילים על מחוקקי החוק" הוסיף דיסקין, ואמר: "לא ארד להסתה של ה'פודלים' שנשלחו לחזית להגן. אין לי כבוד לימין הפופוליסטי המזויף. ימין אמתי שאוהב את מדינת ישראל היה מתהפך כשהיה רואה מה עושים ממשיכי דרכו. חוק הלאום נועד לשרת צרכים פוליטיים קטנים ועלובים, ולא בא לחזק את מדינת ישראל... החוק הוא מעשה תועבה חקיקתי".

גם מנהיג העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, שנועד במהלך השבוע מספר פעמים עם נתניהו, תקף את החוק: "כל חיינו התגאינו במדינת ישראל הנאורה, הדמוקרטית והחופשית, שכבוד האדם וחירותו הם ערך עליון ואבן יסוד מיסודותיה האיתנים. מעולם לא ערערנו על זהותה היהודית של המדינה".

לדברי טריף, "אף אחד לא יכול ללמד אותנו מהי הקרבה, ואף אחד לא יכול להטיף לנו על נאמנות. בתי הקברות הצבאיים ומאות החללים יעידו על כך. כמו שאנחנו נלחמים על קיומה של המדינה, אנחנו נחושים להילחם על הזכות לחיות בשוויון ובכבוד. ישראלים אנחנו, אחים אנחנו".

ההפגנה הובילה גם לתגובות בימין. שרת התרבות מירי רגב כתבה בתגובה להפגנת הענק: "בזמן שהעפיפונים בוערים באוויר ובלוני התבערה ממשיכים לסכן את חיי התושבים בדרום, אבי גבאי ומחנה השמאל ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה ומנסים להבעיר אש בין העדה הדרוזית לממשלת ישראל. זה לא יצליח לגבאי ולחבריו בשמאל".

בתגובה לדבריה, תקף יו"ר סיעת המחנה הציוני, חה"כ יואל חסון: "מירי רגב - את העפיפון הבוער, משסה ומעלה באש כל חלקה טובה במדינת ישראל. לא ניתן לך להבעיר את ישראל, איבדת כל פטריוטיות כלפי המדינה. תזכרי - הבחירות קרובות, ואנחנו קרובים לפטור את עצמנו מעונשה של ממשלת הימין הרעה הזו".

יו"ר האופוזיציה הטרייה, ח"כ ציפי לבני, תקפה אף היא את ראש הממשלה ואמרה: "ביבי תחליט - חוק הלאום הזה, או מגילת העצמאות. באיזה צד אתה? התשובה המהדהדת של הרבבות הערב - ברורה. אפשר עדיין להגיע לאחדות סביב מגילת העצמאות במקום חוק הלאום הזה".

דרוזים יובל דיסקין בנימין נתניהו מירי רגב כיכר רבין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד