י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שנת שיא בתיירות: 2.8 מיליון תיירים נכנסו לישראל ב-2011

למרות ה"אביב הערבי" והמשבר באירופה, ההכנסות מתיירות ב-2011 עקפו אפילו את שנת השיא של 2010 • בענף מעריכים שההכנסות השנה יסתכמו ב-35 מיליארד שקל, גידול של 7% לעומת השנה שעברה

  • כ"ה כסלו התשע"ב
שנת שיא בתיירות: 2.8 מיליון תיירים נכנסו לישראל ב-2011



למרות ה"אביב הערבי" והמשבר הכלכלי באירופה, נתוני התיירות הנכנסת ב-2011 יהיו דומים לאלה של 2010, שהיתה שנת שיא, וצפויים להסתכם ב-3.4 מיליון איש, מתוכם 2.8 מיליון הם תיירים. הנתונים הוצגו אתמול (ג') במסגרת ועידת התיירות השנתית שערך משרד התיירות בירושלים.

עם זאת, שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ציין כי לאור המשבר הכלכלי בשווקים באירופה - מקור התיירות המרכזי לישראל, יש כוונה להגביר את פעילות השיווק בשווקים מתפתחים אחרים, כמו ברזיל, הודו וסין.

הנתונים מצביעים, בין השאר, על עלייה משמעותית של 40% במספר המבקרים באוניות שיוט ב-2011 לעומת 2010, כשמספרם הגיע השנה ל-240 אלף. עם זאת, ב-2011 נרשמה ירידה של 36% במספר האנשים שהגיעו לישראל לביקור יומי, ירידה שמוסברת כאפקט של ה"אביב הערבי". לדברי מיסז'ניקוב, "למרות שאיבדנו את התיירות ממצרים, הצלחנו לשמר את מספר התיירים, וזה אומר שהצלחנו להשביח את איכות התייר".

גם ב-2011 היתה ארה"ב המקור הראשון לתיירות לישראל, כאשר 600 אלף מבקרים הגיעו לישראל מארה"ב, ירידה של 5% לעומת השנה שעברה. במקום השני נמצאת רוסיה עם כ-500 אלף מבקרים, ירידה של 9% לעומת שנה שעברה, שנובעת, כאמור, מהצניחה בתיירות היומית לאור האירועים במצרים.

ההכנסות מתיירות נכנסת נאמדות השנה בכ-17 מיליארד שקל, גידול של 10% לעומת 2010. ההכנסות מתיירות פנים נאמדות כ-10 מיליארד שקל, גידול של 3% לעומת אשתקד. ההכנסות מתיירות יוצאת נאמדות בכ-8 מיליארד שקל, גידול של 5% לעומת 2010. סך ההכנסות מתיירות נאמדות השנה ב-35 מיליארד שקל, גידול של 7% לעומת 2010.

יקר לנפוש בישראל?

אחד הנושאים המרכזיים בהם עסקה הוועידה נגע ליוקר החופשה הישראלית. לפי התאחדות המלונות, המצב נובע בין היתר ממחסור ביזמים שמוכנים לבנות בתי מלון, מסיבות בירוקרטיות והחזר השקעה נמוך. על כך טען מיסז'ניקוב כי "זו לא גזרה מלמעלה שלוקח לבית מלון 7 שנים לקום בישראל. כשאנחנו מגבילים את עצמנו על ידי רגולציה מיותרת, ההיצע של החדרים מוגבל והמחירים עולים".

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות, אמר: "אני לא רואה בהורדת מחירי המלונות חזות הכל. לא חושב שצריך לקבוע נופש בר השגה. בחו"ל מחיר גבוה הוא מקור לגאווה. התפוסה של המלונות בישראל בסדר, והמחירים לא זולים אבל טובים. הדברים היחידים שיובילו להורדת מחירי המלונות הם הגדלת ההיצע והורדת עלויות התפעול".

הרוחות התלהטו במהלך פאנל שעסק בעלויות הנופש, על רקע הסכסוך ששורר בימים האחרונים בין התאחדות סוכני הנסיעות להתאחדות בתי המלון. הסכסוך נוצר לאחר שהתאחדות סוכני הנסיעות הודיעה על פרישתה מלשכת התיאום של התיירות, שכן, לדבריהם, הלשכה אינה מייצגת את כל היבטי ענף התיירות, אלא בעיקר את אלה של תחום המלונאות. לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, "אין היצע נורמלי של בתי מלון. מדובר כאן בכשל שוק, ולכן דרושה התערבות של המדינה".

להגנת בתי המלון יצא שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות בתי המלון, שקבע כי "הדרך להתייעל היא אם נעביר את מיליארד השקלים שהולכים היום לעודפי הרגולציה, כמו אבטחה, ארנונה, מפעילי חדרי כושר ועוד לצד ההכנסות, ואז תהיה מדיניות מחירים אחרת. לא הגיוני שב-2011 מבקשים מאיתנו לחזור לפיקוח מחירים שמזכיר את שנות ה-50". צוראל טען כי הדיווחים המסתמכים על אתרי סחר בינ"ל שמתארים את מחירי בתי המלון בישראל כיקרים אינם נכונים, ונתוני הלמ"ס מראים אחרת. פתאל ענה כי "אם המחירים כל כך נמוכים, אני מתפלא שאנחנו לא מתחרים בטורקיה. להגיד שאין בעיה במחירי המלונות זה מופרך. יש כאן מדיניות תעריפים מטורפת. מתמחרים את בית המלון כדי לפצות על האינתיפאדה ומשברים אחרים".

פדרמן התייחס לדבריו של פתאל כאל "שטויות ודברים על גבול חוסר היושר האינטלקטואלי". פתאל לא נשאר חייב וענה כי "אתם בטוחים שאתם הסוס וכולם הזבובים. התעשייה הזו היא של כולם, למרות שאתם חושבים שאתם אדוני התעשייה. עשרות אלפים מתפרנסים מהענף הזה בכבוד, ויש מקום לדעה שלנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד