ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

המכללה בצפת: למעלה ממחצית הסטודנטים ערבים

נתונים שנחשפו היום מגלים שלמעלה ממחצית מהסטודנטים במכללה לרפואה בצפת הם ערבים • לטענתם הינם סובלים מהתנכלויות ואלימות מצד תושבי העיר • ראש העיר: "יש טענה שבגלל הערבים, סטודנטים יהודים לא באים"

סטודנטים. צילום: ארכיון
סטודנטים. צילום: ארכיון

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון מיוחד במחסור באפשרויות דיור לסטודנטים בצפת, לבקשת חברי הכנסת חנין זועבי, חנא סוייד, וגאלב מג'אדלה.

לטענת יוזמי הדיון, בעיר צפת קיים מחסור חמור בדירות לסטודנטים בכלל ולסטודנטים ערבים בפרט. ח"כ זועבי ציינה כי ישנם 50 סטודנטים ערבים הלומדים במכללת צפת ללא פתרונות דיור בעיר.

ח"כ זועבי ציינה כי 1,300 מתוך 2,500 הסטודנטים במכללה הם ערבים והזכירה את מכתב הרבנים, שקרא לא להשכיר דירות לערבים. היא ציינה כי ישנן תלונות על אלימות נגד ערבים: "3 סטודנטים שקיבלו מכות הגיעו לחדר מיון, כלי רכב של סטודנטים ערבים הוצתו ועל קירות המכללה נכתב 'מוות לערבים'. יש בעיה של גזענות, אווירה של פחד ומחסור בדיור והנורות האדומות לא נדלקות", אמרה.

ח"כ סוייד הוסיף: "ללא הסטודנטים הערבים, ספק אם תהייה מכללה ולא ייתכן מצב שבו תוקם מכללה ציבורית שלא תדאג לסטודנטים הערבים למגורים. לא יכול להיות שיהיה ליל בדולח נגד סטודנטים ערבים בצפת – הם תומכים במכללה ובכלכלת העיר וצריך להתייחס אליהם בצורה נאותה".

ח"כ מג'אדלה הזהיר מפני חרם של סטודנטים ערבים על המכללה. "לא נסבול התנכלות לסטודנטים ערבים ואין לנו עניין להזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה – אנחנו רוצים שהסטודנטים יקבלו יחס ראוי", אמר ח"כ מגאדלה.

ראש עיריית צפת, אילן שוחט, השיב לטענות ואמר כי "לבוא ולומר שצפת היא עיר גזענית זה לעשות עוול לתושביה ולעם ישראל – זה כמו להגיד אחרי פיגוע שכל הערבים רוצחים. המצב הוא לא שחור כמו שמציירים אותו ואני מגנה את מכתב הרבנים".

באשר למחסור בדירות ציין ראש העיר כי המצוקה נוגעת לכולם. הוא סיפר כי בעל הבית שלו זרק אותו מדירה בה התגורר וחיפש דירה במשך חודשיים. "המצוקה נוגעת לכולם", אמר.

"אנחנו לא מקלים ראש בנושא הביטחוני, נתקין בקרוב כ-20 מצלמות אבטחה בקרבת המכללה ובחלק ממקרי האלימות נתפסו חשודים והיו מעצרים", הוסיף שוחט. הוא הגיב בחריפות לאיום בחרם על המכללה ואמר כי "יש טענה שבגלל הסטודנטים הערבים, יהודים בוחרים שלא להגיע ללמוד במכללה ולכן הטיעון בדבר החרם לא מפחיד אותנו או מאיים עלינו".

מנכ"ל המכללה, שמואל הר נוי, התייחס לנושא המעונות ואמר כי, המחסור קיים בכל המכללות. "המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לא מחייבת או מממנת מעונות, זו יוזמה שממומנת מתרומות והתרומות לא זורמות לפריפריה.

דוח טרכטנברג כולל סעיף לפיו המל"ג תקצה 100 מיליון שקל לבניית 10,000 חדרי מעונות בכל הארץ ואנחנו נעשה כל מאמץ להביא כמה שיותר משאבים להקמת מעונות במכללה. היום יש 144 מיטות במעונות, כאשר 80% מתוכם הוקצו לערבים ו-20% ליהודים", אמר הר נוי.

מנהל מחוז צפון במינהל מקרקעי ישראל, גבי ויסמן, ציין כי בשנים האחרונות לא שווקה בצפת ולו יחידת דיור חדשה אחת. לדבריו, צפת הכינה תוכנית מתאר חדשה והתנאי להפקדתה הוא מציאת שטח להקמת מעונות לסטודנטים. ויסמן הוסיף כי בתחילת השנה תשווק קרקע לבניית 230 יחידות דיור בעיר.

ח"כ חמד עמאר, שעמד בראשות הישיבה, אמר כי הוועדה עמדה על מצוקת הדיור בכלל ומצוקת הסטודנטים הערבים בפרט. לדבריו, הוועדה מגנה גזענות מכל סוג שהוא וקוראת לכל הגורמים לשים קץ לאלימות בעיר.

הוועדה אימצה את הצעתו של ראש מדור קידום סטודנטים ערבים בהתאחדות הסטודנטים, רסול סעדה, וקראה להקים צוות משותף לסטודנטים, לנציגי המכללה ולעירייה לצורך טיפול בבעיות שהועלו בדיון. כמו כן קראה הוועדה לכל הגורמים לקדם אישורן של תוכניות לבניית מעונות לסטודנטים בעיר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד