כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"החמרה בענישה בתאונות פגע וברח הינה צו השעה"

כך קבע בית המשפט במשפטו של איברהים גאזלין שגרם לפציעתם של חמישה בני אדם והסתלק ממקום התאונה מבלי להגיש עזרה לנפגעים ונידון ל-20 חודשי מאסר בפועל

"החמרה בענישה בתאונות פגע וברח הינה צו השעה"
פלאש90



בתאריך 18.07.2007 בשעה 23:30 נהג איברהים גאזלין ברכבו ברחוב הגנה בחיפה וכשהגיע לרמזור, לא הספיק לעצור ופגע ברכב מסוג סובארו, שעצר לפניו ברמזור. כתוצאה מהפגיעה נפצעו חמשת נוסעי הסובארו וגזאלין עצמו. למרות שהיה מודע לפגיעה החליט גזאלין להסתלק ממקום התאונה ולא להגיש עזרה לנפגעים. גזאלין נעצר בסמוך למקום התאונה, שעה שניסה להימלט מהמשטרה על ידי גרירת הרכב במסווה של תקלה טכנית.

במהלך המשפט קבע שירות המבחן, כי: "לאור התנהלותו במערך הכולל של חייו, גזאלין לא שולט בדחפיו ומתקשה לווסת את צרכיו. הוא ממוקד בחייו האישיים ומתקשה לראות את הזולת ואת הצורך להתחשב בו". למרות זאת המליץ שירות המבחן לבית המשפט, להימנע מעונש מאסר, ולהסתפק בעונש חמור פחות, כדי לא לפגוע באורח חייו.

ב-19 בדצמבר 2011, טען השופט שלמה בנג'ו בהחלטתו, כי לאחר ששקל את מכלול השיקולים הוא גוזר על גזאלין 20 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון ל-40 חודשים, קנס של 4500 שקלים ו-1500 שקלים פיצוי לכל אחד מהנפגעים. סנגוריו של גזאלין ביקשו מבית המשפט לעכב את ביצוע המאסר מאחר וגזאלין שינה את דרכיו ומאז התאונה הוא תורם לחברה ומנהל אורח חיים נורמטיבי.

השופט שלמה בנג'ו, התייחס בהחלטתו לחוק שהביא להחמרה משמעותית בענישה של עבריינים בעבירות של פגע וברח, חוק שהובל על ידי חברי הכנסת משה מטלון וזאב ביילסקי. "קיימת מגמה בפסיקה להחמיר בענישה, במיוחד בעבירה מסוג זה של הפקרה", כותב השופט בנג'ו, "ולא עוד שהמחוקק תיקן את החוק על מנת לדרבן את בתי המשפט להחמיר בפוגעים ובורחים. החמרה זו היא צו השעה".

עמותת אור ירוק: "עבירות פגע וברח הן מהעבירות החמורות והאכזריות בכבישי ישראל. המשמעות של הפקרת פצוע שרוע על הכביש ללא הגשת עזרה וסיוע, שקולה פעמים רבות לגזירת דינו של אותו פצוע לנכות לכל החיים ואף למוות. הטיפול בנגע הנקרא תאונות פגע וברח צריך להתבצע בשני מישורים – המישור הערכי-מוסרי באמצעות חינוך והסברה כחלק מלימודי הנהיגה, ומישור החקיקה וענישה באמצעות החמרה משמעותית של הענישה בגין עבירות פגע וברח."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד