א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

90% מהישראלים לא מאמינים שיוכלו לרכוש דירה בשנה הקרובה

כך עולה מסקר הלמ"ס • מדד אמון הצרכנים בחודש נובמבר עמד על 19- נקודות - 9 חודשים רצופים של פסימיות • ההחמרה החריפה ביותר בפסימיות - בקרב האקדמאיים

  • ט"ז כסלו התשע"ב
דירה חדשה. צילום אילוסטרציה
דירה חדשה. צילום אילוסטרציה



מדד אמון הצרכנים המקומיים, שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לגבי 9 החודשים האחרונים, מראה כי במשקי הבית שוררת פסימיות לגבי המצב הכלכלי בתקופה זו.

לאורך כל חודשי מארס-נובמבר 2011, שורר מדד האמון המקומי בטריטוריה שלילית, כלומר מגלם פסימיות בקרב משקי הבית המקומיים. מדד אמון הצרכן בנובמבר הצביע על 19- נקודות ונותר ברמה שלילית, תוך התמתנות קלה של הפסימיות בהשוואה לרמתה הגבוהה ביותר שנרשמה באוגוסט.

ערכי המדד לקבוצות מרואיינים שונות מגלים כי בנובמבר היתה הרעה לעומת אוקטובר ברוב הקבוצות שנבדקו, אם כי ההרעה המשמעותית נמצאה בקרב בעלי תעודה אקדמית.

פסימיות כמעט מוחלטת בהערכת סבירות של רכישת דירה

לשאלה האם עכשיו זהו זמן מתאים לרכישות גדולות, כמו רהיטים ומוצרי חשמל, מתקבל מאזן תשובות של 28%. יתרה מזו, גם הציפיות לגבי אפשרות לרכישות גדולות בשנה הקרוב פסימיות למדי ומצביעות על מאזן של 23%. כלומר, יותר נשאלים לא מוכנים לרכישות מהותיות מאשר אלה שסבורים כי יקנו בשנה הקרובה.

לגבי הסבירות להוצאות גדולות יותר כמו רכישת מכונית, דירה או ביצוע שיפוצים ב-12 החודשים הבאים מתקבלים מאזנים נמוכים הרבה יותר: 69% לסבירות לקנות מכונית, 67% לסבירות לשפץ את הדירה ומאזן של 82% בלבד לסבירות לקנות או לבנות דירה בשנה הקרובה. יתרה מזו, מציינים בלמ"ס כי נתונים אלה נמצאו בסדר גודל דומה מתחילת הסקר במארס 2011.

פירוט התפלגות התשובות לשאלות הסקר מראה, כי 82% מהמשתתפים בסקר חושבים כי רכישת דירה אינה סבירה כלל, 8% ענו כי הרכישה לא סבירה במיוחד, כ-5% אפשרות רכישה היא דווקא סבירה למדי וכ-2.5% ענו כי סביר מאוד לקנות דירה.

כמו כן, כ-62% ממשתתפי הסקר ענו כי בכלל לא סביר לרכוש מכונית בשנה הקרובה, וכ-61% מהנשאלים בכלל לא שוקלים לבצע שיפוץ מקיף בדירתם בשנה הקרובה והרעיון כלל לא סביר בעיניהם.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וההפך. כאשר המדד קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

בדומה למקובל במדינות המשתייכות למועדון היוקרה של 34 השווקים המפותחים, ה-OECD, הלמ"ס השיקה ביוני השנה את סקר אמון הצרכנים המקומיים. הסקר מתפרסם בתדירות של פעם בחודש ומיועד לספק אינדיקציה נוספת למצב המשק המקומי.

הסקר מתבצע בקרב בני 21 ומעלה ומתבסס על היערכותם של פרטים לגבי המצב הכלכלי וציפיות לשינויים במצב זה בעתיד הקרוב. שאלון הסקר עוסק במצב הכלכלי של משק הבית, במצב במדינה, בחסכונות ובכוונת לבצע רכישות גדולות. במילים אחרות, מדובר על ניסיון לאפיין אושר פיננסי ורמת החיים בישראל בחתך הזמן הנתון. אומדני הסקר יתפרסמו באופן שוטף, כשבועיים אחרי סיום החודש שעבורו נאספו נתונים.

רמת החיסכון: פסימיות על פני 9 חודשים האחרונים

במסגרת הסקר, מפרסמת הלמ"ס את מאזן התשובות לשאלות כהפרש משוקלל בין אחוז התשובות החיוביות לאחוז התשובות השליליות. כך עולה מנתונים הראשוניים, כי בהתייחס לשינוי הצפוי על ידי משקי הבית לגבי מצבם הכלכלי בשנה הקרובה, בחודש נובמבר תפיסתם התאפסה. כלומר, היה מספר זהה של תשובות חיוביות עליהן ענו משקי בית לשליליות.

עם זאת, בתפיסתם של משקי בית את השינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, נותרה פסימיות גם בחודש נובמבר - בדומה לחודשים הקודמים ומאזן התשובות לשאלה זו הצביע על 15% (רמה דומה לחודשים יולי-ספטמבר שהתמתנה קלות באוקטובר).

כמו כן, הציפיות לגבי מספר המובטלים במשק בטווח הקרוב נותרו שליליות גם בחודש ספטמבר ורמת הפסימיות נותרה יציבה והצביעה על 29% בהשוואה ל-25% באוקטובר. ניתן להסביר זאת, על ידי רמת האבטלה הנמוכה במשק המסתכמת בפחות מ-6%, כך שמשקי הבית לא צופים שינוי דרמטי במצב זה. תמונה דומה נותרה בציפיותיהם של משקי בית לגבי רמת החיסכון שלהם: פסימיות על פני 9 חודשים האחרונים - רמת מאזן של 30% בנובמבר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד