י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מחקר חדש מזהיר:

המכשירים הניידים יכולים לגרום לעיוורון

מחקר שפורסם באחרונה מזהיר מפני הסכנה שבאור הכחול הבוקע מהמכשירים הסלולריים • החוקרים והמדענים מפחידים: יכול לגרום לעיוורון

המכשירים הניידים יכולים לגרום לעיוורון
אילוסטרציה צילום: unsplash

בדור האחרון כמעט שאין אדם שאין לו סמארטפון, מחשב נייד או מכשיר טאבלט אחד לפחות. רוב האנשים מודעים לסכנות הקרינה אבל נראה שישנה סכנה נוספת ופחות מוכרת שטומנים בחובם המכשירים הללו.

חוקרים מאוניברסיטת 'טולידו' באוהיו גילו כי האור הכחול הבוקע ממכשירים הניידים עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים ואפילו לעיוורון.

המחקר, שפורסם הערב באתר 'מאקו', מספר כי האור הכחול הוא בעל אורך גל קצר שיכול לייצר מולקולות רעילות בתאים הרגישים לעור בעין. המולקלוות הללו גורמות לניוון מולקולרי שמשפיע על הראיה, ויכול לגרום לראיה מעורפלת ואף לעיוורון במרכז שדה הראיה.

ד"ר אגית' קארונרטנה, מרצה לכימיה וביוכימיה באוניברסיטה, אמר כי העין לא מסוגלת להתמודד עם קרני האור הללו: "אנחנו חשופים לאור כחול באופן מתמשך, קרנית העין ועדשת העין אינן יכולות לחסום או להחזיר את קרני האור האלו. זה לא סוד שאור כחול פוגע בראייה שלנו על ידי גרימת נזק לרשתית העין".

עוד הסביר הד"ר כי הניסוי מסביר מהי ההשפעה וכיצד זה קורה, ולכן החוקרים מקווים כי המחקר יוכל לעזור להוביל לטיפולים שמאטים ניוון מולקולרי, כמו סוג חדש של טיפות עיניים.

יודגש כי עיקר הפגיעה מתמקדת באוכלוסיות מבוגרות או כאלה שמערכת החיסונית שלהם חלשה. אצל אנשים בעלי מערכת חיסונית תקנית, המולקולה מונעת את מותם של התאים והניוון של העין.

כדי להגן על העין מפני נזק ממליץ הרופא להרכיב משקפי שמש שמסננים קרני UV ואור כחול.

סמארטפון טאבלטים מחשב נייד סכנה עיוורון