ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מהפכה או תרגיל?

אלפי התלמידים החסידיים שלומדים בש"ס

ברשת החינוך של ש"ס מצביעים על מהפכה של ממש ועל אלפי תלמידים חדשים שנוספו אליה • אלא שמתברר שרבים מהתלמידים הינם חסידים אשכנזים מחסידויות שונות, צאנז, באיאן וחב"ד • ביטון: "אני לא רואה כל פסול בהכנסה של מוסדות אשכנזיים לרשת" • המספרים נחשפים

אלפי התלמידים החסידיים שלומדים בש"ס
אריה דרעי וחיים ביטון צילום: יעקב כהן

בעת שמפלגת ש"ס מתמודדת עם תוצאות לא מחמיאות בסקרים, בשנתיים האחרונות היא מתעודדת ברשת החינוך שלה ובמספר הרב של התלמידים שהצטרפו אליה. לטענתם ראשי הרשת, מספר התלמידים זינק בקרוב לעשרת אלפים – אולם מתברר כי מדובר בעיקר בתלמידים אשכנזים, הלומדים במוסדות חסידיים שרק טכנית מחוברים לרשת החינוך של ש"ס, כדי לקבל מימון תקציבי מהמדינה.

המספרים האמיתיים שעשויים לעורר שיח רב, נחשפו הבוקר ב'הארץ', על פיהם, אם עד לפני כשנתיים למדו ברשת של ש"ס כ–36 אלף תלמידים - הרי שאת שנת הלימודים הקודמת סיימו יותר מ–45 אלף. כאמור, מנתונים שאסף ד"ר נרי הורוביץ, כחלק ממחקר מקיף על מערכת החינוך החרדית, מתברר כי רשת החינוך הפכה בשנים האחרונות מכזו הפועלת עבור הציבור החרדי־ספרדי, לרשת חינוך גם עבור מוסדות אשכנזיים.

ולנתונים. על פי המחקר - מדובר בכרבע מהתלמידים ברשת (כ–11 אלף), חלקם הגדול מחסידויות שונות כמו צאנז, באיאן וחב"ד.

ברשת החינוך של ש"ס מציגים מספרים מעט אחרים, לטענתם, רק 7,700 אשכנזים לומדים במסלול הרשת, אך גם בנתון זה - המגמה עדיין ברורה.

בנוסף, על פי נתונים שהעבירה הרשת, אם בשש השנים שקדמו לכניסתו של המנכ"ל חיים ביטון - נוספו לרשת 3,600 תלמידים אשכנזים, הרי שבשנתיים האחרונות בלבד נוספה כמות גדולה יותר — 4,100, ואלה לפחות 50% מכלל התלמידים החדשים במערכת.

ההשלכות הכלכליות ברורות. בעוד קודם לכן המוסדות החסידיים הוגדרו ככאלה המשויכים לזרם המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר) וזכו לתקצוב של 75% בלבד, כעת תחת רשת החינוך של ש"ס, הם מקבלים תקצוב מלא מהמדינה.

על פי הורביץ, המוסדות החסידיים ממשיכים להתנהג כמוסד אשכנזי למרות ההשתייכות לרשת הש"סית, לטענתו, בעבר הנחה משרד החינוך את ש"ס ללמד בבתי הספר האשכנזיים את אותה תוכנית לימודים הנהוגה באלה הספרדיים, בעברית, ועל פי 'נוסח מורשת ספרד'. אולם ההנחיות הללו לא מיושמות. בפועל.

מנכ"ל הרשת חיים ביטון מתקומם ואומר בתגובה ל'הארץ': "נכון שבנושאי החינוך אנחנו לא מתערבים, אבל כל הנושא הניהולי והכלכלי בהחלט תחת סמכותנו. אנחנו כאן לעזור לכולם. הם מקבלים על עצמם את הכללים הניהוליים שלנו ומבחינתי זה מספק".

ביטון הוסיף כי "אני לא רואה כל פסול בהכנסה של מוסדות אשכנזיים לרשת. בעבר אנחנו היינו אלו שנזקקנו לחסדיהם של האשכנזים ונאלצנו ללמוד ברשת החינוך העצמאי, היום הגלגל התהפך — האשכנזים והחסידים רוצים ללמוד אצלנו".

ביטון מציין כי על שולחנו מונחות עוד עשרות בקשות של מוסדות חינוך אשכנזים המעוניינים להצטרף לרשת אך למרות שהדבר לגיטימי בעיניו אין בכוונתו לאשר כניסה של מוסדות רבים מדי, כי "זה יהרוס את הצביון של הרשת".

במשרד החינוך אמרו ל'הארץ' כי "רשת החינוך פותחת את שעריה גם לתלמידים שאינם ממוצא ספרדי, כפי שקיים הדבר גם ברשתות חינוך חרדיות אחרות".

גורם בכיר בש"ס אומר כי "העידן שבו האשכנזים נוהרים לרשת תחת הנהגתה של ש"ס מעיד על המהפכה האמיתית — נגמרה הפטרונות של האשכנזים על הספרדים ואולי מתחילה המגמה ההפוכה. בסך הכל הציבור הספרדי־חרדי שזוכה לקבל חינוך ספרדי טהור הינו מהגבוהים ביותר בארץ ואף עובר את הממלכתי דתי. זוהי בהחלט התגשמות של חלום המהפכה הספרדית".

ש"ס חיים ביטון חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד