ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר

המדגם קבע: 82% מהדתיים הלאומיים בעד ביטול התקציב לישיבות

דו"ח חדש שמתפרסם הבוקר מעלה נתונים מפתיעים ביחסם של מצביעי 'הבית היהודי' לקונפליקט הדת והמדינה, כשבין היתר רובם בעד ביטול תקציבי הישיבות ובעד חובת גיוס לחרדים |  55 אחוזים מתוכם רוצים הכרה בכל סוגי הנישואין בישראל וכן מתן שוויון לרפורמים ולקונסרבטיבים

המדגם קבע: 82% מהדתיים הלאומיים בעד ביטול התקציב לישיבות
תלמידים מהציונות הדתית צילום: פלאש 90

דו"ח שפרסם הבוקר אתר 'ynet' ודן בענייני דת ומדינה, מעלה נתונים מפתיעים ביחס למגמות המתפתחות בציבור הדתי בישראל. על פי הדו"ח, העניינים בהם עסקנו בשנה האחרונה כללו בין השאר את נושאי הכותל, השבת, כשרות, הדתה והדרה, שהציבו את הקונפליקט הדתי-חילוני גבוה בסדר היום הציבורי.

מדד 2018 נערך על ידי החוקרים רפי סמית' ואולגה פניאל ממכון סמית', וכלל 800 משתתפים - מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (טעות הדגימה המירבית: 3.5%).

על פי המדגם, 44 אחוזים הציבו את הקונפליקט בין דת למדינה ואת הקונפליקט הדתי חילוני במקום הראשון ואת הקונפליקט בין שמאל לימין במקום השני עם 40 אחוזים בלבד.

60 אחוז מהמשיבים לסקר תומכים בהפרדת הדת מהמדינה, כשמבין מצביעי הבית היהודי 59 אחוזים תומכים בהפרדה שכזו, נתון מפתיע מאוד בהתחשב בערכים עליהם הוקמה המפלגה לפני כ-100 שנה.

נתונים מטרידים נוספים מגיעים ממצביעי הבית היהודי כש-82 אחוזים מתוכם תומכים בקיצוץ דרסטי או ביטול תקציבי עולם הישיבות, 80 אחוזים מתוכם תומכים באידאולוגיה של "חיה ותן לחיות", 71 אחוזים מתוכם בעד חובת שירות לחרדים, 55 אחוזים מתוכם רוצים הכרה בכל סוגי הנישואין בישראל ו-54 אחוזים בעד מעמד שווה לאורתודוכסים, לקונסרבטיבים ולרפורמים.

רוב הציבור בישראל (47 אחוזים) מעדיפים להתחתן בחתונה אורתודוכסית, אך מדובר בירידה חדה, שכן בשנת 2013 אמרו 61 אחוזים מהאזרחים כי חתונה אורתוכסית היא המועדפת עליהם.

71 אחוזים מהציבור מתנגד להדרת נשים, אפילו אם זה מגיע כדרישת הנשים או הציבור. 80 אחוזים תומכים בלחייב את החרדים ללמוד ליבה, 72 אחוזים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו-80 אחוזים שתומכים בהפרטת מערך הכשרות בישראל.

באופן כללי 76 אחוזים מהציבור לא מרוצים מפעילות הממשלה בענייני דת ומדינה והתחושה הזו לא מוגבלת למגזר ספציפי אלא היא כללית וכמעט אצל כולם יש רוב לא מרוצה.

הבית היהודי תקציב הישיבות דתיים לאומיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד