י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עידוד וקידום עבריינות

דרעי ממשיך לממש את חוק המרכולים - ונוזף בעיריית מודיעין

השר דרעי ממשיך להשתמש בסמכויותיו, ודוחה את חוקי העירוניים לעקיפת חוק המרכולים ופתיחת עסקים בשבת | ראש עיריית מודיעין שננזפה מגיב על החלטת דרעי בראיון לרשת ב': "מישהו לחש לו שכדאי להדליק קצת את מערכת הבחירות"

קניון עזריאלי מודיעין
קניון עזריאלי מודיעין צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

דרעי ממשיך לממש את חוק המרכולים ומודיע היום (ראשון) לראשי רשויות מודיעין, חולון, גבעתיים והרצליה, כי הוא לא יאשר את פתיחת העסקים בשבת וזאת בעקבות אישור חוק המרכולים שעבר במהלך מושב החורף החולף לבקשת החרדים, לפיו חוקי עזר הנוגעים לפתיחת עסקים בשבת יאלצו לקבל אישור שר הפנים לפני כניסתם לתוקף.

במכתב ששיגר מנכ"ל משרד הפנים לעיריית מודיעין שנחשף על ידי העיתונאי עקיבא וויס ב'כאן', נימק כהן את החלטתו שלא לאשר פתיחת עסקים בשבת כשכתב כי: "לאחר בחינת חוק העזר שהוגש על ידכם ולאחר שהנושא הובא בפני שר הפנים, הננו להודיעכם על החלטת השר בעניין חוק העזר. לא הצביעה בפנינו כי ההסדר המוצע נועד לספק צרכים אשר הינם חיוניים, כקבוע בסעיף 258א לפקודה, לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן ליתן את הסכמתו כנדרש לפי הוראות החוק, לחוק העזר במתכונת כפי שהוצע".

בכך שולל דרעי את האפשרות של עיריית מודיעין לפתוח עסקים בשבת ולהרחיב את שעות פעילות בתי קפה והמסעדות הפתוחות, עוד קודם אישור חוק המרכולים בשבת, וכן הפעלת מוקדי תרבות ובתי קלנוע במהלך השבת. בנוסף כותב כהן ליועצת המשפטית של משרד הפנים כי: "בפועל ובניגוד למצב החוקי הקיים, פתוחים בעיר בימי מנוחה עסקים שונים, והעירייה איננה אוכפת את החוק כלפיהם".

בנוסף כותב כהן כי בדרישה לפתוח את העסקים "לא הוצגה בפני המועצה ובפנינו מלאכת איזונים כלשהי, לא צורפה לחוק העזר, ולא פורטו על ידכם מהם השיקולים שנשקלו והאיזונים שנעשו, בעקבותיהם גובש ההסדר המוצע בחוק העזר".

בהמשך נוזף כהן במשרד ומכנה את פעילות עיריית מודיעין "עידוד וקידום עבריינות" בכך "שבמשך שנים היו פתוחים בימי מנוחה בניגוד לחוק- ימשיכו להיות פתוחים בימי מנוחה, אזי לא רק שאין המדובר בביצוע מלאכת איסוף הנתונים וביצוע האיזונים הנדרשים לצורך שקילת קיומם של הצרכים החיוניים והיקף בתי העסק הנדרש לצורך צרכים אלו, כנדרש וכמתחייב בהתאם להוראות הפקודה, ובאופן המנוגד לסעיף 258א, אלא שמדובר בהליכה בדרך שהינה בגדר עידוד וקידום העבריינות, ופעולה בניגוד לחוק תוך פגיעה בשלטון החוק וכל זאת בניגוד לתקנת הציבור".

‏יו"ר השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס הגיב להודעתו של דרעי בראיון לרשת ב' ואמר: "העברנו את החוק לפני 7 חודשים. עד היום השר לא פנה אלינו. מישהו לחש לו שכדאי להדליק קצת את מערכת הבחירות כדי שיוכל לקושש כמה קולות" ‎לדברי ביבס, "אם הם רוצים לגרור את זה למלחמה נלך למלחמה. אף אחד לא יגרור אותנו לימי חושך. נדאג שכל עיר שרוצה להפעיל את בתי העסק שלה תוכל לעשות זאת כנדרש".

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף כי כחצי שנה לאחר שחוק המרכולים עבר בסערה רבתי בשלושה קריאות במליאת הכנסת, ולאחר שהרוחות נרגעו, שר הפנים השתמש לראשונה בסמכויותיו ומסרב לקבל את חוק העזר העירוני בראשון לציון, המתיר לפתוח חנויות בשבת.

במענה לעתירה שהגישו בעיריית ראשון לציון, בטענה כי חוק העזר העירוני של העירייה אושר שבועיים לפני העברת חוק המרכולים בכנסת, דהיינו, שחוק העזר שאושר בעניין פתיחת עסקים בשבת, אינו כפוף לחוק המרוכלים שאושר, השיב להם מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, כי לחוק אין תוקף כל עוד הוא לא אושר ע"י שר הפנים, וכאשר חוק המרוכלים עבר שבועיים לאחר אישור מועצת העיר ראשון לציון, אזי חוק העזר כפוף לתיקון בחוק, דהיינו אין לחוק בסיס, כל עוד הוא לא אושר ע"י שר הפנים. כך נודע ל'בחדרי חרדים'. 

אך מעבר לטענה המשפטית, שר הפנים השתמש לראשונה בסמכותו ומודיע לעיריית ראשון לציון, כי הוא דוחה את בקשתם לפתיחת מרכולים בשבת, מאחר ופתיחת העסקים בשבת אינם חיוניים לפתיחתם ביום המנוחה השבועי.

אריה דרעי חוק המרכולים מודיעין נזיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד