י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בלעדי • הגר"ד לאו:

"אין כותל רפורמי - הכותל יהודי לכל אורכו"

על רקע אישור הוועדה המיוחדת לשפץ את רחבת הכותל הרפורמית, הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, במתקפה חריפה: "הכותל יהודי וקדוש לכל אורכו" • צפו בתיעוד הבלעדי

"אין כותל רפורמי - הכותל יהודי לכל אורכו"
שוקי לרר
על רקע אישור שיפוץ רחבת הכותל הדרומי, ובקשת השר לשירותי דת לקיים הצבעה חוזרת לאישור שיפוץ מתווה הכותל - הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, מתייחס לעניין וקובע כי "הכותל יהודי לכל אורכו".
בתיעוד בלעדי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', נשמע הרב לאו אומר: "אני לא יכול לשמוע את המילה שנקראת "הכותל הרפורמי", חלילה -הכותל יהודי לכל ארוכו". את הדברים אמר במהלך נאום שנשא אמש (חמישי) באירוע מיוחד של משרד הדתות במלון כינר.
הרב לאו הוסיף כי "יש לנו החלטת וועדת רבנים לענייני מקומות קדושים משנת תשכ"ט בראש הוועדה יושב הרב שלמה זמן אוירבאך, עימ בוועדה הרב עובדיה יוסף, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב אליעזר גולשמיד, הרב זלוטי והם כותבים שם בהחלטת הוועדה שמדברת על הכותל שהוא קדוש לכל אורכו".
לעניין הרחבה שעומדת כיום בסדר היום החרדי - פוליטי, אמר הרב הראשי לישראל: "אני רק יכול לציין שבכותל יש שם רחבה שהם רצו לתת אותה לרפורמים, אבל הכותל הוא קדוש ולכן הביטוי הזה הוא לא נכון". 
כזכור, 'בחדרי חרדים' פרסם לראשונה כי לאחר שלא השתתף בהצבעה הגורלית שאישרה את שיפוץ הכותל הרפורמי - בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים, שיגר השר לשירותי דת, דוד אזולאי, מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה לדון מחדש בבקשה ולהתייעץ קודם לכן עם הרבנים הראשיים.

המכתב הגיע כאמור בעקבות כינוס הוועדה המיוחדת המאשרת שיפוצי מבני דת עתיקים, בה חבר בין היתר שר הדתות אזולאי. למרות חברותו, לא הוזמן לדבריו השר להשתתף בהצבעה בה הוחלט לאשר את השיפוץ של רחבת 'עזרת ישראל' (הכותל הרפורמי).

זאת בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים, שאף ביקשו ממזכיר הממשלה להשמיע את עמדת הרבנים קודם ההצבעה.

במכתב ששיגר אזולאי, והגיע לידי 'בחדרי חרדים', כתב השר: "קבלת החלטה זו התקבלה בלא ידיעתי כלל. אף לא פנו אליי בנושא זה. חרף הגשת בקשתי להתפטר מוועדה זו, היא טרם נתקבלה, משכך פנייתי אליך".

לכן הוא ביקש "כי לאור חשיבותו של מקום קדוש זה, ובטרם החלטה, על חברי הוועדה לשמוע את הרבנים הראשיים לישראל שהם המומחים לענין ועל כן אבקש כי אשר על כן אני מבקש לערור על ההחלטה שהתקבלה ולדון בה מחדש".

בנוסף נתייחס השר למקרה ההיסטורי בו נותק אחד מאבני הכותל שנפל לאחרונה ברחבה הרפורמית ובנס לא פגע באדם וכתב לראש הממשלה כי "בעקבות אירוע היסטורי זה של נפילת אבן מאבני הכותל, הדבר מהווה הזדמנות למחשבה טרם ביצוע שינויים כלשהם באתר קדוש זה - ואחריתו מי ישורנו", כך דברי הרב לאו בהתייחסו לרחבת הכותל שהוקצתה לרפורמים.

נציין כי קודם אישור הוועדה ניהל הרב הראשי הרב דוד לאו כמה פגישות בעניין בהם הוא ביקש לשמוע את עמדת הרבנות הראשית קודם אישור השיפוץ. בשיא הדברים פגש הרב לאו את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, לו העביר לו את הבקשה שלבסוף לא כובדה.

הרב דוד לאו מתווה הכותל הכותל הרפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד