ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

עשרות עצורים בחשד שלקחו שוחד על קיצור תורים במשרד הפנים

המשטרה עצרה שמונים ושלושה בני אדם החשודים כי היו מעורבים בפרשת לקיחת שוחד בעד מתן שירות מידי ללא תור במשרד הפנים

עשרות עצורים בחשד שלקחו שוחד על קיצור תורים במשרד הפנים
שוטרים מבצעים חיפוש בדירה צילום: דוברות המשטרה

הותר לפרסום: 83 חשודים נעצרו במבצע מיוחד של משטרת ירושלים, בחשד לשחיתות בקרב עובדים ומקבלי שירות בסניף רשות האוכלוסין שבמזרח העיר. 

לפני מספר חודשים פתחה המשטרה בחקירה סמויה, לאחר שהתקבל מידע לפיו עולה חשד לאי סדרים בקבלת התורים ומתן שרות לתושבים בסניף רשות האוכלוסין הממוקם במזרח ירושלים על ידי עובדי המשרד בדרך שאינה חוקית ובניגוד לנהלי המקום.

חקירת המשטרה הסמויה שנפתחה ולוותה ע"י הפרקליטות, ובמהלכה הפעילה המשטרה סוכן סמוי שפעל בקרבם של עובדי המשרד והביא לחשיפתה של שיטה באמצעותה עפ"י החשד שלשלו לכיסם 4 מעובדי המשרד מאות אלפי שקלים שמקורם בכספי שוחד עבור שירותי ציבור הניתנים במקום לכל דורש.

על פי החשד, 4 העובדים בני 21-29 ממזרח העיר המקבלים קהל ומעניקים שירותי רשות האוכלוסין בהם הנפקת תעודות זהות, דרכונים, תעודות מעבר ונושאים נוספים, קשרו קשר עם שישה חשודים בני 20-46 נוספים, 'מתווכים מאכרים' - שאינם עובדי המשרד, ועל פי החשד ניצלו את מצוקת התורים וזמני ההמתנה הארוכים לקבלת שירותים אלו, על מנת לגבות כספי שוחד בעבור מתן שירות כמעט באופן מידי וללא כל המתנה, ובמספר מקרים אף נתנו שירותים ללא כל הגעה לסניף והבאת המסמכים הנדרשים ע"י מבקש השרות.

הפעלתו של הסוכן הסמוי שנעשתה ע"י מפעיליו במשטרת ישראל תוך ליווי צמוד והנחייה לאופן ביצוע איסוף הראיות והממצאים, חשפה, כאמור, את דפוס פעולתם של החשודים, לפיו 6 החשודים 'המתווכים- מאכרים' יוצרים קשר עם תושבים המבקשים לקבל את שירותי משרד ומציעים להם קבלת השרות באופן מידי ופרטני ע"י אחד מעובדי המשרד, וזאת כאמור בעבור סכום כספי קבוע עפ"י תעריפים לסוג השרות המבוקש.

מיד עם 'ההסכמה' על סוג השרות והעברת כספי השוחד לידי 'המתווך- מאכר', עפ"י החשד פרטי האדם המבקש את השרות מועברים לידי אחד מ – 4 עובדי המשרד החשודים, והם יוצרים עמו קשר ומנחים אותו מתי להגיע ולמי לפנות על מנת לקבל השרות המבוקש, כל זאת כאמור ללא כל המתנה בתור כמקובל.

במקביל לחקירה סמויה זו, חשפו חוקרי המשטרה שיטה נוספת באמצעותה נמכרים תורים לקבלת שרותי רשות האוכלוסין באותו הסניף באמצעות אפליקציה ייעודית שפותחה במטרה דווקא להקל על אופן קבלת התורים והשרות במקום.

חוקרי המשטרה הגיעו לזהותם של חשודים שעפ"י החשד מזה חודשים עם פתיחתם של תורים חדשים באפליקציה, מזמינים מיד כמות גדולה של תורים לקבלת שירותים שונים, ובכך עפ"י החשד יוצרים מצוקה גדולה יותר בקרב תושבי המקום לקבלת השירותים המבוקשים, ובשלב זה פונים עפ"י החשד לתושבים בשיטות שונות, מציעים את 'מרכולתם' ומוכרים להם תורים בעבור מאות שקלים לכל תור, לדוגמא אחד החשודים בפרשה זימן כ – 2700 תורים למספר חודשים קדימה, ועפ"י החשד סחר בהם ושלשל לכיסו אלפי ועשרות אלפי שקלים.

חקירת המשטרה הסמויה הובילה את המשטרה לגיבוש מבצע מעצרים חסר תקדים במסגרתו הובאו לחקירה 83 חשודים (תושבי מזרח י-ם) בחשד לעבירות קבלת שוחד, תיווך לשוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון.

עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, פשטו כוחות משטרת ישראל בימים האחרונים על בתיהם של 23 חשודים מרכזיים, בהם 4 עובדי רשות האוכלוסין ו – 6 'מתווכים - מאכרים'.

במהלך הפשיטה תפסו השוטרים כסף מזומן בסכום מצטבר של עשרות אלפי שקלים ו – 6 רכבים בהם רכבי יוקרה, שעפ"י החשד מקורם בכספי שוחד, בגינם יוחלט במשטרה במסגרת החקירה האם לפתוח בהליך למטרת חילוטם.

מזה כשנה מפעילה משטרת ירושלים 3 מרכזי שירות משולבים שהוקמו במזרח ירושלים מתוך כוונה ופניה לשירותי ממשל נוספים שיצטרפו לתהליך זה ויספקו את שירותיהם על מנת להקל על המצוקה בקרב התושבים. בשלב זה מרכזי השרות המשולבים עדיין פועלים במתכונת בה מוענקים שירותי משטרה בלבד, וזאת באופן נרחב להנגשת שירותי המשטרה במזרח ירושלים ולהידוק הקשר עם תושבי המקום.

רשות אוכלוסין מזרח ירושלים קבלת שוחד משטרת ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד