כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

למשפחות הפשע יש עוד הרבה מה ללמוד ממנהלי הסמינרים • טור מיוחד

הקשר בין המלחמה באליעזר בן יהודה - מחדש השפה העברית, ליואב ללום -המקריב את חייו לטובת הבנות הספרדיות • האם משפחות הפשע יאמצו את 'מודל הסמינרים' ו'יאיימו' בהפסקת פעילותם? • וגם: הפעם הראשונה בה נחשפתי ל'תניא', והמוסר שלמד אדם ברוך משחקן הכדורסל

סמינר חרדי. תמונת אילוסטרציה
סמינר חרדי. תמונת אילוסטרציה



הנאהבים והנעימים

ימי החנוכה מתקרבים, ומימד מסירות הנפש עמם מזוהה החג כל כך, מעלה אסוציאטיבית ארועי 'מסירות נפש' יהודיים לאורך ההיסטוריה עד ימינו אנו. בשנים, אלטרנטיביים, אתמקד היום. הראשונה הגיע ממקור שלילי לגמרי אך נצחונה היה מושלם, השניה הופיע מפוזיציה חיובית אך כשלונה הצפוי למרבה הצער כבר ידוע מראש.

בשבועות האחרונים מופצת בבתי הכנסת חוברת בשם 'טוהר השפה'. בקונטרס מתוארת דמותו של 'בן הבליעל', 'הרשע', 'הכופר' אליעזר בן יהודה שעשה הכל כדי להפוך את השפה העברית לשפתו הלאומית של העם היהודי.

ואמנם, כופר היה בן יהודה ולמען מפעל חייו – השפה העברית הסכים למסור את נפשו ואת נפש בני משפחתו בטירוף רדיקאלי המעורר חלחלה כפי שמתואר בספר העצוב והנוגע "הבכור לבית אב"י לדבורה עומר.

אלא שבקונטרס הנ"ל שכחו להדגיש, כי למסירות נפשו של בן יהודה היה גמול, ומאבקו המיליטנטי נשא פרי. קשה למצא כיום במדינת ישראל יהודים שהעברית איננה 'שפת האם' שלהם או לפחות שפתם היומיומית. קשה עוד יותר, או אפילו בלתי אפשרי, לאתר יהודי ישראלי שאינו מכיר או אינו משתמש כלל גם בשפה העברית. גם אנשי העדה החרדית, או הפלגים הקיצוניים במאה שערים, משתמשים בחג החנוכה במילה 'חנוכיה' למשל, אותה המציאה חמדה בן יהודה, אשתו השניה של בן יהודה. גם בבני ברק או בקרית ספר ילדים משחקים בסביבונים, מילה אותה המציא אגב, איתמר בן יהודה.

רק תעזו

בשבוע שעבר הוגש כתב תביעה לבג"ץ כנגד האפליה המוכרת בסמינרים. האיש שעומד מאחורי המהלך הוא עו"ד יואב ללום – הצעיר הספרדי ששמו הפך מוכר לכל פרט ברחוב החרדי.

מה לא עבר על האיש הבודד הזה? סירבו לקבל את ילדיו למוסדות חינוך אשכנזיים, הפיצו שמועות מרושעות על אשתו, את תמונותיו עם הכיתוב 'רשע' ו'מוסר' תלו בכל פינה, הבטיחו לחסלו ציבורית, איימו עליו ברצח, גדפו את רבו המובהק, אך הוא ממשיך ונשבע שלא לעצור במלחמתו.

גם עיתונאי כפולות העמודים בחלק מן העיתונים החרדים המובילים [בקהילה, קו עיתונות] שאני נמנע מלהזכיר את שמותיהם, תקפו את האיש והיו לפתע לאנשיו של גפני שבעזות מצח מעוררת השתאות ממשיך לטעון מעל לכל במה כי האפליה היא פיקציה של התקשורת.

מסירות הנפש של ללום נוגעת ללב ועיקשותו להמשיך במשימה על אף הכל, מעוררת אמפתיה לאיש שרבים רבים מזדהים עם מאבקו אך לא מוכנים להקריב לשם כך את חייהם הפרטיים. ועם זאת יודעים כולם היטיב, כי ההקרבה של ללום נועדה לכישלון. כל עוד לא יחול שינוי פנימי בתוך החברה החרדית שתמאס בהתנהגות הפרימיטיבית של מנהלי המוסדות השפעתו של הבג"ץ המכובד תהיה לגמרי אקוויוילנטית להשפעתם של גדולי הדור [הרב שך למשל] על ראשי הישיבות כאשר הם מבקשים מהם לקבל ספרדים קצת יותר מעבר למכסת 30 האחוזים המתועבת.

בעקבות חרב הבג"ץ הללומי יצא 'איגוד מנהלי הסמינרים' בהודעה משעשעת שפורסמה בעיתונות החרדית, כי "אם יכפו שופטי הבג"ץ כללים לקבלת תלמידות לסמינרים שלא על-פי הכללים ה'רוחניים' - שנת הלימודים הבאה לא תיפתח".

כמעט במקביל, איגוד משפחות הפשע בישראל הכולל את המשפחות הלפרון, שירזי, הררי, ואבוטבול, הודיע למשטרה גלויות בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, כי אם ימשיך יאח"ה לחקור ולבחון את מעשיה של המשפחה, הם יאלצו להפסיק את הפעלת בתי ההימורים, השליטה בחניונים, מתן החסות, ואפילו את חיסולם של אזרחים תמימים.

לאו דווקא חבדני"ק

בשבוע האחרון חגגו חסידי חב"ד, ואתם יהודים רבים מכל העדות ומכל הזרמים, את חג י"ט בכסליו, המכונה גם 'חג הגאולה'.

ביום זה בו השתחרר הרבי מחב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי – בעל התניא מכלאו, הוא יום של שמחה לחסידיו וממשיכי דרכו אך גם לעולם היהודי הקולקטיבי, שהרב מלאדי היה אחד ממנהיגיו הגדולים.

בליל י"ט בכסליו הגיע המשפיע החבד"י הגדול, הרב יואל כהן לעיר החרדית - ליטאית מודיעין עילית ובמשך דקות ארוכות הסביר הבהיר והלהיב במלים הפשוטות ביותר את מהותו של ספר התניא.

בין המון האנשים שהתקבצו למעמד ישבתי גם אני, ובסיומו של הערב התחוורה לי אמת פשוטה אחת במלא חריפותה: חברי ואני נמצאים כבר בעשור הרביעי לחיינו, אך לא לרבים מאתנו יש באמת מושג מהו ספר התניא, מה זו נפש שכלית ונפש בהמית, ולמה בעצם כולנו 'בינוניים'.

אדם ז"ל

בחדרי חרדים פורסמה הידיעה כי הרב גלויברמן, המוכר כ'רב של הספורט הישראלי', התיר למאמן הכדורגל של הפועל תל אביב לאמן את קבוצתו על אף היותו 'אונן' על מות אחיו.

איני יודע מה הם מקורותיו ההלכתיים של גלוברמן, ואינני מתכוון לפגוע בו מאחר שאינני מכיר לא אותו ולא את כוונותיו.

אלא שידיעה זו הזכירה לי את דבריו החביבים של העיתונאי אדם ברוך ז"ל ערב משחקה הגורלי של מכבי תל אביב בגביע אירופה: "לאימון האחרון של מכבי, לפני הפיינל-פור, הגיע גם הרב יעקב גלויברמן, בשביל לוודא שהקב"ה לצד פיני גרשון ומכבי. אבל אם נפסיד, זה יהיה רק בגלל פגם בתפילין של ניקולה וויצ'יץ‭,'‬ כי על דבר כזה הקב"ה לא מסוגל לסלוח".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד