ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
סיכום שנה ב'בחדרי'

50 העיתונאים החרדים המובילים בטוויטר

לקראת ראש השנה, 'בחדרי חרדים' מגיש לכם את רשימת 50 העיתונאים החרדים המובילים ברשת החברתית טוויטר - הזירה החמה והמשפיעה ביותר בתקשורת הישראלית • מי מוביל את הרשימה? מיהו שיאן הציוצים? איזה כלי תקשורת זוכה להכי הרבה נציגים? • הרשימה המלאה

50 העיתונאים החרדים המובילים בטוויטר
צילום: השוטרים מגנים על מסתננים מול המפגינים

דומה כי אין היום זירה המשפיעה על התקשורת בישראל יותר מזירת הטוויטר - שהפכה מזמן מוקד לקרבות מרתקים בין ימין לשמאל, בין חרדים לחילונים, בין פוליטיקאים ואישי ציבור לאזרחים מן השורה ועוד.

הטוויטר מספק הצצה נפלאה ליבול האנושי של הציבור החרדי לגווניו, ללא מתווכים וללא פרשנויות, כאשר עבור לא מעט עיתונאים - שאינם דתיים - מהווה הפלטפורמה חשיפה ראשונית לנעשה בתוך כתלי העולם החרדי.

וכך, לצד ויכוחים בלתי פוסקים בנושאי דת ומדינה, מצליחה הפלטפורמה ליצור גשרים ושיתופי פעולה בין דמויות שלא ניתן היה להעלות על הדעת שאי פעם יהיה חיבור ביניהם.

אך לא רק עבור הרחוב החילוני, הטוויטר מספק הצצה גם עבור הרחוב החרדי עצמו - שעד כה הכיר את עיתונאיו דרך ערוצי הרדיו והעיתונים השונים בשלט רחוק, וכעת ניתנת לו ההזדמנות להיחשף מקרוב לרגעים אישיים מחייהם - אותם לא ישתפו בשום מקום אחר - ולעתים אף לקיים עמם דיונים 'אחד על אחד'.

הטוויטר אמנם לא נתפס ככלי עממי אלא יותר ככלי ברנז'אי של קבוצה סגורה; אך אופיו של הטוויטר - המביא לקוראים מסרים קצרים וקולעים - תפס מאוד את אנשי התקשורת החרדים וניתן לראות פעילות מצדם במגוון רחב של נושאים במשך כל שעות היום.

העשירייה הראשונה

את המקום הראשון ברשימה קוטפת עיתונאית חברת החדשות החרדית, סיוון רהב-מאיר, כאשר לרשותה יותר מ-122,000 עוקבים - נתון מכובד ביותר, הן ביחס לכלל העיתונאים ועל אחת כמה וכמה ביחס לעיתונאים החרדים (פי שלוש מהמקום הבא ברשימה!). רהב-מאיר מנצלת את הבמה המכובדת ומשתפת בדרך קבע את עוקביה ברעיונות אקטואליים ומקוריים - מפרשת השבוע, מגדולי ישראל וגם בסיפורים עממיים בעלי מסר יהודי אותנטי.

את משבצת המקום השני ממלא העיתונאי יוסי אליטוב, עורך עיתון 'משפחה' - שמניין עוקביו עומד על כ-41,000. שומעי לקחו של אליטוב נהנים ממנו עצה ותושייה, כאשר מידי בוקר הם זוכים לציטוט מרתק מ'הבעל שם טוב' ובערבי שבתות מ'אור החיים' הקדוש. אליטוב מרבה לצייץ גם בנושאים פוליטיים, הן פנים-מגזריים והן בכלל.

במקום השלישי נתי טוקר, כתב 'The Marker', שזוכה לכ-33,000 עוקבים. בשונה מאליטוב, טוקר כמעט ואינו עוסק בעיתונות מגזרית ורוב פעילותו קשורה בעיקר לתפקידו המקצועי ככתב מדיה בעיתון הכלכלי, בו הוא זוכה להערכה רבה.

במקום הרביעי והמכובד ניצב סגנו של אליטוב, העיתונאי אריה ארליך, עם כ-30,000 עוקבים. ארליך עומד כארי בשער בפני כל מי שמשמיץ את הציבור החרדי. הוא מנהל חדשות לבקרים ויכוחים על דעת הקהל באשר לציבור החרדי. ארליך מצליח לעורר לא מעט סערות, כאשר רק לפני ימים ספורים הוא ניהל ויכוח חריף עם העיתונאי הדת"לי עקיבא נוביק; ויכוח שגרר לא מעט אמוציות. אם צריך הוא ישגר לשרים עקיצות פה ושם על החלטות שאינן מיטיבות עם המגזר, או אפילו ביקורת בנושאים חוץ-מגזריים. כך לדוגמא, ציוץ ביקורתי שכתב על יאיר לפיד זכה לתמיכה חוצת מחנות בטוויטר, ומאידך הוביל את לפיד לחסום אותו.

במקום החמישי כתב חדשות החוץ של 'בחדרי חרדים' – יענקי פרבר, לו קרוב ל-22,000 עוקבים. פרבר מוכר כמכונת עבודה והוא בקיא בכל המתרחש מחוץ לגבולות ישראל – במגזר החרדי, אך גם במגזר הכללי. בהתאם לכך, אין זה מפתיע שבמדד הפעילות הוא קוטף את המקום השני, כאשר עד כה צייץ לא פחות מ-16,500 ציוצים. לשם השוואה, הממוצע של מדד הפעילות בקרב כלל העיתונאים החרדים עומד על כ-5,600 ציוצים לעיתונאי.

במקום השישי עיתונאי התאגיד עקיבא וייס, עם קרוב ל-21,000 עוקבים. וייס משמש ככתב לענייני חרדים וחשיפותיו פותחות לא מעט פעמים את המהדורה המרכזית של התאגיד.

במקום השביעי העיתונאי ישראל כהן, עם כ-20,000 עוקבים. כהן, שלאחרונה הצטרף להיות פרשן ב'קול ברמה', יוצר לא מעט גשרים בין הציבור החילוני לזה החרדי והוא מופיע בכל אולפני הטלוויזיה מתוך מטרה לייצג את הציבור החרדי ב"שפה שלהם". בטוויטר הוא מביא לא מעט מהנעשה בתוך המגזר החרדי, אך גם מפעילויות ההסברה השונות שלו בתקשורת. דומה כי אין עיתונאי חרדי שמעורה בתקשורת הכללית הפרונטלית יותר מאשר כהן.

במקום השמיני כתב 'בחדרי חרדים', משה ויסברג, שמניין עוקביו עומד על כ-19,000 עוקבים. ויסברג מעורה היטב בנעשה בכל היכלי הישיבות - מפוניבז' ועד 'פורת יוסף', כמו גם בכלל החסידויות - מחב"ד ועד סאטמר. ככזה, הוא לעתים רבות הראשון שמדווח מה'נייעס' החרדי. לא מעט עיתונאים שאינם חרדים, נחשפים דרכו לנעשה בתוככי העולם החרדי.

במקום התשיעי הפרשן האגדי של עיתון 'בקהילה', יעקב ריבלין, לו כ-19,000 עוקבים. ריבלין, שנון וחד כתער - בטוויטר כמו בעיתון. אם יהיה צורך, הוא לא יירתע מלעקוץ גם קולגות חרדים.

סוגר את הרשימה - במקום העשירי מלך זילברשלג, שבדרכו הייחודית מנסה להציג את הציבור החרדי מזווית קצת שונה. בטוויטר עצמו הוא משתמש בעיקר כדי לפזר הומור בריא ושנון לקהל עוקביו.

יצוין כי הפערים במקומות הראשונים ברשימה הם חדים ביותר, אולם ככל שיורדים למטה ברשימה - הפערים הולכים ומצטמצמים, עד שלעתים הפרש של עשרות עוקבים בלבד עשוי לשנות לכאן או לכאן.

הבהרות

יצוין כי הרשימה מביאה אך ורק את החרדים המוגדרים כעיתונאים ופעילים רשמית באחד מגופי התקשורת – החרדית והכללית כאחד – הרשימה אינה מביאה את כלל החרדים הפעילים בטוויטר.

למרות זאת, אי אפשר להימנע מצמד הדוברים הבלתי-נשכח: איציק סודרי - דובר ש"ס המיתולוגי, וירח טוקר – דוברו של ח"כ גפני; שמנהלים קרבות מטבח חוצבי להבות בטוויטר, וסוחפים אליהם רבים מהעיתונאים החילונים. לזכותם נרשם גם קרב עיקש על תפקיד רב הטוויטר. תואר שלאחרונה נקטף ע"י הצייצנית שלהבת חסדיאל, כידוע ליודעי ח"ן.

כרטיס הכניסה לרשימת המובילים של שנת התשע"ח עומד על כ-1,400 עוקבים. צייצן עם פחות עוקבים - ייוותר מחוץ לרשימה.

חשוב להדגיש כי הרשימה מסתמכת על מספר עוקבים בלבד. יש לשיטה הזו חסרונות (כמו למשל תופעת ה'פייקים', להלן), אולם אין שיטה מושלמת ואין כלי שיודע לבחון את מידת ההשפעה ברמת דיוק אבסולוטית.

עם זאת, ברוב המוחלט של המקרים, הדמויות המובילות בעוקבים – מובילות גם בנתוני החשיפה, וההבדל מתבטא בעיקר במידת המעורבות, אולם זאת ניתן לבחון באמצעות מדד הפעילות (להלן).

באשר לתופעת ה'פייקים', בעבר כבר עברתי ערכתי רשימות עם כלי חדשני (אך גם לא מדויק) שיודע לנפות עוקבים המוגדרים מזויפים ('פייקים'), ועדיין לא נראו תנודות משמעותיות.

בנוסף, לאחרונה טוויטר יצאה בצעד חריף נגד תופעת ה'פייקים' ואלפי גולשי טוויטר גילו לתדהמתם על עשרות, מאות ואפילו אלפי עוקבים שהתאיידו להם מהחשבון באבחת שנייה.

כמו כן, בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות (וואטסאפ, טלגרם ושות'), קשה לדעת את מידת ההשפעה הסופית של ציוץ כזה או אחר. ישנם כאלו שמעולם לא פתחו חשבון טוויטר, אולם מקבלים צילומי מסך של ציוצים ואין לדבר סוף. אין לנו אלא ללכת לפי מדד העוקבים.

כלי התקשורת המובילים

האתר המוביל ביותר בנציגים הוא אתר 'בחדרי חרדים', לו שישה נציגים - כאשר שניים מתוכם בעשירייה הראשונה, שניים נוספים בעשירייה השנייה (מקומות 5, 7) והשניים הנותרים מופיעים בירכתי הרשימה (מקומות 40,49).

העיתון המוביל ביותר בנציגים הוא עיתון 'משפחה', לו ארבעה נציגים, כאשר שניים מתוכם בעשירייה הראשונה (מקום 2,4), והשניים האחרים בעשירייה השלישית והרביעית (מקומות 22,36).

'קול חי' מוביל בקטגורית ערוצי הרדיו החרדים עם שישה נציגים ונציג אחד בעשירייה הראשונה (מקום 8), זאת לעומת חמישה נציגים של הרדיו המתחרה – 'קול ברמה', שגם הצליח להכניס נציג לעשירייה הפותחת (מקום 6).

ברדיו הכללי מוביל 'כאן', שיחד עם תחנת הרדיו החרדית-דתית של התאגיד 'כאן מורשת' מונה 8 נציגים, כאשר לא פחות מ-4 מהם מופיעים בעשירייה הראשונה (מקומות 2,4,9,10).

מדד הפעילות

לצד מדד העוקבים, מגיע גם מדד הפעילות - המלמד על הפעילות של כל עיתונאי המופיע ברשימה.

מבדיקה שערכנו עלה כי ממוצע הציוצים לעיתונאי חרדי עומד על כ-5,600 ציוצים.

שיאן הציוצים הוא העיתונאי שמעון ליברטי שלרשותו כמעט 20,000 ציוצים מאז פתח את חשבון הטוויטר שלו, כמעט פי 4 מהממוצע. אחריו יענקי פרבר (16,608), ישי כהן (15,765) ובני רבינוביץ' (15,396).

טוויטר סיוון רהב מאיר יוסי אליטוב נתי טוקר אריה ארליך ישראל כהן יענקי פרבר יעקב ריבלין משה ויסברג מלך זילברשלג עקיבא וייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד