י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
השמאל לא מצליח להכיל

חובש הכיפה הימני שכובש את ארה"ב בסערה

הכירו את בן שפירו: יהודי חובש כיפה בעל דעות ימניות, שכובש בסערה את האוניברסיטאות בארה"ב והפך לתופעה

חובש הכיפה הימני שכובש את ארה"ב בסערה

ההוריקן עם הכיפה שהשמאל האמריקאי לא יודע להכיל: כשבן שפירו עם הכיפה השחורה מגיע לנאום באוניברסיטאות יוקרה בארה"ב, הכותרות בתקשורת מכריזות עליו כעל 'פאשיסט, שונא זרים, ודוגל בעליונות לבנה' - אבל כשהוא מגיע עם הכיפה השחורה ופני הילד שלו, אנשים לא נשארים אדישים.

בראיון שנתן למגזין 'משפחה' ומתפרסם השבוע, הוא מספר איך הצליח להרגיז את הימין הקיצוני ולאיים על השמאל, את עתידה של ארה"ב. וגם: האם הנשיא טראמפ יודח מהנשיאות.

האמריקאים לא רגילים לראות דוברים עם כיפה שחורה מובילים דעת קהל מול הגויים, הם רגילים ליהודים מובילים מהצד השמאלי של המפה, אבל כאן הם הופתעו. בן שפירו הגיע לאוניברסיטת ברקלי, האוניברסיטה שבה  נולדה 'תנועת חופש הביטוי' של ארצות הברית בשבוע שעבר.

כתבת עיתון 'משפחה' מיכל איש שלום, תיארה את הכוכב החדש שעלה על הדוכן, כאדם חבוש כיפה שחורה, בעל פני ילד, עיניים מפיקות פיקחות וחיוך רחב. רחוק מאוד מהציפיות מדמות מפחידה במיוחד - אם להאמין לטענות שהופצו על ידי קבוצות 'אנטיפה' (ארגון שמאל קיצוני אלים שמתנגד לטראמפ) השונות, שקראו לשפירו "פאשיסט, שונא זרים, דוגל בעליונות לבנה", בשל דעותיו שאותן הוא משמיע ברהיטות יוצאת דופן, ואף מאשימות אותו תכופות בהשתייכות  ל'אלט-רייט', הכינוי לו זוכה הימין הקיצוני בארצות הברית מאז הבחירות האחרונות לנשיאות.

השמאל בארצות הברית לא יודע עדיין איך לאכול את שפירו, אבל בינתיים האיש מסתמן ככוח טבע שאף אחד לא מצליח לעצור. בעקבות ההרצאה בברקלי, זכה שפירו לכינוי 'הוריקן שפירו' בפי כמה דוברים וכלי התקשורת מיהרו לאמץ את הכינוי. שפירו הצעיר נולד וחי בלוס אנג'לס שבקליפורניה במשפחה שומרת מצוות, קיבל חינוך אורתודוכסי קפדני ושעד היום זוהי נקודת המוצא של עולם הערכים שלו.

עם פני הילד שלו, רבים מופתעים לגלות שהוא כבר בן 34, נשוי כעשר שנים ואב לשני ילדים. הוא מרצה קבוע בנושאים עקרוניים והשקפתיים בוערים העומדים על הפרק בארצות הברית, והקהל נוהה אחריו. הוא אינו מהסס להתייחס בחריפות לרעיונות שהוא רואה כשגויים ומציג היטב את הכישלון שלהם. יש לו תוכנית יומית, 'התוכנית  של בן שפירו', שמשודרת באמצעות 'דיילי ווייר' (המברק היומי).

בראיון לעיתון 'משפחה' הוא מספר על תחילת הדרך בתקשורת. "בתחילה חשבתי שאתמקד במוזיקה ובמדעי הגנטיקה", הוא מספר. "במקום זה מצאתי את עצמי מתמקד במדעי המדינה. בחלקו, זה קרה בגלל שראיתי מאמר מערכת בעיתון שמשווה את אריאל שרון לאדולף אייכמן. יצרתי קשר עם העורך ושאלתי אם אוכל לכתוב תגובה. זה גרר טור שלי באותו עיתון, ואז ביקשתי לקבל 'טור סינדיקציה' טור שמתפרסם בו זמנית במספר עיתונים וכך מגיע לתפוצה רחבה מאוד וקיבלתי את זה בלי שהם ידעו בן כמה אני". הוא היה בן 17.

על אף שהוא מזוהה באופן ברור עם הימין השמרני של ארצות הברית, שפירו הוא מטרה קבועה לחיציו של הימין הקיצוני, במיוחד החלקים ההזויים שלו - הניאו נאצים, המאמינים  בעליונות הלבנים, ואלו המכונים 'אלט-רייט', ימין אלטרנטיבי, שתמכו בטראמפ באופן עיוור, משיחי משהו.

שפירו, שהפך לכוכב גדול בארה"ב, אומר כי לא הצביע בבחירות האחרונות. מאז הבחירות, ניתן למצוא את שפירו מבקר את טראמפ בחריפות מחד, אך משבח את פעולותיו מאידך.

"לא הצבעתי בבחירות האחרונות. משום שלא מצאתי את הנשיא טראמפ או את הילארי קלינטון עומדים בסטנדרטים שלי להיות נשיאים של ארצות הברית, לא הצבעתי לאף אחד בראש המרוץ. מרגע שהוא נהיה הנשיא, אם הוא עושה משהו טוב אריע לו, אם הוא עושה משהו רע או  טיפשי אקרע אותו, וזו הדרך הנכונה לדווח על הנשיא", הוא אומר.

"הבחירות קורות פעם בארבע שנים, וכשהן מגיעות, אחליט אם אצביע לו אבל כרגע זה רק עניין של ניתוח של מעשיו. אני אוהב הרבה מהמדיניות שלו, אני חושב שצורת ההתבטאות שלו גרועה, אני חושב שהוא איש עם אישיות 'נמוכה' בכמעט כל אמת מידה מוסרית שתשתמש בה בחיים שלך, זה לא אומר שהמדיניות שלו גרועה, אני אוהב הרבה מהמדיניות שלו", אומר שפירו.

השבוע פורסם כי טראמפ השתמש בכספי בחירות שלא כדין, וכי יש אפשרות שיודח. מה אתה חושב על מה שקורה עכשיו? האם ייתכן שטראמפ יודח? נשאל שפירו. "בוודאי שייתכן שהוא יודח, אבל ניתן היה להדיח  אותו בכל זמן גם קודם לכן, משום שהמושג של הדחה איננו באמת משפטי אלא פוליטי".

"חוקית, הממשלה הפדרלית לא יכולה להעמיד את הנשיא לדין ולכן אם זה מגיע לנקודה של הדחה, זה תלוי בשאלה האם הדמוקרטים החליטו להעמיד לדין או לא. האם יש להם בסיס להדחה? ודאי, תמיד ניתן למצוא סיבה להדחה, האם זה נעשה השבוע גרוע יותר עם הסיפור של מייקל כהן? כן, זה נתן להם בסיס חוקי לפחות לטעון שהוא עבריין של ממש וההליכים שלהם אינם בגלל שהם שונאים אותו, אלא בגלל שהוא לקח חלק בעבריינות. אני חושב  שהתיק נגדו עדיין מתנדנד-משהו, יש כמה טענות הגנה מוצקות שהוא יוכל להפעיל, אבל אני חושב שזה הולך להיות יותר גרוע עבורו לפני שיהפוך לטוב יותר".

לפני שלושה שבועות הוא אתגר את אלכסנדריה אוקזיו-קורטס, מועמדת המפלגה הדמוקרטית למושב בבית הנבחרים מטעם המחוז  ה-14 של מדינת ניו יורק. היא בת 28 ואיננה העיפרון הכי מחודד בקלמר כשהדבר מגיע לעובדות. כך, בראיון שהפך ללהיט תקשורתי, היא דיברה נגד מדינת ישראל באשר ליחסה לפלסטינים, והמראיינת המפולפלת גרמה לכך שהמועמדת הודתה לבסוף כי עדיף שלא תדבר בנושא זה כי אין לה מושג בו.

שפירו הציב מולה אתגר, כשהציע לה 10,000 דולר כדי שתבוא להתעמת עימו. למה אתגרת אותה לעימות? שפירו מחייך. "בעיקר התרגזתי על כך שהיא טענה שאנשים בימין לא ידונו או יתעמתו איתה כי הם מפחדים ממנה. אז אמרתי טוב, אם את אומרת שאנחנו מפחדים, מה דעתך שאציע לך כסף כדי להגיע לתכנית שלי או שיהיה לנו עימות? לא רק שהיא אמרה 'לא', שזה כמובן בסדר, היא קראה לי במילת גנאי כמי שמתייחס באופן משפיל כלפי נשים, אני יהודי אורתודוכסי שמעולם לא דיבר אל נשים באופן כזה, אז  כל הכבוד על הטיעון המגוחך הזה".

הכתבת מיכל איש שלום שאלה את בן: "אתה חובש את הכיפה שלך בכל מקום, מה היית אומר לדתיים שלא חובשים ברחוב".   "אנשים הולכים לזהות שאתה יהודי בכל מקרה. חבישת הכיפה היא הדרך הכי טובה להראות לאנשים: א. שאתה גאה בדתך. ב. שכל מה שאתה עושה שטוב לאחרים הוא שיקוף של השקפת העולם הדתית שלך. כשאני עושה דברים שאני חושב שהם טובים, זה משקף את הערכים שאני  מנסה לחיות. זו תזכורת עבורי, זה גורם מזהה עבור כל אחד אחר, וזה סוג של ציון שאני מנסה לעשות דברים למען מטרה נעלה יותר. אני מאוד בעד חבישת כיפה - ולמעשה זו לא הייתה אפילו החלטה מודעת. זה לא שאי פעם לא לבשתי את זה. כשאנשים מגיבים ב'וואו, אתה חובש כיפה', אני שואל 'למה לא'", אמר שפירו.

ארצות הברית ימין דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד