כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

אל הנער הזה התפללתי • תבלין לשבת פרשת וישב

צעקות אימים. האב נוזף בבן השבבניק. התערבתי במהומה • המסר מהפרשה: כשמחפשים דרך לאהוב את הילד במצבים לא שגרתיים, הקב"ה מעניק לנו כוחות מיוחדים

אל הנער הזה התפללתי • תבלין לשבת פרשת וישב



"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם:וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים"

א. "אלה תולדות יעקב - יוסף? והיכן כל האחים?

ב. מדוע בפסוק אחרי זה יעקב כתוב בשמו ישראל?

הילד הזה בשבילכם

כאשר נולד לנו ילד, זוהי בחירה ברורה מאוד של הקב"ה. לידיעת ההורים ששואלים 'איך יצא לנו ילד כזה או אחר'. אז הנה, דעו לכם שזאת נשמה שירדה לעולם במיוחד בשבילכם.

כן, בין אם נרצה ובין אם לא, הוא זה שימשיך לא רק את שם משפחתנו, אלא גם את המורשה אשר הורשנו לו.

בפרשתנו, אנו רואים את ייחודיותו והיחס של יעקב אבינו דווקא ליוסף, למרות שיוסף היה מדבר את רעת אחיו (לפי רש"י).

למרות זאת, יעקב מצא שלוש דרכים שיעזרו להגיע למקום הזה שלא רק שיוסף היה אחד מילדיו אלא היה הוא הילד.

האב צעק על בנו

היה זה לפני יותר משנתיים, במהלך טיול עם בני משפחתי. בעוברנו ליד מרכז מסחרי, פרצו צעקות אימים מתוך אחת החנויות. כאשר קרבתי לראות אם מישהו זקוק לעזרה, ראיתי במה מדובר ונחרדתי.

עמד שם אדם שעל פי לבושו נראה יהודי ירא שמים, אוחז בחולצת בנו בן ה-17 וכל כולו שאגות וצעקות על בנו שככל הנראה ברח מהישיבה והחל לסטות מדרך הישר.

הנער עמד שם מושפל ואיש לא התערב.

"האם אתה אוהב אותו?", פניתי אל האב בשאלה, ו'חטפתי' גם אני. "מי אתה בכלל? מה אתה מתערב?".

שבתי על שאלתי ובסוף נמאס לו. "איך אפשר לאהוב בן סורר ומורר שכזה? בן שמשקר ללא הפסקה, בן שגונב מהוריו, בן שלא שומר שבת, בן שהולך בניגוד גמור לתורה אמת?", פלט במרירות כאובה.

ברגע ההוא התפתח בינינו דין ודברים.

- האם אתה מאמין שכולנו - ללא יוצא מן הכלל - בניו של הקב"ה?

- בטח.

- זאת אומרת שהילד שלך ואתה באותה מדרגה מול הקב"ה.

- מה אתה רוצה?

- מה המתנה הכי גדולה שהילד קיבל ממך לבר המצוה שלו?

- סידור עם הקדשה.

הבטתי לעבר הנער ושאלתי אותו היכן הסידור הזה נמצא כיום. הוא ענה "בבית אני מתפלל בו יום יום".

אמרתי לאב ולבן שאם כך בוודאי הסידור כבר בלה מרוב שימוש. "לא, הוא לא", ענה האב, "אני שומר עליו".

אמרתי לו: הקדוש ברוך הוא טרח במיוחד בשבילך להוריד לך דווקא אתה הילד הזה. שמור עליו, תכבד אותו, תאהב אותו, לפחות כמו שאתה אוהב את הסידור. אני בטוח שאם הסידור היה הולך לאיבוד, היית הופך עולמות כדי למצוא אותו. אז למה כאן לא תהפוך עולמות למצוא דרך להחזיר את הילד?"

בפרשתנו אנו רואים כמה יסודות שיעקב ייצר בכדי לאהוב את יוסף בכל מצב.

יעקב אבינו היה גאה ביוסף, גם כשלא הסתדר עם אחיו, ואפילו ייחד אותו עם כתונת פסים - והוא "נער את בני בלהה", "בן שבע עשרה שנה". כביכול התנהגותו נכנסת לפרופורציה בהתאם לגילו. ואז כתוב "וישראל אהב את יוסף". לא יעקב, כי אם ישראל - בשמו הנוסף, בכח הנוסף שקיבל מהקדוש ברוך הוא.

כאשר אנו מחפשים דרך לאהוב את ילדינו במצבים לא שגרתיים, הקב"ה דואג לתת לנו עוד כוחות.

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:

א. האם אתה יכול למצוא סיבה לאהוב את ילדך כמו הדבר שאתה הכי אוהב בעולם, למרות מעשיו?

ב. האם אתה יכול למצוא סיבה להיות גאה בבנך או בתך?

ג.האם אתה מאמין שהקב"ה דאג להוריד במיוחד בשבילך את הילד, ושאם תבקש הוא מוכן לתת לך עוד כוחות?


יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד