ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

"צריך ללמוד איך ללמד" • ראיון מיוחד

הרב דוב פוברסקי עם הרב ישעיהו וובר, מייסד שיטת לימוד יחודית למתקשים, על הנוער של ימינו • "חשוב לנו להכיר את תכונות הילד ואז מתאימים את הלמידה לכך"

"צריך ללמוד איך ללמד" • ראיון מיוחד



• שלום לרב ישעיהו ובר, ראש מכון 'יד צבי' העוסק בפיתוח שיטות לימוד, כולנו גדלנו במוסדות חרדים ואנו זוכרים את דברי המשגיחים 'חדש אסור מן התורה' בתחום החינוך, ואנחנו שומעים על שיטות חדשות. מהן השיטות? והאם החדש הזה מותר מן התורה?

"חדש אסור מן התורה מדובר על תבואה וזה נאמר בהשאלה כמובן. אני חושב שהשאלה נובעת מתוך חוסר התמצאות בעומק של הלמידה. בעצם הגישה שמצד התורה וההלכה מחייבת אותנו לקבל את הילד כמות שהוא ולתת לו להתפתח. מאוד חשוב לנו להכיר את תכונות הילד ולהכיר את סגנון הלימוד שלו ואז מתאימים את הלמידה לכך".

• אפשר להתאים את הגמרא או המשנה לילד מסוים?

"כל ישראל ראויים ללמוד תורה וזה יסוד גדול, אני מדבר ברמה המקצועית לא בעומק, הרבה ילדים בעלי כישורים טובים, ויכולים להגיע להישגים. יש להם קשיים להתפתח משום שלא לימדו אותם נכון, הקשיים לא נוראיים בפני עצמם, אלא שחסמו בפניהם את האפשרות להתמודד. אבל הלמידה בהחלט יכולה להשתנות כאשר נשקיע בהם נכון.

"אנו מלמדים את הילד הזה עם הקשיים שלו, שאתה יכול ללמוד טוב ונכון ומתאים לסגנונך, ולהצליח. השיטה היא בעצם לא שיטה שמלמדים אותו חכמות אחרות ודרכן ללמוד גמרא. אלא באמצעות הגמרא אנחנו מלמדים אותו להשתפר".



• איך למשל אפשר לטפל בילד שיש לו בעיה בקליטת מושגים? איך מחדירים דבר כזה דרך הגמרא?

"הגמרא מורכבת מבחינת ההבנה של המושגים והנושאים. לכל ילד יש רמה בסיסית של הבנה והגיון, הילד לא מודע לכך, אבל הוא מבין ענין בחיי היומיום והסביבה, ונראה לו שהגמרא זה משהו רחוק ממנו, גם בגלל שהמושגים בגמרא יש להם שמות מסוימים והם רחוקים מהסביבה שלו. כאשר אני מראה לו שהוא בעצם מבין את זה בחייו ובסביבתו, ואני אומר לו זה בעצם מה שהגמרא מתכוונת זה נהיה לו הרבה יותר מובן וקל".

"השיטה התפתחה מתוך ניסיון רב שנים"

• יש לכם מורים או מדריכים? חוברות לימוד?

"בתוכנית נגיע בעזרת ה' גם לחוברת כתובה, אבל בעיקר אנחנו מכשירים את התפיסה של המלמד, מה זה ללמוד, איך אתה לומד בעצמך, ומה עליך להעביר לילד. זה להקיף את הילד מכמה כיוונים: מצד הלמידה, וגם מהצד הריגשי והפסיכולוגי, הדרך שלו להתמודד. איך הוא עומד מול בעיה".

• והילד נשאר בכיתה עם שאר התלמידים?

"הלימוד שלנו זה לימוד אישי של מורה פרטי. אנחנו שונים משאר הכיתות האחרות, אנחנו לא מחפשים לעזור לילד להיות בכיתה, לדעת את החומר ולקבל ציונים טובים. אלא לפתח את העצמאות הלימודית שלו שהוא יוכל להיות 'אישיות לומדת'. ברגע שיש את זה זה תהליך שרק מתפתח הלאה גם בכיתה וגם בשאר המקומות. זה שינוי של האישיות.

"ההצלחות עצומות ויש אלפי תלמידים. והביטוי של "זה הוא לא רק הציונים", אלא הגישה והחשיבה והשיפור האישי".

• מי הוא 'ממציא השיטה'?

"חשוב לדעת, זה לא בא מתוך רעיון שיזמתי ותכננתי לעשות, אלא זה הגיע מהרבה עבודה יסודית בשטח. קיבלתי הרבה מידע מאנשי מקצוע, הקמתי מכונים, ועשיתי הכשרות בארץ וברחבי העולם כולו. ואני מכיר את האלמנט הזה. עברתי את כל התהליך: הייתי מלמד ומפקח בכל הכיתות, גם הניסיון עזר הרבה, וגם קניתי הרבה מבעלי מקצוע. הפכתי להיות בעצמי 'אישיות לומדת' שזה מה שאני מנחיל לתלמידים. והסיבה שחיברתי את זה באופן טבעי לגמרא כי זה מה שהיה לי ושאני לימדתי, ומתוך זה התפתחה השיטה.

"ואז ילדים מצליחים גם במקרים של בעיות התנהגותיות או רגשיות, ולא רק לימודיות. לפעמים סתם משגעים את הילד למומחים, לא מבינים שילד שלומד 7 שעות ביום ולא מצליח להתמודד עם זה נכון, נוצרות ממילא בעיות תקשורת ורגשיות. צריך פשוט שיוכל להתחיל ללמוד ואז הכול ישתחרר. יש גם בחורים שמגיעים אלי. לפעמים האבא מגיע אלי למחרת ואומר גם אני רוצה להשתפר, והיו אפילו ראשי כוללים אנשים בוגרים שמודעים לבעיה. אבל אצל ילד התהליך גדול בהרבה ויותר מורכב".

גדולי ישראל תומכים נלהבים של השיטה

• כמה אחוז זקוקים לזה בערך וכמה מגיעים בפועל?

"מגיעים אחוזים קטנים, להערכתי 5% מאלה שצריכים בערך. בכל כיתה יש קשיי למידה רציניים לכ-5-6%, קשיים יותר קלים בין 15-20%, אבל יש אצלנו גם הרבה פעמים קשיי למידה שנובעים מתוך קשיי הוראה, שאז ילד שמתמודד עם זה מצליח והשאר נופלים, וכאלה יש 30-40%".

• מי הרבנים שתומכים בזה? עם איזה מוסדות אתם עובדים?

"יש לי קשר עם כל גדולי ישראל, הרב שטיינמן היה בסיור בקורס שלנו ואמר דברים מאוד חד משמעיים, שרק בשיטה כזאת תלמידים יכולים מאוד להיעזר. הרב גרשון אדלשטיין קרא את הספר שכתבתי בנושא מתחילה ועד הסוף, והסכים עם השיטה ותמך בה מאוד. הרב וולבה שידוע כאיש חינוך מובהק מאוד שיבח את הספרים והשיטה באופן כללי. זה כבר קרוב ל-30 שנה שאני עוסק רק בתחום הזה ובחינוך כללי כבר למעלה מ-40.

"יש כ-15 מוסדות שמשתפים איתנו פעולה, ביניהם סקווירא, גור, בעלז וערלוי וגם ליטאים. זה מתפשט יותר ויותר, מנהלים מבינים שיש בזה צורך. כמו שיש הוראה מתקנת מקצועית בתחומים הכלליים, זו הוראה מתקנת בלימודי הגמרא".

• מה אחוזי ההצלחה?

"אנחנו רואים הצלחה בעצם בכל אחד שמקבל את התהליך שלו. בתהליך עצמו כאשר מתחילים עם הילד את ההערכה וההבנה ומתחברים איתו לתהליך כולם מצליחים. יש כאלה שממשיכים ועקביים ויש אצלם יותר הצלחה, וזה בולט באישיות ובצד הריגשי והלימודי כאחד, יותר מוטיבציה וכו'. וכדי שזה יראה ויבלוט זה יכול לקחת זמן. וכמובן שיש עוד משתנים - ההורים והמגידי שיעורים, אבל אפשר לומר מכל מה שאני שומע, אני מקבל היום הורים שהיו אצלי לאבחון וטיפול בעצמם שמגיעים עם הילדים, והיה גם מקרה של נכד שהסבא היה אצלי.

"מכל זה התחושה היא שיש סיפוק והצלחה, ויש בהחלט ההערכה. אותם ילדים שעברו את השיטה בהצלחה ניכרים בהמשך גם כשהם מתבגרים, הם מתמודדים יפה מאוד בהמשך החיים, יש להם יותר נכונות ללמוד מאשר ילד אחר.

"היה לי סיפור עם 2 בחורים מישיבה בצפון, שהיו בספק לזרוק אותם בגלל רמה לימודית והתנהגותית נמוכה. היה להם בעיה ספציפית בהבנת הנקרא. אחרי שהם קיבלו הדרכה והתמודדו, כשהגיעו לגיל 20 שתיהם גמרו את הש"ס. המוטיבציה דחפה אותם הלאה. זה נקרא הצלחה, שהוא רץ קדימה, ולא רק שמצליח לשרוד, אלא שיהיה עצמאי וילמד בגלל הסיפוק".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד