י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בית המשפט: iDigital לא מייצגת את אפל העולמית

בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד iDigital בטענה שאפל מפירה את פרטיות המשתמשים, טענה החברה כי אינה נציגה של אפל בישראל ושינתה את פרסומיה בהתאם

  • כ"ג כסלו התשע"ב
ערן תור. צילום: TheMarker
ערן תור. צילום: TheMarker



חברת iDigital אינה בבעלות חברת אפל, אינה הנציגה הרשמית שלה בישראל ואינה מהווה כתובת לקבל מסמכים משפטיים עבורה - כך קבעה באחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בנצרת, נחמה מוניץ, תוך שהיא מקבלת את עמדת iDigital.

במאי השנה הגיש עלא אבו דריס בקשה לתביעה ייצוגית נגד אפל בגין הפרת פרטיות המתבצעת לכאורה על ידי מערכת ההפעלה של אפל, והטעיה צרכנית בנוגע למכשיר האייפד. התביעה הוגשה כנגד "אפל העולמית באמצעות חברת iDigital". תביעה בעילות דומות המתייחסת להפרות של אפל כלפי משתמשי אייפון הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים ונמצאת בהליכים מקדמיים ביותר.

התובע טען כי iDigital, כפי שהגדירה את עצמה באתר האינטרנט שלה, בדף הפייסבוק ובמוקד השירות, היא הנציגה הרשמית של אפל בישראל. לאחר הגשת התביעה, הוא מוסיף, הסירה החברה את הפרסומים האלה כדי להעלים ראיות, אך גם לאחר שינוי זה המשיכה החברה לפרסם מידע לפיו היא הנציגה הרשמית של אפל בישראל.

התובע הסביר כי מאחר ש-iDigital היא הנציגה של אפל בישראל היא מהווה את "ידה הארוכה" של ענקית הטכנולוגיה הבינלאומית, וחייבת למסור את התביעה לאפל או תביא לידיעתה שהוגשה נגדה תביעה ייצוגית בישראל.

iDigital טענה להגנתה שהיא חברה פרטית ועצמאית, ואינה בבעלות אפל או חברות בנות שלה. מוטי אזולאי מנהל רשת חנויות iDigital, העיד בבית המשפט כי "החברה אינה סניף או נציגה רשמית של אפל בישראל. iDigital היא חברה פרטית ועצמאית והיא אינה נמצאת בבעלות אפל, או חברות אחרות בקבוצת אפל, בין במישרין ובין בעקיפין. כמו כן לא מתקיימת תקשורת שוטפת או אינטנסיבית בין אפל לבין iDigital".

אזולאי העיד כי החברה רוכשת את מוצרי אפל מחברת Apple Sales International, שמקום מושבה באירלנד, או מחברות אחרות שאינן שייכות לקבוצת אפל, המייבאות את המוצרים לישראל. iDigital טוענת כי באתר האינטרנט שלה מופיע המונח Reseller, שמשמעותו כי החברה קנתה את המוצרים מצד שלישי, ולא מהיצרן. לשיטת החברה, בכך היא פירסמה באתר שלה שהיא איננה רוכשת מוצרים באופן ישיר מאפל, ואין בין השתיים כל הסכם

אפל אינה אחראית לפרסומי iDigital

iDigital תקפה את התובע והוסיפה כי אין לו עילת תביעה מאחר שהעלים מבית המשפט שרכש את מכשיר האייפד שלו על ידי חבר בגרמניה. בתשובה של אפל העולמית לבקשת התביעה מאוגוסט, שהוגשה על ידי עו"ד ד"ר יואב אסטריילס ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע&לשם, נכתב כי "iDigital אינה נציגה של אפל בישראל, החברה אינה מורשית של אפל ואינה מנהלת את עסקיה של אפל בישראל". השופטת קיבלה את עמדת החברה וציינה כי "המבקש לא הצליח לשכנע כי iDigital משמשת כמורשה מטעם אפל. בחינת הראיות מלמדת כי המבקש לא הביא כל ראיה להוכחת קיומו של קשר כלשהו בין החברה לבין אפל, ובוודאי שלא ביסס טענתו לקיומו של קשר אינטנסיבי בין השתיים כנדרש".

השופטת הוסיפה כי "הפרסומים עליהם מתבסס המבקש הם פרסומים שנעשו על ידי iDigital בלבד, שאין בהם כדי לחייב את אפל, שכן הם אינם פרסומים שלה".

במהלך חקירתו עומת אזולאי עם הקלטה מאוגוסט השנה של מוקד שירות לקוחות של iDigital שבה נאמר לכל פונה כי החברה היא נציגת אפל בישראל, ונשאל אודות נכונות הדברים שנשמעו בהקלטה. אזולאי השיב כי "ההקלטה נכונה לאותו מועד. עם פנייתה של חברת אייקון גרופ (החברה שרוכשת את מוצרי אפל ומוכרת אותם ל-iDigital ולחנויות אחרות בישראל, ה"ר) ל-iDigital בוצע עדכון בהתאם". השופטת התרשמה כי עדותו של אזולאי "היתה מהימנה ומשכנעת".

השופטת הוסיפה כי אפל אינה אחראית לכיתוב של החברה באתר האינטרנט שלה, בפייסבוק ובמוקד שירות הלקוחות של החברה. "אפל דרשה מ-iDigital להסיר את הכיתוב לפיו היא משמשת כנציגה של אפל בישראל, והכיתוב אכן הוסר. כך גם שונתה ההקלטה במוקד שירות הלקוחות של החברה". לפיכך דחתה השופטת את הבקשה לראות ב-iDigital כחברה שמורשית לקבל בישראל תביעות ייצוגיות נגד אפל. לאור ההחלטה התביעה תמשיך להתברר מול חברת אפל העולמית.

במקביל, עוה"ד האני טנוס ובאסל אבו דריס אמרו אתמול ל-TheMarker כי בכוונתם להגיש בימים הקרובים בקשה לתביעה ייצוגית נפרדת נגד אייקון גרופ, החברת האם של iDigital, בגין הטעיה צרכנית מתמשכת מזה כשמונה שנים.

מחברת iDigital נמסר: "חברת אייקון גרופ, המחזיקה ב- iDigital, הינה ישות משפטית נפרדת והינה Apple Added Value Distributor. זוהי החברה היחידה בישראל אשר מוגדרת באופן רשמי על ידי Apple והיא מייבאת, מפיצה, משווקת ומשרתת את מוצרי Apple בישראל (לא כולל iPhone). אייקון גרופ מפיצה מוצרים לכלל השוק בישראל, בין היתר לחברת הבת iDigital , אשר בה מאוגדת הפעילות הישירה של החברה כולל החנויות. חנויות החברה מוגדרות על ידי Apple בשם Apple Premium Reseller כמוגדר בכל העולם. הפרדת החנויות משאר הפעילות הינה כמקובל בכל העולם ונעשתה בתיאום מול Apple".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד