י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא תואר ראשון לא תואר שני

משאו של חבר המועצת באלעד: לא להכנס לפיתויים

הגרמ"ה הירש חבר מועצת גדולי התורה: "כשמוותרים על עבודה במקום שיכול להיות מזה פגיעה ברוחניות, זה בחינה של מסירות נפש"

הגרמ"ה הירש
הגרמ"ה הירש

הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה וחבר מועצת גדולי התורה נשא משא מיוחד במוצאי שבת האחרון לקראת ימי הדין, בבית הכנסת יוצאי סלבודקה בעיר אלעד במעמד המוני משתתפים לפני אמירת הסליחות הראשונות.

הגרמ"ה עמד בתוך דבריו שהקיפו באריכות את עבודת הימים הנוראים, על הצורך להיות נכונים למסירות נפש בכדי לא להימשך אחרי פיתויים המפתים את האדם לרדת בדרגתו הרוחנית, שרק על ידי כך אפשר להיות ראויים בימי הדין לזכות אבות שיעלה זכרונם לטובה, שכל מהותם היה מסירות נפש.

בדבריו עורר על ניסיונות לימודי האקדמיה לנשים: "מה המסירות נפש שלנו? יש מסירות נפש בדרגה מסוימת, שכל פעם שאנחנו שוברים רצון זה מסירות נפש. אבל יש עוד מסירות נפש. יש מסירות נפש שכמעט נוכל לומר כפשוטו מסירות נפש".

"כשיש בעיה שאין כ"כ פרנסה בבית. ויש לאשה אפשרות לעבודה, רק שבעבודה יש הרבה חילונים, ויש חשש אמיתי שהיא תהיה מושפעת מכל מה שהיא תשמע שם. זה עלול לגרום איזה קרירות, ירידה ברוחניות שלה, שישפיע על החינוך של הילדים, אבל יש בעיה של פרנסה. והוא הולך לרב, והרב אומר לו שזה אסור, היא צריכה ללכת מהעבודה הזאת, ושניהם מקבלים דין הרב. זה בחינה של מסירות נפש, בגלל שרבים נופלים בזה, לא יכולים לעמוד נגד הפיתוי שיש כאן פרנסה טובה"."ויש שחושבים, אקדמיה, תואר ראשון תואר שני, זה יביא את הפרנסה. והרב אומר לא, לא תואר ראשון ולא תואר שני. זה סכנה לגבי הרוחניות. והוא שומע לדברי הרב. ולא אומר נו, פרנסה. זה מסירות נפש של היום".

"יש לפעמים פגעי טכנולוגיה, שצריכים לעבוד במקום שלא מוכנים לעשות החסימה שצריכים, ובא הרב ואומר אי אפשר לעבוד שם, זה פרוץ. עם אינטרנט פרוץ אי אפשר. והיא עוזבת את העבודה. זה המסירות נפש של זמננו. ויש עוד דבר, גם סביב פרנסה. שיש היום נטיה אצל חלק מהאברכים לצאת מהכוללים בגלל קשיי פרנסה, בגלל עוד סיבות. ויש להם איזה מקום שיכולים לעבוד ועוזבים את הכולל".

"שמעתי פעם שאברך בא למרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל ואמר שאין להם מה לאכול, הוא אמר לו, מה יש לך במקרר, והוא ענה שיש רק חלב יש לבן, ומרן זצ"ל אמר לו, אז יש לכם מה לאכול. זה תלוי איך מסתכלים. תלוי מה העיקר ומה הטפל. זה המסירות נפש של אברכים בזמננו. זה דבר ראשון. שאנחנו צריכים להידמות ליצחק אבינו במסירות נפש, להיות מוכנים עבור מה שנוגע לרוחניות, לוותר על הרבה דברים".

את דבריו סיים הגרמ"ה באמרו, "אנחנו כבר היום כמעט ערב ר"ה, צריכים כבר לעבוד על הענין של מלכויות, על החיוב והעבודה, על העול שיש לנו, על המסירות נפש של יצחק, על החיוב לגדול כמו יצחק, לגדול כל הזמן, אורח חיים למעלה למשכיל, וכשיבוא היום של ר"ה שאנחנו נתפלל ואנחנו ניכנס קצת למלכויות וזכרונות, ע"י השופר, בזה נזכה באמת לכתיבה וחתימה טובה".

 

 

הרב משה הלל הירש סלבודקה אקדמיה סליחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד