י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לא חייבים ריטלין: על טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים

אנחנו עדים לתופעה הזו, שומעים עליה בחדשות וקוראים עליה בעיתונים: יותר ויותר ילדים ובני נוער נעזרים היום בריטלין כדי לשפר את התפקוד היומיומי שלהם.

לא חייבים ריטלין: על טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים
צילום: storyblocks

אלא שיש גם דרכים אחרות להתמודד עם האתגרים המאפיינים את החיים המודרניים, והן לא חייבות לכלול תרופה כזו או אחרת. אחת הדרכים הללו היא טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, ואם השילוב הזה נשמע לכם מסקרן, תשמחו לדעת שהוא גם מאוד אפקטיבי.

איך זה עובד?

לצד שיטות קלאסיות שאתם מכירים היטב, גם אם דרך הספרים בלבד, טיפול בעזרת בעלי חיים הוא טיפול שנחשב לייחודי בנוף. בהשוואה לטיפולים שמתקיימים בין כותלי הקליניקה, על ספת הפסיכולוג ועם המון שאלות, תשובות וניסיונות לנתח רגשות והתנהגויות – הטכניקה הזו מאפשרת לנו להגיע לתובנות גם ללא מילים. מטפלים שעברו הסמכה מתאימה למעשה מסייעים למטופל להתבונן פנימה, להגביר את המודעות לסביבה ולהגיע לתובנות משמעותיות. הם עושים את זה תוך שילוב בעל חיים בטיפול, זה שמטרתו לאפשר יצירת קשר בלתי תלוי, שאינו זקוק לביטוי מילולי בהכרח. יצירת הקשר, ההכלה והקבלה ללא תנאים (או מילים) אלה הם הכלים שמעניקים לילד את ביטחון האישי שהוא זקוק לו.

אפקטיביות הטיפול

טיפול באמצעי בעלי חיים הוא בהחלט טיפול אפקטיבי, והוא יכול לסייע בכמה היבטים מרכזיים:

- למידה. ילדים שמתקשים להפגין עצמאות בפעולות מסוימות, כדוגמת שמירה על היגיינה בסיסית, מקבלים כלים לא מבוטלים באמצעות הטיפול בבעלי חיים. כשהם חווים את בעל החיים, זה שמנקה אחריו ושומר על הטיפוח, הם לומדים לפתח מיומנויות משמעותיות ובסיסיות.

- מוטוריקה. לא מעט ילדים מוצאים שהם לא מסוגלים להבחין בין עוצמת המגע שלהם בסיטואציות שונות, והם למעשה מתקשים לווסת את הרגש או להתרכז בסיטואציה שלפניהם. גם כאן טיפול בבעלי חיים הוא אפקטיבי מאוד. ההתמקדות בחיה, בצרכיה, בחוויה עמה ובמשחק, היא התמקדות שמאפשרת לו להישאר בתוך הסיטואציה, לחוות אותה וללמוד ממנה, והוא ממש לא זקוק לריטלין כדי לעשות את זה.

- אחריות. דרך טובה ללמד את הילדים מה היא אחריות אישית היא להעניק להם סמכויות, ואין טובה מחיית המחמד כדי להשיג את המטרה הזו. הדאגה לטיולים היומיים עם הכלב, לניקוי צרכיו ולסדר הארוחות הקבוע שלו, היא בדיוק זו שמאפשרת לילד לגלות אחריות רבה הרבה יותר. כך הוא לומד שיש מישהו אחר שתלוי בהתנהגותו שלו.

אז נכון, יש גם פתרונות אחרים, כאלה שנחשבים למהירים ופשוטים יותר (כמו ריטלין) אבל האמת היא שעם טיפול רגשי אפקטיבי אפשר להגיע לתוצאות טובות מאוד – לא פחות ואפילו יותר מאשר באמצעות תרופה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד