ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
חודשיים לשוואנצונע'ס:

לחנים חדשים ועזיבות • מה קורה בויז'ניץ

השיטה הקדושה שהנחיל הרבי מויז'ניץ לא ירדה מסדר היום בחסידות וכפי הנראה רק מתעצמת. הרבי צפוי לקיים עם חזרתו מהמנוחה, כנס לכלל החסידים אנשים ונשים | השירים החדשים שהולחנו ברוח השיטה, מי עזבו את החצר ואיזה שיר רוקדים למי שלא הולך בתלם • כל הפרטים 

הרבי מויז'ניץ
הרבי מויז'ניץ

חודשיים תמימים חלפו מאז דרש הרבי מויז'ניץ בפני קהל חסידיו בארץ ובעולם והנחיל להם את שיטת השוואנצונעס. נושא השוואנצונעס סוקר אז בהרחבה ב'בחדרי חרדים', כעבור כמה שבועות, יצא 'בחדרי חרדים' בדק היכן הדברים עומדים.

האדמו"ר שוהה עדיין בעיירת הנופש מלויה שבשוויץ, מאז י"ב בתמוז, אז נפרד מחסידיו בשיחה נוקבת שנמשכה שעות ארוכות בהיכל בית המדרש הגדול מרכז חסידי ויז'ניץ, בהם חידד להם אורחות חיים בזמן היעדרותו, בהם הרחיב על שיטת השוואנצונעס אותה הכתיר כ'שיטה קדושה' והורה הוראות פנימיות כיצד לנהוג בהיעדרו.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מאז הכריז הרבי על השיטה, עזבו חסידים את החצר – בהם שני אברכים חשובים המחזיקים בתפקידים חשובים בחסידות, לאחר שלא התאימו להם ההוראות הנוקשות.

אחד החסידים מספר ל'בחדרי חרדים' כי מי שעוזב שרים אחריו את "שהחיינו", לחן המוכר בחצר ובכך בעצם מודים לו על עזיבתו. כך למשל הוא מתאר כי באירוע שהתקיים לפני כחודש הופיע אחד החסידים, הוא נשאל מדוע אינו מגיע ל'באטע'  (התאספות החסידים בליל שבת כשהרבי נעדר), תשובתו לא הייתה מספקת, הם החלו לרקוד סביבו את "שהחיינו" וליוו אותו אל מחוץ למתחם החסידות ובכך הוא הבין את מקומו.

בין העוזבים, הוא הרה"ח ר' יעקב ולצר, האיש החזק בחסידות ששימש כמזכירו האישי של הרבי והאיש הלוחש על אזנו, מיום הכתרתו לאדמו"ר. דבר עזיבתו היכה בתדהמה לא מעט אנשים. שכן כאמור, הרב ולצר היה מהיושבים ראשונה במלכות. והיה האיש היחיד שנהג לשהות עם הרבי למשך כחודשיים מלאים בעיירת הנופש בשוויץ והתלווה אליו לכל מסע בארץ ובעולם.

אחד הנופשים בקרבת האדמו"ר בשוויץ, אומר ל'בחדרי חרדים' כי השנה בשונה מכל שנה, הרבי כמעט ולא יצא ממלון 'מלויה פאלאס' בו הוא שוהה, הוא קיים את רוב התפילות במניינים בחדרו הפרטי ולא בבית הכנסת של המלון כבשנים עברו וכן לא קיבל כמעט קהל לעצה ולברכה כמנהגו כל השנים.

לדברי אותו נופש, ניכר על פני הרבי הכאב בחסרונו של ר' יענקל ולצר, שהיה האיש הלוחש על אוזנו, האיש שהרבי סמך עליו בעיניים עצומות והפקיד בידיו את ניהול ביתו וחצרו.

(ר' יענקל ולצר נואם במעמד הרבי)

ובינתיים, לקראת חזרתו של הרבי בימים הקרובים ארצה, צעירי החסידים מלחינים שירים שונים בשפת היידיש הנעים סביב נושא השיטה הקדושה שהנחיל הרבי וגם שיר המושר מידי יום בו נכללת ספירת הימים שנותרו עד לחזרתו של הרבי לישראל. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בנוסף מתח ודריכות בקרב קהל החסידים לקראת כינוס לאנשים נשים וטף, שצפוי הרבי לקיים לפני ראש השנה.

לצד כל זאת, מתקיימות שבתות התאחדות, תחת הכותרת שבת 'שיטה הקדושה': והשבוע ביום שלישי אחרי 'מעריב', נערך זיץ הכנה לקראת השבת בהיכל התורה הסמוך לבית המדרש, כאשר אחד מעסקני החסידות הרב בנימין מילר נשא דברים.

בשבת האחרונה כבר התקיימה שבת אחת של 'שיטה הקדושה' לכמה מחברי החבורות של אברכי החסידות המתגוררים אשדוד - במושב קוממיות. בשבת הקרובה (שופטים) ישהו האברכים מבני ברק עד גיל 35 ביישוב קוממיות לשבת 'השיטה הקדושה' לקראת חזרת הרבי.

כפי שדווח לפני כחודש וחצי ב'בחדרי חרדים', הרבי צפוי לשוב ביום שני הקרוב וישהה בישראל למשך כשבוע, ובערב הסליחות הראשונות הוא ימריא לארה"ב, להשתתף בשמחת שבע ברכות אצל הנגיד ר' חיים סימקוביץ ובשבת ערב הסליחות ישהה הרבי בקרב חסידיו בלייקווד שבניו גרז'י, שם יערוך את התפילות ועריכת השולחנות בהשתתפות רבים מתושבי העיר החרדים.

כזכור, הרבי הגיע לפני כשלושה שבועות לישראל בטיסת בזק למשך כ-12 שעות, בכדי לחלוק כבוד אחרון לזקן החסידים הנגיד ר' שלמה שטיינמץ ז"ל מארה"ב, שנפטר בשיבה טובה, ללא שהותיר אחריו זרע של קיימא, אך הוזיל מהונו לכל קודשי בית ויז'ניץ. הרבי השתתף לאורך מסע הלוויה עד לסתימת הגולל ואף נשא דברי הספד לפני המיטה שהוצבה בהיכל בית המדרש הגדול שנבנה על ידי המנוח ונקרא על שמו בחייו 'ויעש שלמה'.

מרכז חסידי ויזניץ שוואנצונעס השיטה הקדושה יעקב ולצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד