י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"לפני כל צעד אנו מתייעצים עם הרב" • ראיון מיוחד

'מיתחם ממילא', מצליח להוות גשר של שלום בים סוער של שנאה וניכור • המנכ"ל שמוליק בן משה מספר על היכולת להלך בין הטיפות • וגם: כמה תובנות על ההקצנה • צפו

הרב דוב פוברסקי עם מנכ"ל אלרוב שמוליק בן משה. צילום: קובי הר צבי
הרב דוב פוברסקי עם מנכ"ל אלרוב שמוליק בן משה. צילום: קובי הר צבי



שמוליק בן משה הינו מנכ"ל אלרוב ישראל, האחראי על פרוייקט ממילא במרכזה של ירושלים.

אל המקום מגיעים רבים מתושבי ירושלים ושמו היה כרוך בפרשיות שונות שהסעירו את ירושלים.

שמוליק בתפקיד המנכ"ל, עשה בשנים האחרונות ככל שביכולתו על מנת לבוא לקראת המגזרים השונים בעיר. "אנחנו פועלים לשרת את כל המגזרים, ויותר מכך שאף מגזר לא יפגע כתוצאה מפעילותינו לטובת המגזר האחר", הוא אומר.

מי שעומד מאחורי המלאכה הסבוכה של הדאגה המתמשכת לציבור החרדי ואחראי במידה רבה לשקט האופף את המיזם התיירותי הגדול בבירה הוא הרב יוסף לישנר הנושא בתפקיד רב המלונות 'מצודת דוד' ו'ממילא'.

הרב לישנר משמש מעין שגריר של הציבור החרדי בפרויקט הענק, ודואג להביא לידיעתו של המנכ"ל כל נושא שעלול להלהיט את הרוחות. בימים בהם יחסי דת ומדינה עולה במלא עוזו, יש הרבה מה ללמוד מהאיש הצנוע הזה שעושה את מלאכתו נאמנה.



• באנו לכאן בעקבות כתבות שעשינו בעבר, כאשר התעוררו בעיות דוגמת פתיחת קולנוע בשבת ואירועים המסמלים את הנצרות, ובסופו של דבר נמצא הגשר לסדר את הכול, ואנו רוצים לשאול איך עשית זאת?

"אנחנו נמצאים במקום היפה ביותר בארץ, אם לא בעולם. מקום שמגשר בין העבר להווה והעתיד. מקום שמאחד את כל הדתות. בראיה שלי כבני אדם צריך לתת את השירות הטוב ביותר מבלי לפגוע באף אחד, וכשזה תפיסת העולם של אהבת אדם הארץ והמולדת אז השאר מתגמד וצריך לדעת לגשר. התפקיד שלי בין היתר הוא לעשות הכול בכדי שלא לפגוע באף אחד כי אין יקר מאשר האדם.

"החילונים רוצים קולנוע בשבת וגם על זה אפשר להתפשר, אנחנו הודענו שלא יהיו כאן בתי קולנוע בשבת ואנחנו שלמים עם זה וחיים עם זה ונכבד את אלה שזה הציק והפריע להם. וזה דרך אגב הופיע בחוזים שלנו מלכתחילה עם הסוחרים כאן שלא יהיו פה בתי קולנוע בשישי בלילה ומובן מאליו שנכבד כל התחייבות שלנו".

• האם יש קשר בין הסגנון שאתה מוביל כאן לבין ניסיונך הצבאי העשיר?

"הרקע שלי הצבאי הוא, שהשתחררתי בדרגת תת אלוף כאשר בצבא עסקתי בנושא כוח אדם. אני אחד הקצינים שקלטו את הפלוגה הראשונה של בני הישיבות, התחברתי אליהם ואני מעריך ואוהב אותם ואת מה שהם עושים, וזה מה שהוביל אותי לאורך כל השנים שגם בצבא היה אפשר לחיות - ולחיות טוב ביחד, לפעמים יש חילוקי דעות, אבל ברגע של אמת כולם נרתמים למשימה על הצד היותר טוב, גם שם כיבדתי כל מי ששמר שבת ולא פגעתי באיש ולא משנה במה הוא האמין".

"שירת נשים? להתרחק מההקצנה"

• שומעים לאחרונה הרבה על שירת נשים, שירתי 20 שנה בצבא ולא זכור לי שהכריחו לשמוע שירת זמרת, מה דעתך על כך? האם יש לכבד את החייל?

"היום אנחנו עוברים קיצוניות שהיא לא לטעמי אנחנו גם בעלי משפחות - לכל אחד יש אישה וילדות בבית ויש לכבדן ולתת להן להתפתח ולהתבטא. לכבד אותן ולא לעבור להקצנה הקיימת.

"בעבר חיילים לא יצאו מאירועים כאלה, וגם הם ידעו למצוא את שביל הזהב ולא לפגוע בחיילות שבסופו של דבר משרתות אותם. כל אחד יעשה מה שהוא מבין אבל הכי חשוב שזה יהיה באופן שלא יפגע בזולת.

"לגופו של עניין, יש הנחיות של הצבא שיש לכבד, צה"ל שהוא צבא העם - צבא חובה ואין ברירה אלא לעשות הכול על מנת שיצליח במשימתו ואסור לנו להגיע למצב שבתוך הצבא אנחנו מתפצלים באיזה צורה, יש רב בצבא, הרב הזה מתואם עם הרמטכ"ל ויש לכבד את מה שהוא אומר. שמעתי את הרב ואני מזדהה איתו אני חושב שצריך טיפה להצניע לכת ולהוריד פרופיל ולא להיכנס לקיצוניות".

• הרבנות הראשית קבעה הלכה שמעוגנת בשו"ע, שלשמוע אישה שרה סולו זה קול באשה ערווה, בא חייל דתי שבא לעשות הכול כצורך, ולא רוצה לעבור איסור תורה. לו היית מפקד - היית משחרר חייל כזה באופן נעים כמובן, שלא יפגע בחיילות?

"מאחר ואני כבר לא בצבא הייתי מכבד"...

"אנחנו נמנעים מראש ממצב שעשוי ליצור בעיה"

• ממילא מכבד את הציבור כולו - ויש פה כשרויות מגוונות וסגנונות רבים, האם יש דרישות מיוחדות של הציבור החרדי, או שאלות יומיומיות ייחודיות הנוגעות אליו?

"ממש לא, ההיפך: לפני שאני עושה משהו, אני מתייעץ עם הרב של בתי המלון שלנו, והמטרה לכבד את כולם. אנחנו עושים תערוכה כל שנה ואני משתדל להתייעץ איתו לפני זה כדי לא להגיע למצבים של בעיה בכלל. ואם יש משהו שאני חושב שעשוי לפגוע בציבור כזה או אחר אני מעדיף להצניע לכת. ותמיד זה אפשרי להימנע מפגיעה כמו שהחלטנו לגבי השבת וכמו לגבי דברים אחרים.

"אנו מקפידים להלך בין הטיפות, יש פה דתיים וחילונים ונוצרים ולכולם טוב והם נהנים מהדבר היפה הזה שנקרא ממילא, בהחלטה הזו יצרנו מצב בו נטרלנו את הקיצוניות בכל מה שיכלנו. כיף לנו לראות כאן את כולם".

• אתה מודע לכך שיש הקצנות בציבור הישראלי שיוצרות קיטוב בין המגזרים השונים, האם יש לך תובנות ייחודיות בנושא?

"אנחנו כעם יודעים ברגע של אמת להתאחד' וברגעים אחרים להעלות החוצה את כל הבעיות. צריך לדעת למצוא את הדברים הטובים בשביל להימנע מקיצוניות. הצלחנו להימנע מהמצבים האלה ולפעמים זה היה אפילו מתבקש. ישבתי עם עצמי וחשבתי איך למנוע את זה, ולשמחתי עד היום נמנענו מכך, ולא הגענו לשום פינה של קיצוניות כזאת או אחרת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד