י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האישה החרדית מלכה • המשוואה של מרדכי ארנון

זמן קצר לאחר שהחל לשמור מצוות, גילה הרב מרדכי (פופיק) ארנון: מצוה מן התורה לקנות לאישה תכשיט או בגד בכל חג • אז אותנו להאשים ב'הדרת נשים'?

האישה החרדית מלכה • המשוואה של מרדכי ארנון
הרב מרדכי ארנון ז"ל צילום: באדיבות המצלם



היה זה בערב חג הסוכות תשל"ד, השנה הראשונה שבה התחלתי לשמור מצוות. עמדתי באוטובוס בדרכי לישיבה ולידי עמדו שני אברכים ושוחחו ביניהם. אומר האחד לשני: "השנה יוצא שמצוות ארבעת המינים היא לא מן התורה אלא רק במצוות חז"ל ולמרות זאת תראה איך אנשים מוציאים הון עתק כדי לקנות לעצמם אתרוג. לעומת זאת, לקנות מתנה לאישה בכל חג זוהי מצווה מן התורה. מדהים לחשוב על זה".

נדהמתי. התורה מחייבת לרכוש מתנה לאישה בכל חג? הגעתי הביתה ופתחתי את ספר ההלכה שולחן ערוך ואכן כך כתוב: "חובה על הבעל לקנות לאשתו בכל חג (רגל) מתנה - תכשיט או בגד". לא מטאטא, גם לא סיר בישול למטבח. תכשיט או בגד בכל חג. ממש כך.

המשכתי לקרוא: "ציוו חכמים שיהא אדם אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו." מה פירוש אוהבה כגופו? - אדם לא רוצה שיכאיבו לו אפילו כאב קל כך גם לא יכאיב ולא יצער את אשתו. ומה הפירוש שעל הגבר לכבד את האישה יותר מגופו? - אם יש לו ממון שיספיק לו לקניית בגד אחד שיקנה לאשתו את הבגד ולא לעצמו. אכן זוהי תורת ישראל וזהו בדיוק יחסה לנשים לאמותנו לנשותינו ולבנותינו. הן מוגדרות "בנות מלך".

אני לא זוכר מהשנים שבהן חייתי בחיי החילוניים התייחסות שכזו אל האישה. וכעת דווקא את שומרי התורה מאשימים שאנו מנחיתים ומדירים את האישה!? מוזר.

אני יודע בדיוק מה היחס לאישה במרחב החילוני. אין זה מתפקידי להטיף מוסר לאחיי שבתל אביב וביפו אבל מידת הדמוקרטיה אשר בגרונם זועקת .Live and Let Live - מה ביקשנו תנו לנו לחיות בדרכנו וחיו אתם בדרככם. לא על כל קוץ שוטה שורפים את השדה כולו. להכללה יש ריח רע.

"כל כבודה בת מלך פנימה" הוא הכתר שעל ראשה של האישה החרדית. כך היה תמיד וכך תמיד יהיה בעולם החרדי. הנשים הן בנות מלך. מי שרוצה לאמץ לעצמו התנהלות זו מוזמן לעשות זאת. מכאן ועד לחפש את אותם קוצים ודרדרים הפוגעים בכבודה של האישה כדי להכליל ולהשמיץ חברה שלמה המצייתת לתורה ולמצוותיה כמדירה נשים - זה מקומם.

המאמר מתפרסם הבוקר בעיתון 'ישראל היום'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד