י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
השופטת ביקשה מהן לחשוף פניהן

שלוש מנשות 'השאלים' נעצרו; חשד שילדיהן הוזנחו וקיבצו נדבות

נשות 'השאלים' שנעצרו בחשד שחטפו את ילדיהן, למרות שביהמ"ש לענייני משפחה קבע כי הם יישארו בחזקות האבות, חשודות בנוסף כי הילדים חיים בתנאים קשים וללא מסגרת חינוכית | העסקן מ'תולדות' שימש להן כמתורגמן והן נאלצו לחשוף את פניהן בדיון | פרטים חדשים

שלוש מנשות 'השאלים' נעצרו; חשד שילדיהן הוזנחו וקיבצו נדבות
נשות כת השאלים צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

המעצרים בכת השאלים: בתקופה האחרונה מתנהלת חקירת משטרה בעקבות שתי נשים שהצטרפו לנשות השאלים המוכרות גם בכינוי 'נשות הטליבאן', הקצינו בדרכן ועזבו את הבית והבעל. בעקבות כך התנהל בעניין הנשים דיונים בבית משפט לענייני משפחה, אך בעקבות היעדרות הילדים, הבעלים הגישו תלונות למשטרה.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי במשטרה חושדים כי הילדים שנלקחו על ידי האמהות, אינם לומדים במוסדות חינוך, חיים בתנאים סוציאליים קשים, "הילדים מקבצים נדבות, לא אוכלים מסודר והרשימה ארוכה", אמר חוקר המשטרה לשופטת במהלך הדיון של אחת הנשים. הן נעצרו ביום ראשון בשעות הערב, לאחר שהתקבל מידע במשטרה מגורם שלישי כי הן שוהות בדירה בשכונת מקור ברוך. כוחות המשטרה שנכנסו לדירה איתרו את בעלת הדירה, שתי נשים אותן חיפשו המשטרה ומרבית ילדיהן.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הנשים שנעצרו, לא שיתפו פעולה עם חוקרי המשטרה וכל העת היו מכוסות מכף רגל עד ראש. רק באולם בית המשפט, לבקשת השופטת מיקה בנקי, ניגשו אל הדוכן והרימו את כיסוי הפנים בפניה על מנת שתראה אותן. מאחר והן מדברות רק אידיש, העסקן הרב שמעון שישא נכח בדיון ושימש כמתורגמן.

ילדה מכת השאלים בבית שמש, מתקשה לצעוד | מן הארכיון, צילום: יעקב לדרמן

אחת מהן בת 40 היא אם לשמונה ילדים והשנייה בת 32 אם לארבעה. הילדים אותרו בדירה, אולם שתי בנות, טרם אותרו עד לשעה זו והאמהות מסרבות לשתף פעולה ולספר היכן הן. בחודשיים האחרונים התקיימו דיונים בבתי משפט לענייני משפחה, בהם נקבע, כך על פי מה שהציגה המשטרה היום בפני השופטת, כי כל הילדים צריכים להיות בחזקת האבות.

על פי חשד המשטרה, האשה בת ה-40 "חיתנה ילדה בת 15 ויש לה רצון לחתן ילד אחר שהוא בן 15 וגם ילדה בת 13". לדבריו, "אין אינדיקציה כי הילדים נמצאים במסגרות חינוכיות, לא יודעים היכן התגוררה ומה מצב הילדים". לגבי מצבם הסוציו-אקונומי של ילדי בת ה-32, אמר החוקר, "הילדים מקבצים נדבות, לא אוכלים מסודר והרשימה ארוכה". האשה בת ה-32, כך לטענת בעלה, גילחה את שיערות ראשן של הבנות.

ההזנחה שהתגלתה באחת מדירות המסתור. צילום: דוברות המשטרה

לדברי עו"ד לורה בר אלון שייצגה את האם בת ה-40, מטעם הסנגוריה הציבורית, אמנם החשודה "בחרה אופן חיים מסוים ששונה מהמקובל במידה ניכרת. יחד עם זאת אני טוענת שכל ילדיה היו מטופחים על ידה והיא דאגה להם". לדבריה, הילדים נחטפו ממנה, ולא ידעה על צו כלשהוא, "היא לא יכולה להסתמך אך ורק על דברי בעלה שיש להם חילוקי דעות לגבי אופן אורח החיים". לטענה כי הילדים אינם לומדים במוסדות חינוך אמרה כי הילדים נשלחו ללימודים בחוג מצומצם יחד עם ילדים נוספים, אך "הם לא לומדים מקצועות מקובלים".

עו"ד חן הולנדר, פרקליטה של האם בת ה-32, מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרה, "אני מפנה את המשטרה לגשת כאן לא רחוק במרחק כמה מאות מטרים למס' שכונות בעיר ירושלים, שנמסר לי כאן מידיעה אישית של הרב שישא שנמצאים שם ילדים רבים שאינם נמצאים במסגרות חינוך וההורים לא עצורים כמו המשיבה".

החשודה בתחנת המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

במהלך הדיון, סיפר חוקר המשטרה כי לפני תקופה היה מקרה דומה בו אם עזבה עם ילדיה, היא נעצרה ורק לאחר כשבועיים נשברה וסיפרה היכן ילדיה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי במסגרת הפשיטה על הדירה, נעצרה גם אישה נוספת ששהתה שם, שבנה בן 15-16 התחתן עם אחת הבנות הצעירות שנישאה לו בגיל 15.5, נחקרה במשך כמה שעות ושוחררה.

השופטת מיקה בנקי מבית משפט השלום בירושלים, אמרה בדיון כי מסוכנותן של שתי הנשים נלמדת מחומר החקירה, ומקימות חשד סביר. "כאשר נשאלה למה החליטה להסתיר אותם, השיבה כי היא אוהבת אותם ורוצה אותם", אמרה השופטת על אחת מהן. שתי הנשים לא ממש שיתפו פעולה בחקירה ולא רצו או ידעו לומר היכן ילדיהן.

ההזנחה שהתגלתה באחת מדירות המסתור. צילום: דוברות המשטרה

שאלים טאליבן חטיפה מיקה בנקי שמעון שישא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד