ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דיינים, פוליטיקה ומה שביניהם • מוישה עושה סדר

לו הייתי מספר לכם על מדינה שמערכת בתי המשפט שלה מושבתת בשל פוליטיקה - הייתם מלגלגים • אבל כשבתי הדין מושבתים - הכל עובר • ומי סובל? הילדים האומללים

דיינים, פוליטיקה ומה שביניהם • מוישה עושה סדר



לו הייתי מספר לכם על מדינת עולם שלישי שמערכת בתי המשפט שלה מושבתת ואינה ממנה שופטים בגלל מחלוקות פוליטיות - ודאי הייתם מלגלגים על מדינה זו.

"במדינה מתוקנת", הייתם מגיבים, "דבר כזה לא יכול לקרות. רק במדינות נחשלות מצב שכזה יכול לעבור בשתיקה. לו קרה כדבר הזה, התקשורת והציבור היו מתקוממים והפוליטיקאים היו מגלים אחריות ציבורית לתיקון הליקוניים".

אכן, אצלנו דבר כזה לא יכול אולי לקרות, כאשר מדובר על מערכת המשפט האזרחית, אך כאשר מדובר במערכת בתי הדין הרבניים - דבר זה קורה גם קורה.

המצב מחריף מדי יום, והפתרון אינו נראה באופק.

במדינת ישראל, המערכת היחידה והייחודית לענייני גירושין ונישואין הינה מערכת בתי הדין הרבניים. מלבדה, אין סמכות לשום מערכת משפטית אחרת להתערב בנושאים אלה.

זהו, בעצם, ההבדל בין מינויים לבתי המשפט השונים לבין בתי הדין הרבניים.

כשהמערכת "האזרחית" אינה ממנה שופטים, השיח הציבורי מתפרץ עקב שיתוק מיידי של המערכת העסקית-כלכלית במדינה ועל כן אי אפשר להתעלם מכך והליקויים מתוקנים אפילו אם יש מחלוקת בין חברי הוועדה למינוי שופטים.

אך כאשר תיקים בבתי הדין הרבניים "תקועים", רק האינדיבידואל סובל, תוך שרב רובו של הציבור אשר אינו זקוק למערכת בתי הדין הרבניים, כלל לא "מרגיש" את הבעייתיות באי מינוי הדיינים.

ארגוני הנשים נאבקים בנשים

עליי לציין כי עורכי הדין העוסקים בדיני משפחה רואים באופן יום יומי את עוגמת הנפש והסבל שעוברים המתדיינים בבתי הדין הרבניים ואין מושיע.

על שולחני נערמות הודעות על דחיית דיונים עקב מצוקת מקום.

על מנת להבהיר את גודל האבסורד, הסכיתו ושמעו: בבית הרבני הגדול הדן בערעורים של כלל בתי הדין הרבניים ממטולה ועד אילת ישנם רק...שני הרכבים - דבר הגורם בפועל לעינוי דין שאין קשה ממנו והפתרון אינו נראה באופק.

בימים האחרונים נוספו "שחקנים חדשים" לזירה, המסובכת ממילא: ארגוני הנשים הדורשים מינוי נשים לוועדה למינוי הדיינים - הליך אשר יעכב את מינוי הדיינים בחודשים רבים נוספים, ויאפשר תירוצים נוספים לאי כינוס הוועדה.

באם ארגוני הנשים דואגים לטובת הנשים טוב שאת מלחמתם יקיימו לאחר מינוי סבב הדיינים הקרוב, ולא יעכבו את מינוי הדיינים - דבר הפוגע באופן ישיר בנשים אותן הם מייצגים "תוך כריתת הענף עליו הן יושבות".

בעת הזאת לא חשוב מי יושב בוועדה למינוי דיינים, העיקר שהמקומות החסרים בכס השיפוט בבתי הדין הרבניים יתמלאו בדיינים אשר ישחררו נשים מעגינותן (מטרה עליה מצהירים ארגוני הנשים בכל בימה אפשרית) ויעשו סוף לסכסוכי משפחה הגורמים את עיקר הסבל לילדי בני הזוג הסופגים את "האש" בסכסוך בין הוריהם, תוך פגיעה קשה בטובת הקטינים ובנפשם.

אולי הגיעה השעה כי בוועדות אלה יישבו גורמים מקצועיים אשר ימנו דיינים ראויים, לא בגלל מוצאם וקשריהם עם פוליטיקאים וחצרות כאלה ואחרות אלא בגלל כישוריהם נטו.

רק אז יגבר אמון הציבור במערכת חשובה זו, וסבלם של הזקוקים למערכת - ייעלם כלא היה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד